به نقل از سایت: www.irna.ir

استانبول- ایرنا- «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا روز پنجشنبه سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درباره نمایندگان ترک تبار مجلس آلمان را غیر قابل قبول ارزیابی و محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، تنش در مناسبات ترکیه با اروپا که در پی اظهارات رئیس‌ جمهوری ترکیه درباره تصویب قطعنامه شناسایی 'نسل‌کشی' ارامنه در دوران عثمانی (1915 میلادی) در مجلس آلمان آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

در پی انتقاد تند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از سخنان اردوغان این بار «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا گفت برای پاسخ دادن به اردوغان خود را موظف می داند.

رجب طیب اردوغان در باره رای موافق شماری از نمایندگان ترک تبار مجلس آلمان به قطعنامه یاد شده گفته بود: آنان چگونه ادعا می کنند که ترک هستند خون آنها باید در لابراتوارها تست شود. 

اردوغان هم چنین مدعیان نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی را به تلاش برای اخاذی سیاسی از ترکیه متهم کرده بود. 

پایگاه خبری «حابر ترک » ساعتی پیش گزارش داد که رئیس پارلمان آلمان انتقاد شدیدی به تهدیدات اردوغان علیه نمایندگان پارلمان آلمان وارد کرده و در نامه ای آن را محکوم کرده است.

در متن نامه ای که شولتز در همین راستا برای اردوغان فرستاده، آمده است: نمایندگان پارلمانی که در چارچوب ماموریت خود موضع گیری می کنند علی رغم برخی اختلاف نظرها در یک مساله سیاسی به هیچ عنوان نباید مورد تحقیر و تهدید قرار داده شوند.

شولتز در این نامه حملات لفظی اردوغان علیه نمایندگان پارلمان آلمان را به شدت محکوم کرده و تاکید کرد که من به عنوان رئیس یک پارلمان اجازه دارم بگویم که انجام آزادانه ماموریت از طرف نمایندگان یک سنگ بنای مهم دموکراسی اروپایی ما است.

وی افزود: خود را موظف می دانم که از نمایندگان پارلمان آلمان در برابر این تهدیدات و توهین ها حمایت کنم.

رسانه های ترکیه روز گذشته ( چهارشنبه ) نیز از انتقاد تند صدراعظم آلمان از رئیس جمهوری ترکیه در باره اظهارات وی علیه شماری از نمایندگان ترک تبار مجلس آلمان خبر دادند. 

بر پایه این گزارش یک دیپلمات ارشد ترکیه در سفارت این کشور در آلمان روز سه شنبه گذشته به وزارت خارجه آلمان دعوت شد تا باره واکنش کشورش به قطعنامه مذکور توضیح دهد. 

ترکیه سفیر خود در آلمان را فراخوانده است.