www.irna.ir :به نقل از سایت

ظریف: آمریکایی ها باید گام های عینی و جدی بردارند

به گزارش ایرنا از مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز -یکشنبه- در دیدار «ادوارد نعلبندیان» همتای ارمنستانی خود با بیان این مطلب افزود: ما کلیه آثار و پیامدهای این روند را بدقت تحت بررسی داریم.

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سوابق مناسبات دو کشور اظهار داشت: روابط تهران و ایروان همواره دوستانه و متین بوده و مراودات و سفر هیاتهای مختلف دو کشور در جریان بوده است و ما امیدواریم رایزنی های مستمر در جهت توسعه مناسبات دو کشور و صلح و توسعه و رفاه منطقه کمک کند. 

وزیر امور خارجه کشورمان با ارزیابی مراودات دوکشور در زمینه مجامع بین الملل خاطرنشان ساخت: همکاریهای دو کشور در بخش مجامع بین الملل می تواند گسترش یابد و ما در بحران اخیر قره باغ، طرفین را به خویشتنداری توصیه می کنیم و آمادگی داریم در جهت برقراری صلح و امنیت در منطقه هرگونه تلاش را به عمل آوریم. 

ظریف با ارزیابی چشم انداز مناسبات دوجانبه گفت : اگر چه مناسبات اقتصادی تحرک داشته ولیکن هنوز به سطح مناسب نرسیده و می بایست آن را به سطح مطلوب خویش ارتقا بخشیم و دو کشور در زمینه های گاز ، برق ، راه آهن می تواند پروژه های چند جانبه با تمامی کشورهای منطقه را تسهیل و گسترش دهند.

وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به آثار همکاری های چند جانبه دو کشور در سازمان های اقتصادی منطقه ای همچون اورآسیا ابراز امیدواری کرد که از طریق گسترش همکاریهای اقتصادی بتوان زمینه توسعه اقتصادی برای کل منطقه را در خدمت منافع و رفاه برای تمامی منطقه ارتقا بخشید.

ظریف درخصوص فرآیند موافقنامه تبادل استرداد محکومین بین دو کشور و همکاریهای محیط زیست ابراز امیدواری کردند: زمینه های پیشرفت امور اجرایی آن فراهم شده و آثار امضای تفاهم نامه لغو روادید بین اتباع دو کشور موجبات افزایش مراودات اتباع دو کشور در عرصه توریست و تجارت را تسهیل کند. 

وزرای خارجه ایران و ارمنستان همچنین راههای گسترش مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی را مورد تبادل نظر قرار دادند.

** توافق برجام برای حل بسیاری از مناقشات می تواند سرمشق باشد

ادوارد نعلبندیان وزیرامور خارجه ارمنستان نیز در این دیدار اظهار داشت: ما روابط دو کشور را مبتنی بر دوستی و صمیمیت مستمر می دانیم و روابط دوجانبه روند پویایی را طی می کند و در طی سه دهه گذشته دارای مجموعه ای از همکاریهای متنوع بوده ایم و در زمینه همکاریهای انرژی و اقتصادی می توانیم فرصتهای جدیدی را برای گسترش و تعمیق مناسبات سرعت بخشیم.

وزیر امورخارجه ارمنستان بـا اشاره بـه نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در بحران قره باغ اظهار داشت: ما از نقش جمهوری اسلامی ایران در ارائه توصیه به طرفین به راه حل مسالمت آمیز قدردانی می کنیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ که نقش بازیگری مهم در مسائل منطقه را دارد، نمی تواند بی اطلاع از تحولات جاری باشد و امیدواریم در مسیر فرآیند مذاکرات با گروه مینسک همواره از نقش دیگر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح بهره مند شویم.

نعلبندیان توافق برجام بین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 را بزرگترین رخداد تاریخی سال 2015 خواند و گفت : ما توافق جمهوری اسلامی ایران و قدرتهای بین المللی را بزرگترین رخداد سیاسی سال 2015 ارزیابی می کنیم و توافق برجام برای حل بسیاری از مناقشات می تواند سرمشقی باشد و ما نیز رفع تحریمها را در ایروان اجرایی نموده ایم و آماده برقراری مراودات بانکی فعال بین دو کشور می باشیم. 

وزیر امور خارجه ارمنستان از گسترش مراودات سه جانبه و چند جانبه با کشورهای منطقه در زمینه گاز، برق و مواصلات استقبال می کنیم.

نعلبندیان بـا اشاره بـه آمادگی ایـروان بـرای فعالسازی مراودات تجاری و تشویق سرمایه گذاران ارمنی برای تقویت مراودات بین دو کشور آمادگی خویش را برای تعیین فهرست کالایی با تعرفه های مناسب جهت تقویت همکاریهای تجاری دو کشور را اعلام داشت. 

وزیر امور خارجه ارمنستان افزود: فراهم شدن مقدمات امضای تفاهمنامه لغو روادید بین اتباع دو کشور به زودی، زمینه های افزایش مراودات دوجانبه را در تمامی عرصه ها ارتقا خواهد بخشید.

 

به نقل از سایتwww.irna.ir

لاریجانی:لغو روادید میان ایران و ارمنستان در گسترش روابط اقتصادی تاثیرگذار است

به گزارش ایرنا از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز -یکشنبه- در دیدار ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه در سال های اخیر روابط میان دو کشور گسترش خوبی داشته و رایزنی ها نشان دهنده علاقه دو کشور برای تقویت روابط است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود میان ایران و ارمنستان به ویژه در حوزه اقتصادی، افزود: در این رابطه شرکت‌های ایرانی می توانند نقش موثری در گسترش روابط اقتصادی دو کشور داشته باشند. در این حوزه جایگاه روابط پارلمانی نیز اهمیت بسیاری دارد که در آینده این تعاملات و روابط تقویت می شود.

لاریجانی مواضع ایران و ارمنستان در مسائل مختلف از جمله بحران های منطقه ای را نزدیک دانست و گفت: در شرایط کنونی گسترش تروریسم در منطقه نگران کننده است و شرایط اقتضا می کند که در این مسائل همفکری داشته باشیم.

لاریجانی با اعلام اینکه راهکار حل بحران قره باغ مذاکرات سیاسی است، افزود: در این عرصه باید از ابزارهای دیپلماتیک استفاده کرد.

**ارمنستان از عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا استقبال می کند 

در این دیدار همچنین ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان روابط میان دو کشور ایران و ارمنستان را گسترده و دوستانه توصیف کرد و گفت: دو کشور باید در جهت تقویت روابط تلاش کنند، در این رابطه نقش روابط پارلمانی بسیار سازنده است.

وی با اشاره به دیدار امروز با دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان افزود: دکتر روحانی در این دیدار تاکید کرد که مسئله قره باغ با اقدامات نظامی قابل حل نیست، بلکه موضوع باید با مذاکره و به صورت مسالمت آمیز حل شود که موضع ما نیز همین گونه است.

وزیر خارجه ارمنستان با اعلام اینکه دولتش از عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا استقبال و حمایت می کند، گفت: این مسئله می تواند در گسترش روابط کشورهای عضو کمک شایانی کند.

نعلبندیان با اشاره به روابط اقتصادی میان ایران و ارمنستان افزود: تاکنون حدود 51 سند همکاری میان دو کشور امضا شده که توافق نامه لغو روادید میان دو کشور امروز امضا شد و قطعا این توافق نامه ها در گسترش روابط اقتصادی دو کشور تاثیرگذار است. از طرف دیگر تاکنون همکاری های خوبی در حوزه حمل و نقل و انرژی میان ایران و ارمنستان صورت گرفته و امیدوارم در بخش های فرهنگی، بهداشت و محیط زیست نیز این روابط و تعاملات تقویت شود.

 

www.irna.ir :به نقل از سایت

روحانی: توسعه و تحکیم روابط تهران – ایروان خواست و اراده دو ملت است

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار ادوارد نعلبندیان با اشاره به روابط دوستانه و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، تجاری، انرژی، ترانزیت و حمل و نقل، کشاورزی و گردشگری افزود: امروز و در شرایط پس از تحریم، فرصت خوبی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو کشور فراهم شده که باید با بهره گیری از فرصت ، سطح همکاری های دو کشور را در همه عرصه ها ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: در راستای توسعه همکاری های ایران و ارمنستان در زمینه ترانزیت و حمل و نقل کالا، امروز شرایط مناسبی وجود دارد تا بتوانیم از طریق ارمنستان دریای سیاه را به خلیج فارس متصل کنیم که در این راستا آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی به ارمنستان هستیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ارمنستان همواره کشوری دوست برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، گفت: توسعه و تحکیم روابط تهران – ایروان، خواست و اراده دو ملت است که مسوولان دو کشور باید در این راستا تلاش کنند.

روحانی با اشاره به همکاری ها و نظرات مشترک ایران و ارمنستان در زمینه مسائل و موضوعات منطقه ای و بین المللی، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار برقراری امنیت، ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات منطقه ای بوده و در این مسیر از هیچ کمکی به کشورهای منطقه دریغ نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: امروز باید در شرایط نامناسب منطقه با افزایش همکاری ها و گسترش دوستی ها اجازه ندهیم تا مسائل کوچک به بهانه های جدید برای انجام فعالیت های تروریستی تبدیل شود.

'ادوارد نعلبندیان' وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهوری کشورمان و ابلاغ سلام گرم و پیام کتبی رییس جمهوری ارمنستان به دکتر روحانی، گفت: ارمنستان همواره خواستار توسعه و تحکیم همه جانبه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه ارمنستان با اشاره به همکاری ها و انجام پروژه های مشترک میان ایران و ارمنستان در بخش های مختلف از جمله زیرساخت، انرژی و حمل و نقل، ادامه داد: امروز پس از توافق هسته‌ای ایران، شرایط خوبی ایجاد شده که می توانیم از آن در راستای تحکیم روابط دو کشور و صلح و ثبات منطقه ای استفاده کنیم.

در پایان این دیدار، سند همکاری در خصوص لغو روادید میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان به امضای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و همتای ارمنستانی وی رسید.

 

www.irna.ir :به نقل از سایت

شمخانی در دیدار وزیر امورخارجه ارمنستان مطرح کرد

اعلام آمادگی ایران برای کمک به حل سیاسی مناقشه قره باغ/فتنه تروریسم برای امنیت رژیم جعلی اسرائیل

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی روز دوشنبه در دیدار ادوارد نعلبندیان افزود: ایران ضمن دعوت دو طرف به حفظ آرامش و خویشتنداری بر ضرورت جلوگیری از توسعه بحران که منافع جمعی کشورهای منطقه را با مخاطره جدی مواجه می کند، تاکید کرده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به نگاه ویژه جمهوری اسلامی به همسایگان و توجه به توسعه ظرفیت های همکاری در زمینه های مختلف گفت: توسعه همکاری های مشترک در زمینه های انرژی، کشاورزی، ترانزیت و حمل و نقل می تواند بسترهای مناسبی را برای دو کشور به سطح بالاتری از مناسبات اقتصادی فراهم کند.

شمخانی همچنین با اشاره به تاریخ روابط دوستانه و سازنده میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان اظهارداشت: مناسبات گرم و پردامنه ایران و ارمنستان هرگز تحت تاثیر عوامل ثالث قرار نگرفته و همواره با اراده قاطع رهبران دو کشور مسیر تامین منافع مشترک را با جدیت طی کرده است.

وی با قدردانی از مواضع روشن و مسالمت جویانه ارمنستان در بحران های منطقه ای بویژه محکومیت جریان تروریسم تکفیری و حامیان آن افزود: فتنه تروریسم و مداخله آشکار و پنهان رژیم صهیونیستی در شعله ور ساختن اختلافات ارضی میان کشورهای منطقه با هدف ناامن سازی و ایجاد بی ثباتی به منظور افزایش حاشیه امنیتی برای رژیم جعلی اسرائیل صورت می پذیرد.

**جامعه جهانی اقدامات تنبیهی برای حامیان تروریست اعمال کند

وزیر امورخارجه ارمنستان نیز در این دیدار با اشاره به شرایط جدید ایجاد شده پس از توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 بر اراده ارمنستان برای تقویت روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

ادوارد نعلبندیان با اشاره به نقش تعیین کننده ایران در معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه گفت: روابط اقتصادی میان دو کشور می تواند در توسعه همکاری های امنیتی مشترک برای مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته ترکیب کاملی از مناسبات چندجانبه را شکل دهد.

وی ادامه داد: جامعه جهانی باید با تقبیح رفتار غیرسازنده برخی کشورهای منطقه که با پشتیبانی مالی، آموزشی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی به شعله ور شدن آتش جنگ و درگیری کمک می کنند اقدامات تنبیهی را بر علیه کشورهای فوق اعمال کند.