به نقل از سایت: www.isna.ir

 

علی رغم هشدارهای جدی ترکیه، پارلمان آلمان روز پنجشنبه در خصوص قطعنامه‌ای که قتل عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی را به عنوان "نسل کشی" توصیف می‌کند، رای گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه تحت عنوان "یادآوری و یادبود نسل کشی ارامنه و دیگر اقلیت‌های مسیحی در سال 1915 و 1916 میلادی" که توسط ائتلاف حاکم راست افراطی و اپوزیسیون "سبزها"ی آلمان ارائه شده دارای متنی اعتراضی است.

این رای گیری یک سال پس از آن صورت می‌گیرد که یوآخیم گائوک، رئیس جمهوری آلمان به عنوان بالاترین مقام رسمی این کشور این قتل عام را به عنوان یک "نسل کشی" توصیف کرده و واکنش‌ تند ترکیه را برانگیخته است.

زمان برگزاری رای گیری در خصوص این قطعنامه نیز نامناسب است چرا که درست همان موقعی که تنش‌ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر یکسری از مسائل از جمله حقوق بشر بالا گرفته، آلمان و اتحادیه اروپا به آنکارا برای کمک در ریشه کن کردن سیل مهاجران نیاز دارند.

نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه ضمن هشدار نسبت به این رای گیری گفت: آلمان باید در روابطش با ترکیه دقت کند. فکر نمی‌کنم پارلمان آلمان به خاطر دو یا سه سیاستمدار که این قطعنامه را ارائه کرده‌اند، روابطش با ترکیه را خراب کند.

ترکیه و ارمنستان مدت‌هاست که بر سر قتل عام دوران جنگ جهانی اول با یکدیگر اختلاف دارند.

ارامنه می‌گویند، 5 / 1 میلیون از هموطنانشان بین سال‌های 1915 و 1917 همزمان با فروپاشی امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند و قصد دارند این قتل عام از سوی جامعه بین‌الملل به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته شود.

این قطعنامه ضمن اشاره شفاف به خشونت‌های صورت گرفته علیه ارامنه می‌گوید: سرنوشت این ارامنه نمونه نابودی گسترده، پاکسازی قومی، تبعید و در واقع نسل کشی است. امپراتوری آلمان نیز تا حدودی مسئول این رویدادهاست.

اما پیش از این رای گیری روز شنبه حدود 1000 تن در راهپیمایی که توسط گروه‌های ترکیه‌ای سازمان دهی شده بود، شرکت کردند.

سازمان‌های ترکیه‌ای همچنان در نامه‌ای از قانونگذاران خواستند با این رای گیری مبارزه کنند و نسبت به پیامدهای آن برای همزیستی صلح آمیز میان آلمانی‌ها و ترکیه‌ای‌ها در آلمان و ترکیه هشدار دادند.