به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

 

وزارت خارجه قره باغ با انتشار بیانیه ای ادعای سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان پیرامون استفاده نظامی از آثار معماری اسلامی موجود در قره باغ را تکذیب کرد.

در بیانیه وزارت خارجه قره باغ آمده است." جمهوری آذربایجان خود سابقه ای طولانی در استفاده نظامی از بناهای مذهبی داشته و نمونه آشکار آن تبدیل کلیسای شهر شوشی به انبار تسلیحات در سال 1992 میلادی می باشد."

وزارت خارجه قره باغ در بیانیه خود تاکید کرده است."شواهد بسیاری از تخریب هدفمند و مستمر میراث فرهنگی ارامنه هم در مرزهای جمهوری آذربایجان و هم در منطقه اشغال شده شاهومیان توسط مقامات آذری موجود است."

در این بیانیه آمده است."از نمونه های آشکار واندالیزم می توان به تخریب و نابودی سنگ صلیب های موجود در قبرستان تاریخی ارامنه در شهر جلفای نخجوان متعلق به قرون وسطی در سال 2005 میلادی و احداث میدان تیر در آن اشاره کرد. علیرغم درخواست های مختلف مطرح شده از سوی جامعه بین الملل دولت جمهوری آذربایجان با هدف فرار از قبول مسئولیت اعمال خود تاکنون از صدور مجوز بازدید از این مکان خودداری کرده است."

وزارت خارجه قره باغ در بیانیه خود همچنین تاکید کرده است در صورت تاکید جمهوری آذربایجان بر بررسی وضعیت آثار تاریخی و فرهنگی، این اقدام باید با بازدید از آثار تاریخی موجود در نخجوان و منطقه اشغال شده شاهومیان آغاز شود.

وزارت خارجه قره باغ تاکید کرده است که کلیه آثار معماری و بناهای تاریخی موجود در منطقه قره باغ صرفنظر از منشا و تعلق آن ها، در فهرست دولتی آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی قره باغ به ثبت رسیده و تحت حمایت دولتی قرار دارند.

در بیانیه وزارت خارجه قره باغ همچنین تاکید شده است."جمهوری قره باغ درهای خود را برای همکاری بین المللی در امر حفظ و حراست از آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی باز گذاشته است و از جمهوری آذربایجان نیز چنین انتظاری دارد."