به نقل از سایت: www.irna.ir

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: همایش مشترک مطالعات علمی ایران-ارمنستان، روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه جاری با حضور میهمانان داخلی و خارجی در این پایگاه جهانی برگزار می شود.

مسعودرضایی منفرد، شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در این همایش که به مناسبت هفته میراث فرهنگی برپا خواهد شد، موضوع هایی در حوزه های حفاظت و مرمت، باستان شناسی، مطالعات گل سنگ، مطالعات منظر فرهنگی و تجربیات موزه اربونی در ارمنستان مطرح و به اشتراک گذاشته می شود.

وی اظهارداشت: طوروسیان رئیس امور فرهنگی شهرداری ایروان و رئیس هیات، گورجیان رئیس ایکوموس در ارمنستان و رئیس موزه تاریخی باستانی اِرِبونی، زارداریان مدیرگروه ارمنستان باستان و موسسه باستان شناسی و قوم نگاری آکادمی علوم ارمنستان، میناسیان کارشناس میراث فرهنگی، ن.سرکسیان باستان شناس و متخصص زبان فارسی از جمله میهمانان کشور ارمنستان در این همایش هستند.

وی افزود: این همایش با حضور مدیر کل امور پایگاه های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان استان فارس و شهرستان مرودشت برگزار خواهد شد.

رضایی منفرد بیان کرد: عموم مردم و علاقه مندان می توانند در این همایش شرکت کنند.

همایش مشترک «مطالعات ایران-ارمنستان، موزه اِرِبونی و محوطه میراث جهانی تخت جمشید، اورارتویی-هخامنشی» ساعت 15 روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه جاری در کتابخانه مجموعه میراث جهانی تخت جمشید برگزار می شود.

جمهوری ارمنستان به مرکزیت ایروان در منطقه قفقاز جنوبی واقع شده است.

از بیست و هشتم اردیبهشت تا سوم خرداد به عنوان هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.