به نقل از سایت: www.irna.ir

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصفهان را نقطه كانونی گفت و گو و تضارب آرا و عقاید چهار دین بزرگ از دیرباز تاكنون دانست و گفت: اینكه امروز در نمایشگاه كتاب تهران روزی به نام اصفهان نامگذاری شده، اقدامی شایسته و ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی جنتی عصر جمعه در آیین گرامیداشت روز اصفهان كه هم اكنون در سالن سرای اهل قلم در حال برگزاری است، گفت: سخن گفتن درباره اصفهان هم سهل است و هم ممتنع؛ سهل است چون اصفهان آنقدر در جهان شهرت دارد كه هر كسی حتی در دور افتاده ترین نقاط جهان هم درباره آن چیزی می داند، چه برسد در ایران؛ و ممتنع است چون یافتن سخنی بدیع درباره اصفهان كه تاكنون از زبان ایرانشناسان و اهل اصفهان گفته نشده باشد، به سختی یافت می شود.

وی ادامه داد: این دیار روزگاری پایتخت ایران بوده و به روایت تاریخ در تكوین فرهنگ ایرانی و شكوفایی علمی دوران اسلامی نقشی بارز داشته است؛ كلانشهری كه به اسم قطعه ای از جغرافیای پارس است، در واقع جهانی سرشار از شكوه و عظمت است.

عضو كابینه دولت یازدهم افزود: امروز ما همه به نام و احترام و اعتبار اصفهان گرد هم آمده ایم تا برگ هایی از فصول این كتاب بزرگ را علامت بزنیم. مشاهیر این شهر آنقدر فراوان هستند كه در هر رشته و دانشی نام آورانی از اصفهان خودنمایی می كنند.

بر اساس گفته جنتی، برخی زاده اصفهان هستند و برخی بخشی از عمر گرانمایه خویش را برای كسب دانش و فن یا توسعه آن در این شهر گذرانده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان كرد: شیخ بهایی از جبل عامل راهی اصفهان می شود و در دستگاه صفوی جایگاه علمی و فكری بلندی می یابد و خدمات ارزنده ای را به مردم اصفهان و ایران ارزانی می دارد؛ خیام از نیشابور به اصفهان می رود و بیش از یك دهه به رصد آسمان مشغول می شود و تقویم جلالی را به یادگار می نهد؛ ملاصدرا و استادانش میرفندرسكی و میرداماد از قزوین راهی اصفهان می شوند و دانش خویش را در این شهر تكامل می بخشند.

وی اضافه كرد: حوزه علمیه اصفهان از دیرباز مهد پرورش عالمان و عارفان بزرگ بوده است؛ علامه محمد باقر مجلسی، بانو مجتهده امین، محی الدین الهی قمشه ای، حاج آقا رحیم ارباب و در عصر حاضر آیت الله دكتر بهشتی و آیت الله اشرفی اصفهانی نمونه های بارز آن بوده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان كرد: نخستین چاپخانه در جلفای اصفهان و به وسیله ارامنه دایر و نخستین كتاب نیز در همین مكان به زیور طبع آراسته شد.

به گفته جنتی، اصفهان در ایجاد و گسترش چاپ سنگی و تكوین و تكامل این چاپ در زمان خود نقش برجسته ای داشت.

وی گفت: وجود دانشگاه ها، مراكز علمی-پژوهشی و كتابخانه های فعال و بزرگ، اصفهان را به یكی از كانون های فرهنگ مكتوب و نشر كتاب و نشریات محلی بدل ساخته است و البته استقبال چشمگیر مردم این شهر نیز در این زمینه مؤثر بوده است. عشق و علاقه مردم اصفهان به فرهنگ مكتوب و كتاب بر هیچ كس پوشیده نیست.

جنتی یادآور شد: در طرح عیدانه كتاب كه از 15 اسفند 94 تا 15 فروردین 95 در سراسر كشور به اجرا در آمد، كتاب فروشی های اصفهان پس از كتاب فروشی های تهران، پر فروش ترین اعضای این طرح بودند و بر اساس آمار، رتبه نخست بیشترین فروش كتاب در طرح عیدانه نیز به اصفهان اختصاص داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه گفت: من این روز را به نام اصفهان و به منظور پاسداشت خدمات علمی این شهر به مردمانش، به همه همشهریان، به ویژه فرهیختگان اهل علم و فرهنگ تبریك می گویم و امیدوارم جریان سازنده فرهنگی مانند همیشه در این شهر پویا و رو به جلو بماند و برای اصفهان و ایران افتخار بیافریند.

جنتی سخنان خود را با این بیت به پایان برد:

اصفهان را نیمه خوانند از جهان             صد جهان من دیده ام در اصفهان

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با حضور 1700 ناشر داخلی و 130 ناشر خارجی در 170 غرفه برگزار می شود؛ این نمایشگاه با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از ساعت 10 تا 20 روزهای 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می شود؛ این مجموعه در اتوبان خلیج فارس (عوارضی اتوبان تهران - قم)، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.