به نقل از سایت: www.isna.ir

 

وزیر دادگستری گفت: روابط خوب با همسایگان نیازمند درک صحیح طرفین از یکدیگر است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در دیدار با آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در کشورمان، به قدمت روابط حسنه بین ایران و ارمنستان اشاره و با تاکید بر توسعه این روابط اظهار کرد: دو کشور از روابط خیلی خوبی برخوردارند و خانواده‌های ارامنه که در شهرهای تهران، اصفهان و ارومیه ساکن هستند از شهروندان خوب ما هستند و در جامعه ایران حس خوبی نسبت به ارامنه وجود دارد.

وزیر دادگستری با اشاره به ارتباط خوب ایران و ارمنستان در دوران تحریم، گفت: از نظر مردم ایران، شهروندان ارمنی افرادی نجیب، سالم، ساده، پرکار و وفادار هستند و بعد از استقلال ارمنستان ایران جزء اولین کشورهایی بود که ارمنستان را به رسمیت شناخت. سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و مدیران دولتی ایران نیز انگیزه بالایی برای همکاری با بخش‌های اقتصادی ارمنستان دارند.

پورمحمدی امنیت کنونی جمهوری اسلامی ایران را نتیجه روابط خوب ایران با کشورهای همسایه دانست و با اشاره به حضور تعداد زیادی از اتباع کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق و کویت در کشورمان، گفت: روابط خوب با همسایگان نیازمند درک صحیح طرفین از یکدیگر است. باید سعی کنیم با آنها صادقانه تر برخورد کنیم و منافع آنها را نیز در نظر بگیریم.

وی به تلاش جدی کشورمان برای پایان دادن به درگیری‌های قره‌باغ اشاره کرد و افزود: تلاش ما از دیرباز پیشگیری از بروز درگیری و کمک به حل و فصل مناقشات بوده است. ما به طرفین منازعه برای برقراری تعادل و آرامش کمک کردیم و از اقدامات خود راضی هستیم؛ چرا که سیاست ما بر اساس صداقت بوده و موجب تحکیم روابط شده است.

وزیر دادگستری روابط اقتصادی ایران و ارمنستان را مطلوب و قابل توسعه ارزیابی کرد و با اشاره به انگیزه کشورمان برای توسعه روابط با کشورهای همسایه، پیمان‌های چندجانبه کشورمان با ارمنستان، گرجستان، روسیه و کشورهای حوزه قفقاز را عاملی برای ارتقاء روابط برشمرد.

پورمحمدی ارتقاء روابط دو جانبه را نیازمند فعالیت سفرا و نمایندگان دو کشور برای بسترسازی توسعه روابط دانست و با تاکید بر انگیزه بالای مردم و مسئولان برای افزایش حجم همکاری‌ها بیان کرد: خوشبختانه در موضوعات حقوقی و قضایی هم روابط‌مان خوب است. ما چند موافقتنامه با هم امضاء کرده‌ایم و در حال اجرای آنها هستیم.

وی ادامه داد: آخرین موافقتنامه نیز مربوط به انتقال محکومان است که به تایید دولت رسیده و برای تصویب به مجلس فرستاده شده است. اگر این موافقتنامه به تصویب مجلس نیز برسد ما هر 4 موافقتنامه حقوقی و قضایی که با سایر کشورها به امضاء می‌رسانیم را با کشور ارمنستان منعقد کرده‌ایم، البته درست است که موافقتنامه انتقال محکومان از طرف ما نهایی نشده، اما خوشبختانه مبنای عمل دو کشور قرار گرفته و سال گذشته شاهد انتقال ۱۹ زندانی ایرانی از ارمنستان به ایران بوده ایم.

وی اراده ملت‌ها را تعیین کننده و حیاتی بر شمرد و اظهار کرد: اگر نفت و سایر منابع در دسترس باشند ولی اراده ملت نباشد، هیچ فایده ای ندارد. در ایران رابطه بین مردم و مسئولین رابطه خوبی است. خداوند منابع طبیعی زیادی به ایران عطا فرموده‌اند که باید از آنها استفاده کنیم. ما از موقعیت ممتاز کشورمان و تعداد زیاد همسایگان که قریب به اتفاق خوب هستند راضی هستیم.

آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در کشورمان نیز در این دیدار بر جایگاه مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاکید کرد و با اشاره به تردد بالای اتباع و نمایندگان شرکت‌های ایرانی به ارمنستان به‌خصوص در ایام نوروز، مسائل مربوط به امور مرزی، گمرکی و حقوقی در روابط دو کشور را مهم بر شمرد و اظهار کرد: در سال ۲۰۰۶ موافقتنامه انتقال محکومان بین دو کشور امضاء شده و در ارمنستان نیز به تصویب رسیده و در این راستا چند تن از زندانیان ایرانی محبوس در ارمنستان به ایران منتقل شده‌اند.

سفیر ارمنستان ضمن تایید سخنان وزیر دادگستری کشورمان گفت: بعد از استقلال ارمنستان، ایران به دلیل کمک‌هایش به ما، شاهراه حیات ارمنستان نامگذاری شده و هنوز هم به این نام معروف است. ارمنستانی‌ها هیچ وقت حسن نیت ایران را فراموش نمی‌کنند و من به نوبه خود از تلاش‌های شما تشکر می کنم. پیشینه بسیار خوب روابط دو ملت و اشتراکات تاریخی و فرهنگی که بین دو کشور وجود دارد به تعمیق این روابط کمک می کند. نقش آفرینی ایران در جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در حوزه قره باغ نیز بسیار مهم است و جامعه ارامنه انتظارات بزرگی از ایران دارند.

سفیر ارمنستان در کشورمان با اشاره به احداث شاهراه جنوب به شمال در چهارچوب توافق سه جانبه ایران ارمنستان روسیه، خواستار حمایت ایران در این پروژه شد و بیان کرد: در صورت همکاری ایران، می توانیم برنامه‌های ۷ ۸ را ظرف مدت ۲ سال به اتمام رسانیم.