به نقل از سایت: www.isna.ir

 

متاسفانه همین حالا هم انسان هزاره‌ی سوم آن‌قدر به جهل و کوته‌بینی دچار است که در جاهایی مثل میانمار، به نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی مشغول است؛ چه رسد به یک قرن پیش.

متاسفانه چندی پیش هم قصاب معروفی که ده‌ها هزار نفر را در جنگ بوسنی و هرزگوین، تنها به‌خاطر دین آباء و اجدادی‌شان، قتل عام کرد، تنها به 40 سال حبس محکوم شد؛ تا همچنان این چشم‌انداز ناامیدکننده پیش روی ما باشد که در آینده نیز انسان‌هایی، به چنین اعمال قطعا غیرانسانی مبادرت ورزند.

به همین دلیل‌ها، گروهی علاوه بر اظهارات برآمده از احساسات ملی‌شان، معتقدند پیگیری و تاکید بر ناروا و نادرست بودن رفتارهای این‌چنینی در گذشته، موجب می‌شود که از تکرار آن‌ها جلوگیری شود.

بر این اساس، وقتی از ارمنی‌های پیگیر موضوع محکومیت نسل‌کشی ارامنه در حدود یک قرن پیش، می‌پرسید که خواسته‌ی شما در پیگیری این موضوع، مشخصا چیست؟ به شما پاسخ می‌دهند که اگر این ماجرا در زمان خودش با واکنش‌های درست همراه می‌شد، به‌ احتمال زیاد، شاهد رویدادهای مشابه در سال‌ها و دهه‌های بعد از آن نبودیم.

موزه کشتار ارامنه

آن‌چه در این میان مطرح است، به رخدادهای صد سال پیش برمی‌گردد؛ دوره‌ای که حاکمان امپراتوری رو به زوال عثمانی، به هر دلیل، تصمیم گرفتند در سرزمین‌های تحت سیطره‌شان، یک نوع یک‌دستی نژادی برقرار کنند. بر این اساس، گفته می‌شود علاوه بر اعدام مشاهیر ارمنی و کشتار جوانان و مردان ارمنی، نوعی کوچ و راهپیمایی اجباری، بدون آب و غذا و با هدف مرگ تدریجی ساکنان برخی مناطق اجرا شد که به کشتار سفید معروف شده است.

گویا منابع ترک، حاصل این دگرگونی را 600 هزار کشته و منابع ارمنی، تا یک میلیون و پانصد هزار کشته، ثبت کرده‌اند.

حتی گفته می‌شود در جریان آن سناریو که برخی معتقدند از سال 1915 آغاز شده و برخی شروع جدی آن را از سال 1918 می‌دانند که تا 1921 ادامه یافته است، کشتارهایی در طول زمان و نه دفعتی صورت گرفته است.

در واقع می‌توان گفت، کشتار جمعی ارامنه، در جریان جنگ جهانی اول انجام شد اما مورخان، ریشه‌های آن را به خیلی قبل‌تر و حتی به چند قرن قبل از آن مربوط می‌دانند. برخی هم معتقدند که آن‌چه در مناطق ارمنی‌نشین رخ داد، بعدها، الگوی آلمان فاشیستی هیتلر و به نسل‌کشی جنگ جهانی دوم منجر شد.

رسانه‌های ایرانی هم در همان زمان، خبرهای مربوط به نسل‌کشی ارمنی‌ها را در کشور منتشر کردند. البته خود ترک‌ها هم گویا اصل موضوع را از اساس رد نمی‌کنند اما تعبیر نسل‌کشی و کشتار جمعی را برای آن قبول ندارند. ضمن آن‌که معتقدند در همان دوره، اتفاق‌های مشابهی برای خودشان هم رخ داده است. با این اوصاف، گویا هیچ‌گاه اجازه‌ی بررسی و دسترسی به اسناد آن دوره، برای کشف میزان صحت و ابعاد موضوع، به مجامع و نهادهای بین‌المللی داده نشده است.

اکنون ارمنی‌ها علاوه بر آن‌که در کشورهای مختلف دنیا، بویژه آن‌هایی که تحت تاثیر مهاجرت پدران ارمنی‌شان در زمان پاک‌سازی، پناهگاه و محل زندگی نسل‌های پسین ارمنی شدند، در مکانی در ایروان، پایتخت ارمنستان هم مراسمی بزرگ برگزار می‌کنند. درواقع چند سال پیش، برای نکوداشت یاد قربانیان کشتار جمعی ارمنیان توسط عثمانی‌ها، بنا و موزه‌ی یادمانی در ارتفاعات مشرف به شهر ایروان ساخته شد که سال گذشته نیز مراسم بزرگ صدسالگی نمادین این کشتار، در آن برگزار شد.

شعار صدسالگی کشتار ارامنه نیز این است: «به‌خاطر دارم و حق می‌طلبم».

 

موزه‌ی کشتار ارامنه

به گزارش ایسنا، موزه‌ی این مجموعه، محل نگهداری اسناد مربوط به این رخداد تاریخی است و در نمای یادمانی هم که همیشه شعله‌ی آتشی در آن روشن و تعدادی نوجوان و جوان نیز به‌عنوان پیشاهنگ در آن حضور دارند، بازدیدکنندگان، گل‌هایی را به‌یاد انسان‌هایی قرار می‌دهند که زمانی به‌خاطر دین و مذهب‌شان، به پایان یافتن زندگی‌شان محکوم شدند.

گویا چند سال پیش، سیدمحمد خاتمی، به‌عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران، در این بنای یادمان حضور یافته و سبد گلی به یاد کشته‌شدگان ارمنی اهدا کرده است. هرچند ارمنی‌ها به‌ کنایه می‌گویند، نمی‌دانیم چرا هربار که آقای احمدی‌نژاد در ارمنستان حضور یافت، روز آخری که قرار بود از این بنا دیدن کند، کارهای فوری پیش می‌آمد و زودتر از موعد، به ایران برمی‌گشت.

البته کشورهای بسیاری در دنیا، این کشتار جمعی را به رسمیت شناخته، حتی برخی در اقدامی افراطی و مانند مواجهه‌ی برخی کشورها با موضوع هولوکاست، انکار آن‌را جرم دانسته‌اند. با این حال، بسیاری از کشورها نیز تحت تاثیر روابط تجاری و دیپلماتیک با کشور ترکیه و طبق انتظارات مسؤولان این کشور، در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند.

یکی از نکته‌های جالب در روز 24 آوریل، برگزاری مراسم یادمان کشتار ارامنه، در برخی شهرهای ترکیه و توسط جوانان نوگرا و نسل‌های پسین است.

 

به نقل از سایت: www.isna.ir

راهپیمایی گسترده ارمنستانی‌ها در سالگرد کشتار ارامنه توسط عثمانی‌ها

 

هزاران ارمنستانی امروز (یکشنبه) با گذشت صد و یک سال از وقوع کشتار ارامنه توسط امپراطوری عثمانی در زمان جنگ جهانی اول به سمت بنای یادبود قربانیان این کشتار واقع بر فراز تپه‌ای در شهر ایروان راهپیمایی کردند؛جورج کلونی، بازیگر سرشناس آمریکایی از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جورج کلونی که در حال حاضر به عنوان فعال حامی حقوق بشر فعالیت دارد، از حامیان سرسخت به رسمیت شناختن کشتار ارمنی‌ها توسط ترکهای امپراطوری عثمانی به عنوان یک نسل کشی است. کلونی روز شنبه به منظور شرکت در این راهپیمایی و مراسمهای مربوط به سالگرد کشتار ارامنه وارد شهر ایروان شد.

در جریان راهپیمایی و مراسمهای یادبود امروز در ایروان، علاوه بر جورج کلونی، سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان نیز شرکت داشت. آنها به همراه هزاران تن از ارمنستانی‌ها در محل مشعل دائمی واقع در یادمان نسل‌کشی ارمنی ها مشهور به " زیزرناکابرت" دسته گل قرار دادند و مرثیه خوانی نیز برای قربانیان این نسل‌کشی در کلیساهای سراسر ارمنستان برگزار شد.

قرار است جورج کلونی در جریان سفر به ارمنستان به عنوان یکی از اعضای کمیته گزینش جایزه‌ای موسوم به جایزه "اورورا برای بیداری بشریت" که از جانب بازماندگان کشتار ارامنه تاسیس شده، در انتخاب برنده این جایزه مشارکت کند.

وی به هنگام ورود به شهر ایروان اظهار کرد: نسل کشی ارامنه بخشی از تاریخ ارمنستان و همچنین بخشی از تاریخ جهان است، این نسل‌کشی تنها درد و رنج یک ملت نیست.

سرژ سرکیسیان نیز در بیانیه‌ای گفت: امروز ما یاد مقدس قربانیان نسل‌کشی ارامنه را گرامی‌ می‌داریم.

وی افزود: سیاست انکار رسمی این نسل کشی از سوی ترکیه تغییر نیافته همانطور که موضع خصمانه این کشور در قبال هر چیزی که ارمنی است تغییر نیافته است.

بر اساس باور ارمنی‌ها، در زمان جنگ جهانی دوم و در آستانه فروپاشی امپراطوری عثمانی، 1.5 میلیون ارمنی توسط این امپراطوری قتل عام شدند.

ترکیه اما این مساله را رد کرده و علاوه بر آن که توصیف این کشتار به عنوان "نسل‌کشی" را قبول ندارد، مدعی است که 300 هزار تا 500 هزار ارمنی و تعداد زیادی نیز ترک به دلیل قیام ارمنی‌ها علیه حکام عثمانی خود و پیوستن آنها به سربازان حمله‌کننده روسیه، کشته شده‌اند.

 

به نقل از سایت: www.isna.ir

برگزاری نشست بین‌المللی انجمن ضد نسل‌کشی در ایروان

دومین نشست جهانی انجمن ضد نسل کشی در ایروان در بیانیه‌ پایانی خود اعلام کرد: همه کشورها باید در راستای تعهد برای مبارزه با نسل‌کشی و دیگر جرایم علیه بشریت متحد شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجوان ایران (ایسنا)، در این نشست که به مناسبت سالگرد کشتار ارامنه، در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد، نمایندگان دولت، مجلس و برخی از سازمانهای حقوق بشر و بین‌المللی، کارشناسان حقوق بین‌الملل و نمایندگان رسانه‌ها حضور داشتند.

به نوشته این بیانیه، این انجمن نگرانی عمیق خود را نسبت به گسترش سریع تروریسم و نسل کشی‌ها در خاورمیانه از جمله کشتارهای انجام شده توسط داعش و دیگر گروههای شبه نظامی اعلام می‌کند.

مقامات ارمنستان سال‌هاست برای به رسمیت شناخته شدن کشتار ارامنه توسط ترک‌های عثمانی به عنوان یک «نسل کشی» از سوی سایر کشورها تلاش می‌کنند. در این میان تعدادی از کشورها از جمله یونان، فرانسه و روسیه قوانینی در این زمینه وضع و قتل‌عام ارامنه در سال 1915 را محکوم کرده‌اند.

کشتار ارامنه به دست عثمانی‌ها که دولت آنکارا آن را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت نمی‌شناسد برای دهه‌ها عامل تنش در روابط ارمنستان و ترکیه بوده است و دو کشور با وجود 330 کیلومتر مرز مشترک هیچ روابط دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند.

آنکارا هنوز هم از پذیرش این رخداد به عنوان نسل کشی خودداری می‌کند. ترکیه کشتار و کوچ اجباری ارامنه را اقدام امپراتوری عثمانی علیه ارامنه و در چارچوب وضعیت جنگ جهانی اول توصیف می‌کند.

 

به نقل از سایت: www.isna.ir

در نشست خبری 101 امین سالگرد نسل‌کشی ارامنه مطرح شد: درخواست ارامنه برای قبول نسل‌کشی از سوی ترکیه

نشست خبری 101 امین سالگرد نسل‌کشی ارامنه در خلیفه‌گری ارامنه عصر روز شنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست که با حضور اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه‌ی ایران و کارن خانلری، نماینده‌ی ارامنه‌ی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد به زوایای موضوع نسل‌کشی ارامنه و تلاش ارامنه برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی کشته شدگان این نسل‌کشی پرداخته شد.

خلیفه‌ ارامنه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که در سال‌های اخیر شاهد حضور سیاست‌مداران، دولت‌مردان و چهره‌های شاخص بین‌المللی در مراسم یادبود سالگرد نسل کشی ارامنه در ایروان بودیم؛ حضور این افراد چه تأثیری در زنده نگه داشتن و مهم‌تر کردن این مراسم در عرصه بین المللی دارد؟ توضیح داد: حمایت شخصیت‌ها، سازمان‌ها و دولت‌ها از مراسم گرامی‌داشت نسل‌کشی ارامنه باعث می‌شود که ما هرچه بیش‌تر و با قدرت روزافزون‌تر تلاش‌های خود را در زمینه زنده نگه داشتن یاد کشته‌شدگان ادامه دهیم.

او ادامه داد: حضور شخصیت‌های شناخته شده و شاخص در این مراسم باعث می‌شود دولت‌ها هم در جهت احقاق حقوق ما و دفاع از کشته شدگان نسل‌کشی ارامنه تلاش بیش‌تری کنند.

اسقف اعظم ارامنه ایران با بیان این که ما از چهره‌های شاخص و کشورهای صلح‌طلب می‌خواهیم کشتار ارامنه و افراطی‌گری را محکوم کنند گفت: ما همواره برای احقاق حقوق خود تلاش می‌کنیم و صلح‌طلبان جهان نیز باید در این زمینه ما را یاری کنند.

نماینده‌ی ارامنه‌ی تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه را حضور دولت‌مردان و چهره‌های شاخص در سالگرد نسل‌کشی ارمنیان خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها از روسیه و فرانسه گرفته تا ونزوئلا این نسل‌کشی را محکوم کرده‌اند و حضور این نمایندگان این کشورها دلیل سیاسی هم دارد.

وی مدعی شد: ترکیه علاوه بر نسل‌کشی ارامنه در قبال آشوری‌ها، کردها و علوی‌ها نیز اقدام به نسل‌کشی کرده است.

خانلری حمایت برخی از کشورها از محکوم کردن نسل‌کشی ارامنه را امری مهم دانست و افزود: تمام کشورهای آزاد و صلح طلب باید در این گردهمایی‌هایی حضور یابند.

او تأکید کرد: با توجه به این که ایران در طول تاریخ خود هیچ گاه دست به نسل‌کشی نزده است حمایتش از ما جای خوشحالی دارد، علاوه بر این ما معتقدیم با محکوم کردن جنایاتی از قبیل نسل‌کشی از تکرار آن جلوگیری خواهیم کرد.

نماینده‌ی ارامنه‌ی تهران در مجلس با بیان این که ایران به صورت نیمه‌رسمی و غیررسمی بارها نسل‌کشی ارامنه را محکوم کرده است افزود: ابوترابی‌فر، نایب‌ رییس مجلس دو سال پیش در مراسم خاصی که به مناسبت نسل‌کشی ارامنه برگزار شده بود این اقدام را محکوم و با جامعه‌ی ارامنه ابراز هم‌دردی کرد. در حال حاضر نیز می‌خواهم این مساله در سیاست‌ خارجی ایران پررنگ تر شود.

هم‌چنین در این نشست خبری در رابطه ‌با نحوه برگزاری مراسم 101 امین سالگرد نسل‌کشی ارامنه در تهران پرسیده شد و این که چرا مانند سال گذشته راه‌پیمایی و تجمع مقابل سفارت ترکیه برگزار نمی‌شود که خانلری در این باره توضیح داد: جامعه‌ی ایران شرایط و اقدامات سیاسی خود را دارد و باید مصالح سیاسی کشور را در نظر گرفت و منطبق با آن عمل کرد. از نظر ما امسال برگزاری گردهمایی برای اعلام اعتراض نسبت به اقدام ترکیه‌ی عثمانی مناسب است.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم ترکیه قبول کند که در زمان عثمانی این ظلم بزرگ به ارامنه روا داشته شده است و شاید اگر آن‌ها بپذیرند که اشتباه کرده‌اند تاریخ رویکرد دیگری نسبت به آن‌ها داشته باشد.

اسقف اعظم ارامنه‌ی ایران نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر مصادره اموال و یا تخریب کلیساهای ارامنه در ترکیه گفت: ترکیه هزاران کلیسا، دیر و مدرسه ارامنه را مصادره یا نابود کرده است و از نظر ما چنین روش‌هایی برای رسیدن به اهداف‌شان است.

به گزارش ایسنا، پس از برگزاری این نشست خبری در محلی که بنای یادبود چندتن از شهدای نسل‌کشی ارامنه در کلیسای ارامنه قرار گرفته است مراسم اهدای گل برگزار شد. هم‌چنین فردا 9 صبح مراسم عشای ربانی به یاد این شهدا برگزار خواهد شد و چهارشنبه هشتم اردیبهشت ساعت 19 در سالن اجتماعات آرارات 101-امین سالگرد نسل‌کشی ارمنیان تحت عنوان «نسل‌کشی و افراطی‌گری از ارمنستان تا سوریه» برگزار خواهد شد.