مراسم یادبود یكصدویكمین سالگرد نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی (در سال 1915 میلادی) روز شنبه و یکشنبه 4 و 5 اردیبهشت 1395 با حضور جمع زیادی از ارامنه اصفهان در كلیساهای استِپانـُس مقدس و دیر آمِناپرگیچ مقدس (کلیسای وانک) برگزار شد.

بعد از ظهر روز شنبه، در کلیسای استپانـُس مقدس، مراسم مخصوص قدیسان شهید نسل کشی ارامنه برگزار شد و در طی آن پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان تعداد 10 عکس با موضوع قدیسان شهید نسل کشی را با روغن مقدس تبرک نمود. این تابلوها در کلیساهای مختلف جافای اصفهان و شاهین شهر نصب خواهند شد.

بعد از مراسم مذهبی، ارامنه حاضر در کلیسا با در دست داشتن شمع های روشن، از کلیسای اسنپانـُس مقدس به سوی کلیسای وانک حرکت کرده و در برابر بنای یادبود نسل کشی ارامنه با نثار گل خاطره ی شهدای نسل کشی را گرامی داشتند. به مناسبت این روز برنامه فرهنگی و سخنرانی برگزار گردید. 

آقای ورِژ دِر-ماردیروسیان، رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، با اشاره به سیاست خارجی دولت ترکیه در خصوص ایجاد ناامنی در منطقه و همچنین نقض حقوق بشر در این کشور، فرمودند که دولت ترکیه تنها دولتی است که حملات نظامی دولت آذربایجان علیه جمهوری قره باغ در اوایل ماه آوریل سال جاری میلادی را مورد تشویق قرار داد. 

آقای روبرت بِگلریان، نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی، ضمن محکوم نمودن نسل کشی ارامنه توسط دولت ترکیه عثمانی اذعان داشتند که حتی اگر دولت کنونی ترکیه نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخته و پرداخت غرامت نماید، هیچ تضمینی وجود ندارد که مجدداً اقدام به چنین کاری نخواهد نمود، بنابراین ارامنه بایستی برای احقاق حقوق خود جهت منفعت ملی و منطقه ای تلاش گسترده تری نمایند. 

عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان، پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران طی ایراد سخنانی با ذکر این واقعیت که دولت ترکیه با تحریف تاریخ خواهان انکار و عدم پذیرش این واقعه تاریخی می باشد، همچنین با اشاره به تهاجم نظامی دولت آذربایجان علیه مرزهای جمهوری قره باغ و کشتار مردم بی دفاع آن مرز و بوم و حمایت های این حملات توسط دولت ترکیه، فرمودند که ملت ارمنی برای رسیدن به حقوق پایمال شده خویش و برای حاکمیت عدل و داد از هیچ دریغی فروگذار نخواهد کرد.  

لازم به ذکر است که طبق سالیان گذشته، امسال نیز با همکاری سازمان انتقال خون در محوطه ی کلیسای وانک اهدای خون صورت گرفت.

صبح روز یک شنبه با برگزاری عشای ربانی در کلیسای وانک مراسم یادبود نسل کشی ارامنه ادامه یافت. بعد از مراسم مذهبی تمامی هیئت های فعال در امور ارامنه اصفهان و جنوب ایران و متعاقباً ارامنه حاضر در کلیسا با نثار گل مراتب احترام خود نسبت به شهدای نسل کشی را بجا آوردند. حاضرین با سر دادن شعارهایی از مجامع بین المللی خواستار شناسایی و محکوم نمودن نسل کشی ارامنه توسط دولت ترکیه عثمانی شدند و اجرای عدالت را تنها راه برای جلوگیری از تکرار چنین اعمال ضدبشری دانستند.

در پایان این مراسم بیانه ای نیز در محكومیت نسل كشی ارامنه توسط دولت عثمانی در سال 1915 میلادی قرائت گردید. دراین بیانیه از دولت تركیه به عنوان وارث مسئولیت اعمال پیشینیان خود خواسته شد تا مسئولیت نسل كشی و احقاق حقوق ارامنه را برعهده بگیرد.