از14 فروردین 1395، جوامع بین المللی بطور فعالانه نگرانی خود را از بی ثباتی اوضاع در قره باغ اعلام میدارند. تمامی سازمان های بین المللی و منطقه ای و دولت ها طرفین درگیر را به خویشتن داری و  توقف جنگ دعوت می کنند، و به طرفین هشدار می دهند از انجام اقداماتی که موجب تشدید وضعیت موجود می شود خودداری کنند.

وزارت دفاع ارمنستان به واکنش های جوامع بین الملل اهمیت زیادی می دهد. وزارت دفاع خاطر نشان کرده است که جمهوری ارمنستان ضامن امنیت مردم قره باغ است. و همزمان، به عنوان طرفی که در این عملیات نظامی شرکت نمیکند، از هشدارها و بیانیه هایی که  به هر دو طرف درگیر در عملیات، رژیم جمهوری آذربایجان و  قره باغ داده می شود قدردانی می کند.

با هم نظر بودن در خصوص هشدارهای اتمام عملیات نظامی، وزارت دفاع ارمنستان توجه جوامع بین الملل را به این موضوع معطوف می کند که برای صلح و اعلام آتش بس میان نیروهای ارتش  جمهوری آذربایجان و  قره باغ، به غیر از اعلامیه های سیاسی، نیاز به توافق و اجرای برنامه های مشخص، تعریف شرایط فنی آتش بس، جدایی نیروهای این دو ارتش و تعیین مکانیسم حفظ آتش بس می باشد.

همزمان وزارت دفاع ارمنستان توجه جوامع بین الملل از جمله سازمان های مدافع حقوق بشر و سازمان های بین المللی بشر دوستانه را به سمت این موضوع دعوت می کند که اقدامات نظامی انجام شده توسط رژیم جمهوری آذربایجان ناقض منشور سازمان ملل، بیانیه 1970 اصول جقوق بین المللی مبنی بر روابط دوستانه میان کشور ها، بیانیه نهایی 1975 مصوب شورای همکاری گروه مینسک و روند همکاری هلسینکی و شماریاز اسناد حقوقی بین المللی می باشد.

در طول جنگ به راه انداخته شده توسط جمهوری آذربایجان تعدادی از اقدامات انجام شده توسط نیروهای مسلح آذربایجان و گروه های مسلحبه شیوه گروهک های تروریستی بین امللی نسبت به سربازان و مردم غیر نظامی قره باغ آشکار شده است، که از طرف سازمان های بین المللی بشر دوستانه جنایات جنگی محسوب می شوند. در زمره آنها شاهد شکنجه و اعدام سربازان سابق و اسرا و عکسبرداری و نمایش با اهداف تروریستی و کشتار مردم عادی هستیم.

وزارت دفاع اعلام کرد. به موجب نقض قوانین بین المللی و جنایات جنگی باید رژیم آذربایجان و عاملان جنایات در دید مجامع بین الملل مورد محاکمه قرار گیرند.