به نقل از سایت: www.irna.ir

 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به روابط تاریخی و کهن تهران -ایروان، بر گسترش همکاری های فرهنگی ایران و ارمنستان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید رضا صالحی امیری روز یکشنبه در دیدار با سفیر ارمنستان در ایران افزود: سازمان اسناد نهاد فعال فرهنگی است که همواره در آن کارهای تحقیقاتی و فعالیت های پژوهشی بنیادین انجام می شود.

وی اظهار داشت: در اندیشگاه کتابخانه ملی روزانه برنامه هایی نظیر نقد کتاب، رونمایی کتاب ، شب شعر و مراسم تجلیل از نخبگان و فرهیختگان برگزار می شود، به طوری که در سال جاری بیش از 300 نشست در آن برگزار شده است.

صالحی امیری ادامه داد: با 57 کتابخانه ملی و 53 آرشیو ملی جهان همچنین سه سازمان بین المللی (ایکا، ایفلا، یونسکو) همکاری داریم.

وی خاطر نشان کرد: موفق شده ایم تاکنون 43 اثر در سطح ملی، چهار اثر در سطح منطقه ای و هفت اثر را در یونسکو به ثبت برسانیم، هر چند گواهی دو اثر مکتوب تاریخی را هم در سفر رییس جمهوری به پاریس به ما اهدا کردند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیشنهاد داد: نمایشگاه مشترک فرهنگی در تهران و ایروان به منظور معرفی فرهنگ، سنن و تاریخ دو کشور برگزار شود.

وی همچنین بر همکاری مشترک کتابخانه های ملی دو کشور تاکید و اضافه کرد: جمهوری اسلامی هیچ مشکلی با ارمنستان در گذشته و حال نداشته و ندارد زیرا ارمنستان کشوری آرام و با سابقه تاریخی روشن است و مردم ایران نسبت به ارامنه ذهنیت مثبت دارند.

صالحی امیری تصریح کرد: می توان علاوه بر همکاری های فرهنگی از ظرفیت گردشگری دو کشور نیز بهره برد، زیرا سالانه پنج میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می کنند این در حالی است که ارمنستان از کشورهایی است که دارای جاذبه های فراوان گردشگری است و به اندازه کافی این ظرفیت ها معرفی نشده است.

صالحی امیری گفت: بعد از برجام فضای کشور باز شده به طوری که طبقه متوسط در ایران بزرگ شده است، این طبقه پس از پاسخ به نیازهای اولیه به دنبال نیازهای ثانویه (تفریح و گردشگری) است.

وی افزود: کتابخانه ملی علاوه بر آنکه در حوزه تخصصی کتاب فعالیت دارد در حوزه مرمت و نگهداری اسناد هم دارای تجربه خوب قابل انتقال است.

صالحی امیری، روابط فرهنگی را مانند ریشه های درختی دانست که می تواند شاخ و برگ ها را سبز نگهدارد.

وی گفت: روابط سیاسی زودگذر، روابط اقتصادی پایدار و روابط فرهنگی قطعا پایدار است.

به گفته صالحی امیری، ایران دارای قدمت 500 ساله در حوزه فرهنگ است و در ادبیات فرهنگی آن هیچ تعارضی با فرهنگ ارمنستان وجود ندارد.

سفیر ارمنستان در ایران نیز در این دیدار گفت: ایران و ارمنستان ساکنان بومی منطقه هستند اما کشورهای دیگر بر اساس اسناد تاریخی جزو بومیان نبودند بلکه به این منطقه مهاجرت کرده اند.

آرداشس تومانیان افزود: ایران و ارمنستان به اندازه کافی از یکدیگر شناخت ندارند به طوری که حقایق وارونه جلوه داده می شود و بیشتر افرادی که به ارمنستان سفر می کنند دغدغه فرهنگ و تاریخ را ندارند.

وی ادامه داد: بیشتر گردشگران ارمنستان با هدف تفریح به این کشور سفر می کنند هرچند مخالف این قضیه نیستیم اما نباید محدود به این شویم.

سفیر ارمنستان در ایران بر همکاری های پژوهشگران دو کشور تاکید کرد و گفت: در دانشگاه دولتی ایروان، دانشکده شرق شناسی وجود دارد که یکی از کرسی های آن ایران شناسی است.

وی از صالحی امیری برای سفر به ارمنستان دعوت و ابراز امیدواری کرد: این سفر سرآغاز همکاری های بیشتر دو طرف باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سفیر ارمنستان در ایران قبل از دیدار با صالحی امیری از بخش های مختلف کتابخانه ملی بازدید کرد.