ترجمه شده از سایت: www.yerkir.am

 

در قدیمی ترین موزه ی سوئد، موزه ی سلطنتی ادوات جنگی، «روزهای ارمنستان» با همکاری موزه و سفارت جمهوری ارمنستان در سوئد در حال برگزاری است.

در 15 بهمن، در موزه ی واقع در کاخ سلطنتی در استکهلم، با حضور اعضای دادگاه سلطنتی سوئد، نمایندگان مجلس، سفرای کشورهای مختلف در استکهلم، روسای موسسات فرهنگی، روشنفکران، نمایندگان رسانه ها و اعضای جامعه ارمنی برنامه ای تحت عنوان «تناسبات تاریخی ارمنستان-سوئد» برگزار شد.

در طول سخنرانی، آرتزویک باخچینیان محقق ارشد دانشکده تاریخ ارمنستان و نویسنده جزوات و مقالات در زمینه روابط ارمنستان-سوئد، به بیان روابط تاریخی-فرهنگی، تناسبات اقتصادی بین ارامنه و سوئدی ها و نقش اشراف، دیپلمات ها و درباریان در تاثیر بر زندگی اجتماعی-سیاسی سوئد از اوایل قرون وسطی تا قرن بیستم پرداخت. آرتزویک باخچینیان به سوالات بسیار زیاد حاضرین نیز پاسخ داد.

در چهارچوب برنامه ی «روزهای ارمنستان»، بحث اصلی، نمایشگاهی با موضوع «تاجران ارمنی در کاخ سلطنتی کارل یازدهم در مسیر تجارت ابریشم» می باشد، که به تاریخ واردات ابریشم برای اولین بار به سوئد توسط تجار ارمنی جلفای نو در سال 1687 اختصاص یافته است. تجار ارمنی با همراهی خاصِ لودویگ فابریسیوس فرستاده ی ویژه ی پادشاه سوئد، به منظور انجام مذاکرات در رابطه با بخش شمالی «جاده ی ابریشم» به استکهلم آمدند، که این امر به امضای توافقنامه ی تجاری با کارل یازدهم منجر شد. با این قرارداد، تجار ارمنی با شرایط قانونی حق واردات کالاهای خود از طریق روسیه به سوئد و سپس به سایر کشورهای اروپایی را بدست آوردند.

در این نمایشگاه، نسخه ی اصلی قرارداد، یکی از هفت شمشیر طلایی که تجار به پادشاه سوئد اهدا کردند، عصای تشریفاتی بازرگانان و تعدادی اشیاء منحصر به فرد دیگر ارائه شده است.

این نمایشگاه تا پایان سال 2016 دایر خواهد بود.