ترجمه شده از سایت: www.yerkir.am

 

در نشست خبری با روزنامه نگاران، ادوارد نالباندیان وزیر امور خارجه ارمنستان، فعالیت دیپلماسی کشور ارمنستان را جمع بندی کرد.

روزنامه نگاران از وزیر نالباندیان در مورد اعلانات ایران در خصوص آمادگی این کشور جهت میانجیگری حل و فصل مناقشه قره باغ سوال کردند.

ایشان در ابتدا فرمود که توافقات مذاکرات گروه 1+5 در رابطه با برنامه هسته ای ایران از مهمترین دستاوردها بود، که با اراده ی سیاسی و دیپلماسی انعطاف پذیر دوجانبه حاصل گردید.

وزیر گفت: «توافقات در رابطه با مسائل مهم و حیاتی کشور دوست و همسایه ما ایران ما را خوشحال می نمایند، زیرا این امر فرصت های جدیدی در زمینه توسعه و رشد روابط اقتصادی-تجاری و اجرا نمودن پروژه های مختلف که به دلیل تحریم ها به طور موقت متوقف شده بودند را فراهم می آورد. وقتی می گویم «دوست»، «همسایه»، مقصود صرفاً به کار بردن کلمات نیست؛ ایران آن کشوری است که در آنجا احترام زیادی برای میراث فرهنگی ما قائل هستند و بناهای تاریخی ارامنه مرمت می شوند. در ایران جامعه ی ارامنه از احترام زیادی برخوردار است و خود را همیشه در امنیت کامل احساس کرده، و این متقابل است؛ همان احترام از طرف ارمنستان وجود دارد. ارمنستان و ایران مشتاق به انجام هر کاری برای تقویت و توسعه روابط دوجانبه هستند».

در ارتباط با موضوع میانجیگری ایران در حل و فصل مناقشه قره باغ، ادوارد نالباندیان اشاره کرد که پیشرفتی در حل و فصل مناقشه قره باغ وجود ندارد، نه به آن دلیل که واسطه ها خوب نیستند و یا پیشنهادات خوبی ارائه نمی کنند، بلکه به خاطر آنکه جمهوری آذربایجان هیچ اراده ی سیاسی در این زمینه ندارد. وزیر گفت: «من معتقدم که ایران علاقمند است هر چه زودتر مناقشه قره باغ حل و فصل گردد».