چهارشنبه مورخ 14 بهمن 1394 راس ساعت 10:30، به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به ریاست پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان و با حضور روحانیون جامعه ارامنه، ریاست و اعضای مجمع نمایندگان، شورای خلیفه گری، هیئت مذهبی و هیئت های وابسته، خانواده های شهدا، دانش آموزان مدارس ارامنه و جمعی از ارامنه اصفهان مراسم یادبود مذهبی بر مزار شهدای ارامنه ی اصفهان، هنریک دِر آوانسیان، هراچ هاکوپیان، وارطان آبرامیان، رایموند باغرامیان (خاتون نژاد) و ورِژ باغومیان برگزار گردید. یاد شهید ارمنی مگردیچ طوماسیان نیز که پیکرش در آرامستان ارامنه در اهواز به خاک سپرده شده است گرامی داشته شد.

پس از اجرای مراسم مذهبی، در جوار مزار شهید ورِژ باغومیان، عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان به بیان سخنانی پرداختند که خلاصه ی آن ذیلاً آورده شده است:

«در بخش زبور داوود کتاب مقدس آمده است: «خداوند شبان من است؛ من از چه کسی باید واهمه داشته باشم؟».

ما هم اکنون در این مکان گرد هم آمده ایم تا یاد و خاطره ی عزیزانی را گرامی بداریم که با این امید و پشتوانه، در راه آرمانی عظیم و مقدس از فدا کردن جان و زندگی خود دریغ نکردند. آنان شهیدانی هستند که در راه اقتدار، سربلندی، یکپارچگی و عزت میهن، گرانبهاترین داشته ی خود را خالصانه فدا کردند. شهید کسی است که به ایده و هدفی بالاتر از خواسته ی شخصی خود خدمت می کند و وفاداری خود به آن را مقدم و ارجح از هر چیز دیگری می داند. ملت ارمنی ارزش شهادت را بسیار خوب می فهمد، زیرا در طول تاریخ در شرایط بسیار متفاوتی قرار گرفته که مجبور شده است شهادت را به جان بخرد تا ایمانش، عزتش، کشورش و ملیتش را حفظ نماید.

واقعه ای که سی وهفت سال پیش کشور ایران را دگرگون کرد، چیزی جز فریاد عدالت خواهی، آزادی، استقلال و سربلندی یک ملت نبود. رویدادی که هیچ تفاوتی بین ادیان و اقوام مختلف قرار نداد. همه ی اقشار مردم یکپارچه و هم راستا برای ساختن ایرانی جدید با هویتی جدید دست در دست هم کوشیدند و صفحه ی جدیدی را در تاریخ با عظمت ایران رقم زدند؛ گواهی بر این واقعیت، هشت سال جنگ تحمیلی است که در طی آن عزیزانمان در کنار و دوشادوش همرزمانشان به دفاع از تمامیت ارضی، اقتدار و سربلندی ایران پرداختند و هم اکنون با عزت و شرف در این خانه ی ابدی خود آرامیده اند.

ما امروز برای شادی و آرامش روح همه ی شهیدان و به خصوص شهدای ارامنه دعا می کنیم و از خداوند می خواهیم که روح آنان را قرین رحمت خود قرار دهد.

همزمان، سی وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به رهبر انقلاب، رئیس جمهور محترم و تمامی مسئولین و همچنین همه ی آحاد ملت ایران که در راه آرمان های مقدس و اقتدار ایران تلاش می کنند تبریک می گوییم و برای آنان آرزوی موفقیت و سرافرازی می نماییم.

بخصوص برای پیروزی مهمی که چندی پیش ملت ایران با صبر، بردباری و خرداندیشی خود به آن دست یافت و آن فرجام افتخار آمیز را در سطح بین المللی در جهت حفظ حقوق حقه ی خود به ثبت رساند، تبریک می گوییم. ملت ایران به جهانیان نشان داد که مستحق برخورداری از همه ی فرصت هایی است که در برقراری صلح و رفاه جامعه مورد استفاده قرار می گیرند.

ایده و رویای شهدای مان را هر روز در خاطر داشته باشیم، پیامی را که آنان با اهدای خون خود به ما ابلاغ کردند را همواره ارج بنهیم. آنان را که مایه ی عزت و سربلندی ما هستند، با غرور و افتخار به یاد داشته و ادامه دهنده ی راه حق طلبانه ی آنان باشیم».