در روز پنج شنبه مورخ 8 بهمن 1394، هفتمین همایش بین‌المللی ادیان توحیدی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علی جنتی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، استاندار اصفهان رسول زرگرپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، شهردار کل اصفهان مهدی جمالی‌نژاد و نمایندگان و مدعوینی از پیروان ادیان الهی در سالن اجتماعات هتل آسمان اصفهان برگزار ‌شد.

این همایش هم‌زمان با نام‌گذاری سال ١٣٩٤ به نام سال «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» از سوی رهبر انقلاب اسلامی و در استانه دهه فجر به منظور توسعه تعاملات علمی بین‌الادیانی و تبادل اندیشه میان دانشوران ادیان اسلام، زرتشت، یهود، صابئی‌ و مسیحیت و با هدف بررسی، تبیین و ارائه راهکار‌ها، شیوه‌ها و سیاست‌های کارآمد، هم‌چنین آسیب‌شناسی فرهنگ و هویت ادیان توحیدی در مواجهه با مسائل دینی جهان معاصر، با عنوان «ادیان، همدلی و همزبانی در نفی خشونت و افراط‌گرایی» که در زمره مبانی و اصول مشترک ادیان توحیدی است برگزار شد.

این همایش با ایراد سخنانی از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها، استاندار اصفهان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی ادیان توحیدی مزین شد. درطول این همایش نمایندگان ادیان مختلف توحیدی اعم از زرتشتیان، کلیمیان، صابئین مندائی،‌ مسیحیان آشوری و مسیحیان ارامنه به بیان دیدگاه های خود در زمیه همدلی وهمزبانی و مبارزه با افراطی گری و خشونت در جهان پرداختند.

جامعه ی ارامنه اصفهان نیز با هیئتی از نمایندگان خود و با رهبری عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران و با حضور رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران آقای ورژ در-ماردیروسیان، در این همایش شرکت کردند. سخنان عالیجناب اسقف اعظم در ارتباط با موضوع همایش توسط نماینده ایشان به سمع حاضرین رسید.

در پایان این همایش بین‌المللی که با حضور نمایندگانی از پیروان ادیان الهی از کشورهای ایران، امارات متحده عربی، افغانستان، انگلستان، استرالیا، نیجریه، عراق، یمن، عمان، کنگو و پاکستان برگزار شد، از خانواده های دو شهید ارمنی در دوران هشت سال دفاع مقدس، به نمایندگی از طرف همه ی شهدای ارامنه اصفهان و جنوب ایران در جنگ تحمیلی، تجلیل به عمل آمد.

***

متن کامل فرمایشات عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران در هفتمین همایش بین-المللی ادیان توحیدی:

ادیان، همدلی و همزبانی در نفی خشونت و افراط گرایی

هدفِ دین تقرُب انسان به خداوند است؛ متبلور نمودن، حیات بخشیدن، معنادار کردن و ارج نهادن به حقایق الهی، اصول و ارزش ها در زندگی انسان هاست. به راستی، دین بزرگترین هدیه ای است که خداوند به بشریت بخشیده است.

امروزه شاهد چنان وقایع خشونت آمیز، اعمال تروریستی، رفتارهای دهشتناک غیر انسانی هستیم که هیچ یک از آنها در  شأن انسان نیست. می بینیم که چگونه در زمان حاضر دین مورد سوء استفاده قرار می گیرد. سوء استفاده از آموزه های دینی در جهت اهداف غیر دینی، مقاصد شخصی، بی ارزش و ناپسند نه تنها پذیرفته نیست، بلکه کاملاً محکوم می باشد.

تصویری که امروزه در منطقه نظاره گر آن هستیم، بحران نامتعارفی است که، فقط مختص منطقه و مسیحیت و اسلام نیست؛ بلکه بحرانی است مربوط به کل بشریت با عواقبی بین المللی.

امروزه، بیش از هر زمان دیگری گفتگوی بین ادیان ضروری است و اهمیت بسیار دارد، لیکن این گفتگو نباید محصور به تبادل نظر و همصحبتی محض گردد، بلکه تأکید باید بر هم زیستی و تعامل متقابل باشد.

در طی قرن های متمادی پیروان ادیان توحیدی با تعاون و تعامل در زندگی روزمره، سنت ها، ارزش های اجتماعی و غیره شریک هم بوده اند و از همه مهمتر به تفاوت های همدیگر احترام گذاشته اند. متأسفانه باید اذعان نمود که در زمان ما اعمال و خشونت های تروریستی تحت نام دین توجیه می شوند. وحشت آفرینی و خشونت اعمالی غیر انسانی هستند که با اصول دین مغایرت داشته و در نتیجه محکوم می باشند.

آری، امروز ادیان می توانند با همدلی و همیاری، و بدون به خطر انداختن هویت و خصوصیات یکدیگر، روند همکاری و همزیستی بیآفرینند، به خصوص در ارتباط با بسیاری از مسائل و مشکلاتی که جامعه بشری را مضطرب می نمایند. با نگرشی همسو می-توان طرفدار و حامی ارزش های معنوی و اخلاقی بشری بود؛ از آن جمله اند عشق، عزت، عدالت، صلح، اتحاد و دیگر ارزش هایی که پایه و اساس ادیان مختلف را تشکیل می دهند.

بنابراین، امروزه باید به جامعه ای با ادیان مختلف و تکثر فرهنگ ها احترام گذاشت و در صدد دفاع از آن برآمد. خصوصاً باید همکاری تنگاتنگ فی مابین ادیان توحیدی در زمینه مسائل عام و جامع مستحکم تر گردد.

امروزه ادیان و حکومت ها بیش از هر زمان دیگری باید با همیاری در برابر تروریسم و افراط گرایی که بلایی علیه همه ی بشریت است، همدل و هم زبان به پا خیزند. هرگز اجازه ندهیم هیچ دینی از طرف افراط گرایان مختلف مورد سوء استفاده قرار گیرد.

اصول مسیحیت بر پایه محبت و بخشش بنا شده است. عیسی مسیح در انجیل لوقا باب 5 آیه ی 27 الی 32 می فرماید: «ای شنوندگان، به شما می‌گویم که دشمنان خود را محبت نمایید و به آنان که از شما نفرت دارند، نیکی کنید. برای هر‌که نفرینتان کند برکت بطلبید، و هر‌کس را که آزارتان دهد دعای خیر کنید. اگر کسی بر یک گونۀ تو سیلی زند، گونۀ دیگر را نیز به جانب او بگردان. اگر کسی ردایت را از تو بستاند، پیراهنت را نیز از او دریغ مکن. اگر کسی چیزی از تو بخواهد به او بده، و اگر مال تو را غصب کند، از او بازمخواه. با مردم همانگونه رفتار کنید که می‌خواهید با شما رفتار کنند. اگر تنها آنان را محبت کنید که شما را محبت می‌کنند، چه برتری دارید؟».

پولس رسول در آیات 17 الی 21 باب 12 نامه ی خود که به رومیان نوشته است، میفرماید: «به هیچ‌کس به سزای بدی، بدی نکنید. دقّت کنید که آنچه را در نظر همگان پسندیده است، به جای آورید. اگر امکان دارد، تا آنجا که به شما مربوط می‌شود، با همه در صلح و صفا زندگی کنید. ای عزیزان، خودْ انتقام مگیرید، بلکه آن را به غضب خدا واگذارید. زیرا نوشته شده که «خداوند می‌گوید: ”انتقام از آن من است؛ من هستم که سزا خواهم داد“‌». برعکس، «اگر دشمنت گرسنه باشد، به او خوراک بده، و اگر تشنه باشد، به او آب بنوشان. اگر چنین کنی، اخگرهای سوزان بر سرش خواهی انباشت». مغلوب بدی مشو، بلکه بدی را با نیکویی مغلوب ساز».

این فرمایشات عیسی مسیح و پولس رسول ما را به همدلی و محبت بسیار ترغیب می نمایند تا با رفتار نیک و همسو با اراده ی خداوندِ رحیم، کسانی را که ما را مورد آزار و اذیت قرار می دهند شرمنده کنیم، به طوری که از رفتار ناپسند خود شرمسار شوند و دیگر چنین نکنند.

حال اگر متخاصم با مشاهده ی این رفتار ما نخواهد روند ناشایست خود را ذره ای تغییر دهد، تکلیف چیست؟

عیسی مسیح در انجیل متی، باب 18 ایات 15 الی 17 میگوید: «اگر برادرت به تو گناه ورزد، نزدش برو و در خلوت خطایش را به او گوشزد کن. اگر سخنت را پذیرفت، برادرت را بازیافته‌ای؛ امّا اگر نپذیرفت، یک یا دو نفر دیگر را با خود ببر تا ”هر سخنی با گواهیِ دو یا سه شاهد ثابت شود“. اگر نخواست به آنان نیز گوش دهد، به کلیسا بگو؛ و اگر کلیسا را نیز نپذیرفت، آنگاه او را اجنبی تلقی کن».

بنابراین، هرگاه کسی نخواست از اعمال و رفتار ناشایست خود روگرداند، جامعه ی متدین باید از او روگرداند. و بدین صورت، باید با ددمنشانِ قسم خورده -که میلی به اصلاح شدن و دوری از رفتار خشونت بار خود ندارند- چنین برخورد کرد.

جامعه ی بین المللی باید در برابر تحرکات خشونت آمیز و تروریسم که همه جا در حال گسترش هستند، راهبرد و راهکار مشترکی اتخاذ نماید.

به امید روزی که انسان همنوع خود را به اندازه ی خودش دوست داشته باشد، تا محبت الهی سراسر جهان را پر کند.

دعا گو

اسقف اعظم بابگِن چاریان