به نقل از سایت: www.irna.ir

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از چهار برابر شدن حجم تبادل داده (دیتا) و اینترنت در یک ماه گذشته پس از توافق دو طرف در این زمینه خبر داد و گفت: نشست سه جانبه ایران، عراق و ارمنستان درباره ارتباط مستقیم تلفنی برگزار می شود.

«محمود واعظی» سه شنبه در حاشیه دیدار با «گاگیک بگلریان» وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان، در محل وزارت ارتباطات به خبرنگاران گفت: چند هفته پیش برای انتقال دیتا و اینترنت به توافق خوبی با ارمنستان دست یافتیم؛ به طوری که حجم تبادل داده بین دو کشور به چهار برابر افزایش یافته است.

واعظی یادآوری کرد ماه گذشته، در سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ایروان چهار سند همکاری امضا شده بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری همکاری درباره اینترنت، پست، مخابرات و تجارت خبر داد.

وی بر گسترش روابط پستی دو کشور تاکید کرد و از توافق درباره برگزاری نمایشگاه مشترک تمبر خبر داد.

واعظی گفت: امیداوریم زمینه خرید کالا از طریق اینترنت و توزیع از سوی پست برای مردم دو کشور فراهم شود.

به گفته وی، همکاری ایران و ارمنستان برای افزایش امنیت اطلاعاتی نیز اهمیت دارد.

واعظی افزود: باید ارتباط بخش خصوصی دو کشور افزایش یابد و زمینه انتقال تجربه ها بین شرکت های خصوصی و دولتی آنها فراهم شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: مقرر شد برای رفع تداخل های فرکانسی مرزنشینان، هیاتی برای بررسی موضوع و رفع آن تشکیل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به فراهم شدن زمینه ارتباط مخابراتی مستقیم تهران و ایروان برای کاهش نرخ مکالمه بین الملل اشاره کرد و از توافق درباره برگزاری نشست سه جانبه ایران، عراق و ارمنستان در سطح وزیران خبر داد.

وی گفت: امکاناتی ایجاد شده است تا سه کشور بتوانند در زمینه صوت، دیتا و مخابرات از آن بهره ببرند.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان گفت: در چارچوب همکاری به موفقیت هایی رسیده ایم و امیداوریم این موفقیت ها چند برابر شود.

گاگیک بگلریان با استقبال از ایجاد ارتباط مستقیم با ایران افزود: اطمینان کامل دارم شرایط فنی ما اجازه انجام این مورد را خواهد داد.

بگلریان بر پیشرفت های ارمنستان در زمینه تجارت الکترونیک تاکید کرد و افزود: امیدواریم دو کشور دوست و برادر از این امکان بهره مند شوند.

ارمنستان یکی از اعضای اتحادیه اوراسیاست که می تواند مقصد خوبی برای کالاهای صادراتی ایران به این کشور و معبری برای انتقال کالاها به سایر کشورهای عضو اتحادیه باشد.

 

***

به نقل از سایت: www.mehrnews.com

وزیر ارتباطات خبر داد: مکالمات ایران و ارمنستان مستقیم می شود/ رفع تداخل فرکانسی دو کشور

وزرای ارتباطات ایران و ارمنستان با امضای دو سند همکاری، برای برطرف کردن تداخل فرکانسی در مرز دو کشور و کاهش نرخ مکالمات تلفنی، توافق کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان امروز سه شنبه با گاگیک بگلریان وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار سند همکاری دو کشور در حوزه گسترش همکاریهای مخابراتی، اینترنتی و پست به امضا رسید.

واعظی در این دیدار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص ۴ سند به امضا رسیده از سوی کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و ایروان، اظهار داشت: حضور وزیر ارتباطات کشور ارمنستان در ایران، با هدف انجام توافقات مورد نظر در سند همکاری کمیسیون مشترک اقتصادی است. در همین زمینه حدود ۲ هفته گذشته نیز هیاتی از سمت وزارت ارتباطات ایران به ارمنستان سفر داشت تا زیرساختها برای افزایش انتقال ترافیک دیتا مهیا شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ۴ برابری حجم تبادل ترافیک دیتای میان دو کشور خبر داد و گفت: قرار است کمیسیون مشترک همکاریهای ارتباطی در زمینه مخابرات، اینترنت، تجارت الکترونیکی و پست میان دو کشور، تشکیل شود و سالی یکبار وزرای دو کشور برای بررسی روند همکاریها، در ایروان با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

وی در مورد توسعه همکاریهای دو کشور در حوزه پست گفت: طبق سند همکاری به امضا رسیده، روابط پست بین الملل دو کشور افزایش می یابد و چاپ تمبر و برگزاری نمایشگاه تمبر در کشور مقابل در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر توافق شد تا امکان خرید اینترنتی کالا از ارمنستان و بالعکس فراهم شود و پست دو کشور مسئولیت جابجایی کالا را عهده دار شوند.

واعظی با اشاره به توافقات مربوط به اینترنت و مخابرات میان دو کشور نیز تصریح کرد: برای رفع تداخلات فرکانسی مرزنشینان مقرر شد هیاتی در این زمینه میان دو کشور تشکیل و موضوع را بررسی کند تا در نهایت این مشکل برطرف شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ارتباطات تلفنی میان دو کشور ایران و ارمنستان به دلیل آنکه ارتباط مستقیم میان دو کشور وجود ندارد گران است گفت: برای کاهش نرخ مکالمات بین الملل با کشور ارمنستان، ارتباط مخابراتی دو کشور مستقیم می شود.

وی از تصمیم برای برگزاری اجلاس ۳ جانبه میان ایران، ارمنستان و عراق خبر داد تا موضوعات مربوط به دیتا، اینترنت و صوت میان ۳ کشور حل و فصل شود.

واعظی در مورد فعالیت بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات دو کشور نیز گفت: انتقال تجربیات شرکتهای ایرانی و ارمنستانی در این حوزه نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین قرار است در مورد امنیت شبکه نیز همکاریهایی داشته باشیم.

در این دیدار گاگیک بگلریان وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان نیز اظهار امیدواری کرد که حجم روابط دو کشور در حوزه ICT در چارچوب همکاریهای مدنظر، ۳ برابر افزایش یابد.