به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

 

آقای آرمن مرادیان، وزیر بهداشت ارمنستان در راس یک هیات عالی رتبه به کشورمان سفر کرد. وزیر بهداشت ارمنستان در سفر به تهران علاوه بر دیدار با وزیر بهداشت کشورمان و بازدید از یک مرکز پزشکی در تهران یادداشت تفاهم همکاری با همتای ایرانی امضا کرد.

دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموز پزشکی کشورماندر مراسم امضای تفاهم نامه با وزیر بهداشت ارمنستان که در تاریخ 1394/9/23 در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد؛ روابط بین ملت و کشورهای ایران و ارمنستان را دیرینه و صمیمی خواند و گفت: در دولت یازدهم، شاهد حضور معاون اول رییس جمهور در ایروان به منظور ارتقا سطح همکاری ها بودیم و امیدواریم با برطرف شدن تحریم ها علیه ایران، روابط دو کشور نیز گسترش یابد.

وی به دیدار شب گذشته خود با وزیر بهداشت ارمنستان اشاره کرد و افزود: در جلسه شب گذشته، مذاکرات مبسوطی در زمینه همکاری های مشترک در حوزه سلامت شد.هاشمی ادامه داد: وزارت بهداشت ایران و ارمنستان عزم جدی دارند تا از توانمندی های یکدیگر در حوزه های آموزش، پژوهش، بهداشت، درمان و صنعت دارو حداکثر استفاده را کنند.وزیر بهداشت ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر بهداشت ارمنستان مبنی بر تشکیل کارگروهی مشترک میان دو کشور، اظهار داشت: انتظار داریم این کارگروه به سرعت تشکیل شود و با حضور در تهران و ایروان بتواند زمینه های عملی امضای این تفاهم نامه را تا پایان سال جاری فراهم کند.هاشمی ابراز امیدواری کرد تا این سفر برای هر دو کشور و ملت، مفید باشد و در پایان از وزیر بهداشت ارمنستان و هیات همراه دعوت کرد تا در فصل بهار و تابستان سال آینده در کشورمان حضور یابند.وزیر بهداشت در حاشیه این ملاقات، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در ارتباط با جزئیات این دیدار، گفت: ما با همه همسایگان از جمله ارمنستان از گذشته‌های دور روابط داد و ستد داشته‌ایم. در حوزه دارو نیز کارخانه‌هایی که در ایران وجود دارند می‌توانند از بازار ارمنستان که بازار اوراسیا را در اختیار دارد، بهره گیرند. همچنین شرکت‌های ارمنستان نیز فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند.وی با اشاره به یکی از بندهای تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت ایران و ارمنستان مبنی بر کنترل بیماری‌های واگیر گفت: نظام درمانی دو کشور تجربیات خوبی در این حوزه دارد و می‌توانند تبادل تجربه داشته باشند. هم ایران و هم ارمنستان در زمینه بیماری‌های غیرواگیر تجربیات خوب و قابل استفاده‌ای دارند.هاشمی ادامه داد: ارمنستان درباره بیماری‌های غیرواگیر نیز اقدامات خوبی انجام داده و سیستم پیشگیری آنها می‌تواند مورد استفاده ما قرار گیرد که امیدواریم محقق شود.