به نقل از سایت: www.yjc.ir

 

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، گرجستان، ایران، ارمنستان و روسیه روز چهارشنبه یک تفاهم‌نامه برای همکاری در بخش برق امضا کردند.

اولگ بودارگین، مدیرکل شرکت روستی روسیه در جمع وزرای انرژی این چهار کشور در ارمنستان گفت: «فناوری‌های نوین ما را قادر می‌کند همکاری میان سامانه‌های انرژی خود را عمیق‌تر کنیم».

وی گفت روسیه قراردادهای مهمی با گرجستان در زمینه انتقال برق امضا کرده و اکنون می‌تواند این همکاری را به همسایگان جنوبی خود گسترش دهد.

اروند زاخاریان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان به نوبه خود گفت: «ساخت خطوط برق 400 کیلوواتی میان ایران و ارمنستان و ارمنستان و گرجستان موجب گسترش ارتباط میان خطوط انرژی این کشورها خواهد شد».

زاخاریان افزود: «شبکه‌های برق‌رسانی ایران و ارمنستان و نیز گرجستان و روسیه، دوبه‌دو براساس دستورالعملی هماهنگ فعالیت می‌کنند».

وی افزود ساخت خطوط برق جدید کمک می‌کند سامانه برق‌رسانی این چهار کشور با هم هماهنگ شود.

زاخاریان گفت: «یکی از دو پروژه در فصل چهارم 2017 کامل خواهد شد و دومین پروژه یک سال بعد تکمیل می‌شود».

وی گفت تکمیل این پروژه موجب می‌شود سامانه برق‌رسانی دو کشور با قدرت انتقال 1200 مگاوات فعالیت کند که برای تامین مقاصد تجاری، تبادل و مواقع اضطراری کفایت می‌کند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، یک مرکز هماهنگی و یک مرکز ارسال منطقه‌ای احداث می‌شود که فعالیت سامانه برق‌رسانی هر چهار کشور را موثرتر می‌کند و به آنها توان می‌دهد نسبت به مواقع بحران واکنش سریع‌تری نشان دهند.