ترجمه شده از سایت: www.asbarez.com

 

روزنامه «جمهوریت» ترکیه، شماره مورخ 24 آوریل امسال خود را با سرتیتری به زبان ارمنی با محتوای «دیگر هرگز» منتشر کرد. سردبیر روزنامه «جان دیوندار» در دیدار با روزنامه نگاران ارمنستانی، که تحت تدابیر شدید امنیتی به ترکیه سفر کرده بودند، گفته است که او تمایل داشت در یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه «برای ملتی که درد بزرگی را زندگی کرده است» کار بخصوصی انجام دهد.

جان دیوندار که روزنامه وی «وقایع سال 1915» را نسل کشی عنوان کرده است، گفت: «عکس بنای بادبود نسل کشی را انتخاب کردیم و با حروف ارمنی نوشتیم «دیگر هرگز». ما می خواستیم که در ارتباط با این درد بزرگ کلمه ای در خاطره مردم باقی بماند. قرار دادن چنین جمله ای در صفحه اول روزنامه برای بشریت چیز کوچک ولی برای ما قدم بسیار بزرگی بود». سردبیر همچنین عنوان کرده است که این کلمه بنا به تصمیم خبرنگار گاهاً در میان گیومه و گاهاً بدون آن نوشته می شود.

به گفته جان دیوندار، حضور چندهزار نفره مردم در مراسم ترحیم هراند دینک نشان داد که جامعه ترک حاضر است با حقایق گذشته خود روبرو شود.

جان دیوندار در تاریخ 26 نوامبر 2015 دستگیر شد. اگر اتحام وارد شده به جان دیوندار مبنی بر «افشای اسرار حکومتی، جاسوسی و عضویت در یک سازمان مخفی تروریستی» به اثبات برسد، ممکن است وی به حبس ابد محکوم شود.