به نقل از سایت: www.mehrnews.com

 

نمایندگان اقلیت‌های دینی در نشست کلیسای خلیفه‌گری ارامنه، ضمن ارائه دیدگاه‌های خود درباره حقوق اقلیت‌های دینی بر همزیستی مسالمت آمیز همه ادیان در جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی «بررسی حقوق اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی ایران»، عصر دیروز با حضور نمایندگان اقلیت‌های دینی ارامنه، کلیمیان، زرتشتیان و آشوریان در کلیسای خلیفه گری ارامنه در تهران واقع در خیابان کریم خان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال ۲۰۱۴ به بعد بسیاری از رسانه‌ها و کشورهای خارجی سعی داشته‌اند که وانمود کنند که حقوق اقلیت‌ها در ایران رعایت نمی‌شود، گفت: به همین خاطر ضرورت دیدیم که این جلسه را با حضور نمایندگان، روحانیون اقلیت‌های دینی و رسانه‌های جمعی برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه هر زمانی کشورهای بیگانه می‌خواهند به دیپلماسی ما ضربه بزنند، مساله حقوق اقلیت‌های دینی را به طرز شگفت‌انگیزی به موازات دیپلماسی مطرح می‌کنند، گفت: امروزه نیز این مساله پررنگ شده است که در واقع زیربنای سیاسی دارد؛ نه اعتقادی و دینی.

خانلری گفت: این مساله‌ای است که مدام به موازات سیاست خارجی ما مطرح می‌شود و به عنوان ابزار سیاسی از آن استفاده می‌کنند. از جمله بحث‌هایی که علیه کشور ما مطرح می‌شود، با توجه به نقش محوری که ما در منطقه داریم، بحث حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها بوده و هست. اگر بخواهند از واقعیت‌ها استفاده ابزاری کنند ما آن را نمی‌پذیریم. اقلیت‌ها در ایران نه تنها دارای آزادی انجام مناسک هستند بلکه دارای آزادی‌های اجتماعی و ... هم هستند.

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: همه ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودنمان افتخار می‌کنیم و این حلقه مشترک تمام ایرانیان است و این افتخار به ایرانی بودن باعث شده است که تعامل ما را بیشتر کند. فرهنگ ما در رفتارهایمان این تاثیر را گذاشته است که به مشترکاتمان توجه ویژه داشته باشیم و به تفاوت‌ها احترام بگذاریم و هر چه قدر به این مساله دامن بزنیم که ما ایرانی هستیم و فرهنگمان ایرانی است، این احترام قوی‌تر شده است. همانطور که هزاران سال با هم و در کنار هم زندگی کرده‌ایم و یاد گرفته‌ایم که مشکلات را با خودمان و در میان خودمان حل کنیم.

وی گفت: بارها دیده‌ایم که وقتی کشورمان مورد حمله قرار گرفته است، همه ادیان و اقوام در کنار هم از آن دفاع کردند. به فرض مثال در جنگ ایران و عراق کسی نمی‌پرسید که دین شما چیست و شهدای ما متعلق به همه ادیان هستند. همه این مثال‌ها کافی است که همه بدانند که ما اجازه نمی‌دهیم که کسی علیه کشورمان دسیسه کند.

در ادامه سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: همین در کنار هم بودن روحانیون و ادیان مختلف در کمال مسالمت و برادری، از نشانه‌های پربار فرهنگ مداراست که در طول تاریخ در فرهنگ ایرانی بوده است.

وی گفت: بیش از هزار سال است که پیروان ادیان مختلف در ایران در کنار هم زندگی می‌کنند و این نشانه‌ای از درک عمیق فرهنگ ایرانی از افکار گوناگون است. حتی کشورهایی که ادعا دارند که مهد آزادی هستند، هیچ‌گاه نتوانسته‌اند این گونه شرایط و وضعیتی را داشته باشند.

مره‌صدق با اشاره به برخی وقایع مانند هولوکاست و نسل‌کشی‌های دیگر در کشورهای جهان، گفت: بسیاری از نسل‌کشی‌هایی که اتفاق می‌افتد، ریشه اروپایی دارد و اگر به کشور خودمان نگاه کنیم، می‌بینیم که پیروان ادیان مختلف در کنار هم زندگی کرده‌اند اما به هر حال هر جامعه‌ای دارای مشکلات خاص خودش است. ما اعتقاد داریم که در چارچوب قانون اساسی مشکلات واقعی قابل حل است و هیچ نیازی به مداخله خارجی نداریم.

وی گفت: ما مشکلاتمان را در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و با همکاری مسئولان حل می‌کنیم. تمام مشکلات ایران راه‌حل درون نظامی دارد و احتیاجی به مداخله خارجی‌ها ندارد. ما عادت نداریم و شایسته هم نمی‌دانیم که مسائل داخل خانواده‌مان را در خیابان داد بزنیم و هیچ‌کس در خارج از نظام نمی‌تواند دایه مهربانتر از مادر برایمان باشد. ما جزو جدایی‌ناپذیر پیکره مردم ایران هستیم. هر کس علیه ایران و مردم ایران قدم بردارد، علیه ما هم برداشته است.

مره‌صدق تصریح کرد: وقت عمده‌مان را صرف مسائل ملی می‌کنیم. من به عنوان نماینده یهودیان درست است که اقلیت هستم اما در موقعیت دیگر، نماینده همه مردم ایران هم هستم. باید بگویم که شرایط زیست اقلیت‌های دینی همراه با آزادی کامل دینی است که در هیچ جای دنیا این‌گونه نیست.

یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: یکی از افتخاراتم این است که اتحادیه آشوری‌ها از آمریکا به ایران آورده شده، چرا که آزادی‌هایی که در ایران است، در هیچ جای دنیا وجود ندارد. ما ۲۰۰۰ سال است که به عنوان مسیحی در ایران زندگی می‌کنیم و ۱۴۰۰ سال است که با مسلمانان زندگی همراه با صمیمیت و دوستی داریم.

وی گفت: عهدنامه‌ای که امام علی(ع) با پدران ما بسته‌ است به اعتقاد ما یک منشور بین‌المللی است و زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، ما بسیار خوشحال شدیم چرا که احساس کردیم آن عهدنامه اجرا خواهد شد. یکی از برنامه‌هایی که امام خمینی(ره) در بعد از انقلاب با اقلیت‌های دینی داشت، فرمود ما ملت واحد و ید واحد هستیم. همه ما ایرانی هستیم و در کنار هم زندگی خواهیم کرد.

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی گفت: زندگی ما احتیاج به قیم خارجی ندارد. قیم‌ ما، نظام‌مان، مردم‌مان و دولتمان است. همه دست به دست هم می‌دهیم که زندگی با مسالمت و دوستی داشته باشیم. من به عنوان یک مسیحی یاد گرفته‌ام که مشکلاتمان را در جامعه و درون خودمان حل کنیم و به دیگران اتکا نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما درهای آیات عظام را در قم کوبیده‌ایم و بحثی که در مورد نابرابری دیه بود را طرح کردیم که با حکم حکومتی رهبر و فتاوای آیات عظام بعد از گذر ۴۰۰ سال نظام اسلامی این دیه برابر شد و امروز خون ما با خون یک مسلمان برابر است.

بت‌کلیا اظهار داشت: ما کلیساهای متعددی در اقصی نقاط ایران از جمله تبریز، اصفهان، تهران و ارومیه داریم که علیرغم بسته بودن کلیسای واقع در یکی از روستاهای ارومیه، اما کلید آن در دست همسایه مسلمان آن است و باید بگویم که شعارهایی که علیه ایران داده می‌شود و می‌گویند که حقوق اقلیت‌ها رعایت نمی‌شود، جز یاوه‌گویی چیزی بیش نیست.

این برنامه با پرسش و پاسخ همراه بود که اسقف اعظم سبوه سرکیسیان در پاسخ سئوالی مبنی بر اینکه مهاجرت اقلیت‌ها در بعد از انقلاب روندش چگونه بوده است؟ گفت: مهاجرت در دنیای کنونی یک پدیده عام است و فقط در ایران نیست. این پدیده در بسیاری از رسانه‌های جمعی در سطح دنیا دیده می‌شود. من نمی‌خواهم در مورد مهاجرت‌هایی که در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف صورت گرفته است، زیاد داوری کنم اما می‌توان نتیجه گرفت که در تمام ملت‌ها این پدیده وجود دارد.

وی افزود: ما وقتی که مهاجرت را در ۵۰ سال اخیر کشورمان مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که یک دلیل خاص برای این مهاجرت‌ها وجود نداشته است، بلکه دلایل متعددی داشته است. در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی از ایران هم موج عظیمی از مهاجرت‌ها را داشتیم که به کشورهای غربی رفتند. به ویژه الان در شرایط جهانی شدن این مساله پررنگ‌تر شده است و دلیل واحدی برای آن وجود ندارد. من در طول خدمتم در ۱۵ یا ۱۶ سال اخیر بسیاری از خانواده‌های ارامنه را دیده‌ام که علیرغم کار و کاسبی خوبی که داشتند، اما مهاجرت کردند و زمانی که از آنها پرسیدیم چرا می‌خواهند مهاجرت کنند، دلیلشان را هم خودشان نمی‌دانند.

اسقف مارنرسای بنیامین در ادامه در جواب به سئوال مهاجرت گفت: مساله مهاجرت در همه کشورها به ویژه در خاورمیانه همیشه وجود داشته است. اگر مقایسه بین کشورهای عراق، سوریه و ایران کنیم، می‌بینیم که مهاجرت در همه جا وجود دارد. در بین این کشورها از لحاظ معیشتی ایران بهترین کشوری است که در آن می‌توان زندگی کرد. ما سعی می‌کنیم مشکلاتمان را از طریق نمایندگانمان پیگیری کنیم. مساله‌ای که وجود دارد، مساله‌ معیشتی است که باید حل و فصل شود. به فرض مثال استخدام که اخیراً در فرم‌های استخدامی نوشته شده است، تدین به اسلام یا یکی از ادیان الهی که این محدودیت تا حدودی امروزه برداشته شده است. ایران کشوری دارای همزیستی مسالمت‌آمیز است. ما سعی می‌کنیم این مهاجرت‌ها را کم کنیم.

پدرام سروش پور، مدیر آتشکده تهران در ادامه این برنامه در پاسخ به سوال مبنی برمهاجرت گفت: مهاجرت اقلیت ها به نسبت افزایش داشته است اما این مهاجرت ها دلیل دینی نداشته اند. ما زرتشتیان دو دوره مهاجرت داشته ایم که این مهاجرت ها مهاجرت های خاصی بوده است. به فرض مثال مهاجرت زرتشتیان به هندوستان برای حفظ دینشان بوده است. جالب این است که هنوز زرتشتیان هندوستان خودشان را متعلق به ایران می دانند. اما فرقی که وجود دارد این است که مهاجرت هایی که الان انجام می شود هیچکدام برای این موضوعات نیست. بلکه بیشتر شکل معیشتی دارد. ما در برپایی سنت ها و مراسم مان آزادی کامل داریم.

وی افزود: مهمتر احترامی است که در ایران وجود دارد. من پایه آن را در فرهنگ غنی ایرانی می بینم و زمانی که کوروش به تمام ادیان مختلف احترام می گذاشت این احترام را پایه گذاری کرد که موجب شد تمام ادیان در دوره های مختلف چه در زمان اوج و چه در زمان ضعف در کنار هم زندگی کنند. باید بگویم یک ایرانی و به ویژه یک ایرانی اقلیت اگر به دنبال پیشرفت هم که باشد و در هر جای دنیا هم که باشد اما قلبش برای ایران می تپد.