به نقل از سایت: www.iranarmenia.org

 

وزیر خارجه ارمنستان اعلام کرد عدم مجازات موجب بروز جنایات جدید می شود.

ادوارد نالباندیان وزیر خارجه ارمنستان که جهت شرکت در سی و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل یونسکو به پاریس سفر کرده است روز جمعه در سخنرانی خود در نشست عمومی این مجمع تاکید کرد: ارمنستان همواره خواستار توجه یونسکو نسبت به وضعیت میراث فرهنگی ارامنه واقع در کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان شده است. تنها در محدوده نخجوان هزاران سنگ صلیب بر جای مانده از قرون وسطی، صدها کلیسا، دیر و اماکن دیگر مذهبی متعلق به ارامنه از سوی جمهوری آذربایجان نابود شده اند . هدف این اقدام محو آثار حضور ملت ارمنی در این منطقه در طی قرون متمادی است. ملتی که نام نخجوان را به این منطقه داده است که به معنای نخستین مکان فرود آمدن بوده و اشاره به روایت کتاب مقدس در خصوص سکونت حضرت نوح در این مکان دارد.

وی همچنین یادآور شد که در گزارش کمیسیون آمریکا در امور آزادی های مذهبی بین المللی برای سال 2015 میلادی ضمن اشاره به سنگ قبرهایی که در نخجوان قربانی واندالیزم جمهوری آذربایجان شدند، به ادامه وضعیت اسفناک آزادی های مذهبی در این کشور پرداخته و تاکید شده است که تنها کلیسای ارمنی شهر باکو به مرکز اسناد نهاد ریاست جمهوری و کلیسای لوتری مصادره شده نیز به تالار برگزاری کنسرت های موسیقی تبدیل شده اند.  نالباندیان افزود: اگر امروز از سوی یونسکو و دیگر سازمان های بین المللی اقدامی برای حفظ این امکان انجام نگیرد مشخص نیست که فردا چه سرنوشتی در انتظار آن ها خواهد بود.

وزیر خارجه ارمنستان به عنوان نقطه مقابل به اقدامات دیگر همسایه ارمنستان یعنی ایران در جهت حفظ و حراست از میراث فرهنگی ارامنه اشاره و تاکید کرد: کلیساهای تاریخی واقع در ایران که تاریخ ساخت قدیمی ترین آن به قرن هفتم باز می گردد از سوی ایران در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده اند. متقابلا ارمنستان نیز مسجد کبود ایروان متعلق به قرن هجدهم را مرمت کرده و در صدد ثبت آن در ردیف میراث فرهنگی جهانی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ارمنستان همچنین نابودی اماکن مقدس اسلامی، آثار تاریخی و فرهنگی موجود در پالمیرا و نمرود، کلیسای شهدای مقدس ارامنه در دیرالزور سوریه که مدفن بقایای قربانیان نسل کشی ارامنه بود و موارد مشابه دیگر را مصداق جنایت بر علیه تمدن دانست. وزیر خارجه ارمنستان تاکید کرد: این اقدامات یادآور تخریب مجسمه های بودا، مقبره های تومبوکتو و هزاران سنگ صلیب ارمنی در نخجوان هستند. عدم مجازات عاملان این جنایات زمینه را برای تکرار جنایت های مشابه فراهم ساخت. تاریخ گواه این واقعیت است که عدم مجازات موجب بروز جنایت های جدید می شود.

در سی و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان  یونسکو 195 هیئت بلندپایه از کشورهای مختلف حضور داشته و به بحث درباره برنامه و بودجه سال های آینده این سازمان خواهند پرداخت.

انتخاب هیئت رئیسه نهادهای مختلف این سازمان از موضوعات مطرح در دستور کار این نشست است.