به نقل از سایت: www.iranarmenia.org

 

براساس نتایج انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در ترکیه سلین دوغان حقوقدان و از اعضای حزب جمهوری خواه خلق، مارگار یسائیان  روزنامه نگار از حزب حاکم عدالت و توسعه و گارو پالیان از اعضای حزب کردی دموکراتیک خلق ها کرسی های خود در مجلس ترکیه را حفظ کردند.

لازم بذکر است که انتخابات مجدد و پیش از موعد پس از آن برگزار شد که حزب عدالت و توسعه موفق به کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت نشده و تلاش ها برای ایجاد ائتلاف با دیگر احزاب نیز موفقیت آمیز نبود.

در انتخابات پیش ازموعد حزب عدالت و توسعه با کسب حدود 50 درصد آرا به پیروزی رسید و اکثریت لازم را برای تشکیل دولت بدست آورد.

به اعتقاد هاکوپ چاکریان کارشناس ارمنی امور ترکیه نتایج این انتخابات موجب تغییر در رویکرد دولت جدید ترکیه در رابطه با روابط ارمنستان و ترکیه نخواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ترکیه درگیر بحران سوریه و مسئله کردها است و زمان برای عادی سازی روابط با ارمنستان مناسب نیست.

به اعتقاد وی مسئله ارامنه یک مسئله ملی در ترکیه محسوب می شود که در رابطه با آن از سیاست دولتی پیروی می شود، نه سیاست حزبی.

چاکریان عنوان کرد: پس از استقلال ارمنستان دولت های مختلفی در ترکیه بر سر کار بوده اند اما رویکرد این کشور در قبال ارمنستان و مسئله ارمنی تغییر نکرده است.

این در حالیست که در صورت ایجاد تغییر در دولت ترکیه امید به بهبود روابط ارمنستان و ترکیه وجود داشت زیرا که حزب دموکراتیک خلق ها به عنوان یکی از رقبای عمده حزب عدالت و توسعه رویکرد مناسبی نسبت به مسئله ارمنی داشته و رهبر این حزب نیز نسل کشی ارامنه را محکوم کرده است.