به نقل از سایت: www.yjc.ir

 

وب سایت نشنال پست نوشت: حضور ناظران صهیونیست در انتخابات پارلمانی آذربایجان، گویای روابط صمیمانه باکو و تل‌آویو است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت نشنال پست در گزارشی به بررسی مناسبات دوستانه جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی پرداخت.

در گزارش این وب سایت آمده است: انتخابات پارلمانی روز یک شنبه در جمهوری آذربایجان در سایه تحریم احزاب اپوزیسیون و  ناظران بین المللی برگزار شد.  این درحالیست که یک گروه ناظر صهیونیستی از اراضی اشغالی فلسطین عازم باکو شد تا روند برگزاری انتخابات را در این کشور رصد کند.  این گزارش مدعی است حضور ناظران صهیونیست در جمهوری آذربایجان آن هم در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، حکایت از آن دارد که باکو و تل‌آویو مناسبات صمیمانه ای دارند.

این گزارش می افزاید: جمهوری آذربایجان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه دریای نفت خیز خزر، توجه بسیاری از کشورهای غربی و آمریکا را به خود جلب کرده است.  کشورهای غربی، جمهوری آذربایجان را جایگزین مناسبی برای روسیه در بحث انرژی می دانند.  در این میان، تمایل اسرائیل را برای برقراری ارتباط با جمهوری آذربایجان نباید نادیده گرفت.  اسرائیل در ازای واردات نفت از جمهوری آذربایجان، به این کشور تسلیحات نظامی می دهد.

نگارنده این گزارش افزود: از آنجایی که بحث امنیت انرژی برای اسرائیل بسیار حائز اهمیت است، درصدد برقراری رابطه دوستانه با این کشور برآمد.  تا جایی که اندکی پس از اعلام استقلال جمهوری آذربایجان، اسرائیل این کشور را به رسمیت شناخت.

در این گزارش همچنین آمده است: از دیگر دلایلی که اسرائیل می کوشد با آذربایجان روابط دوستانه ای برقرار کند، مرز مشترک جنوبی این کشور با ایران است.  در هر دوی این کشورها، عمده جمعیت مسلمان را شیعیان تشکیل می دهند.  آذربایجان نیز به دلایل مختلفی از اتحاد با اسرائیل خرسند است.  دستیابی به تجهیزات پیشرفته نظامیِ تل‌آویو، تنش در روابط باکو و ایروان، تمایل مشترک آذربایجان و اسرائیل برای مهار ایران و سرکوب فعالیت یهودیان ارمنی آمریکا از سوی لابی های صهیونیست از جمله این دلایل عنوان شده است.

نگارنده این گزارش در ادامه افزود: تعامل اسرائیل و جمهوری آذربایجان، تامین کننده منافع هر دوی آنها است.   اسرائیل با فروش تجهیزات پیشرفته نظامی به آذربایجان می کوشد ایران را از لحاظ روانی تحت فشار قرار دهد.  فناوری های دفاعی-هوایی و پهپادها در رأس تبادلات تجاری جمهوری آذربایجان و اسرائیل قرار دارد.  علاوه بر این، آذربایجان حیاط خلوت اسرائیل به شمار می رود.  چرا  که گفته می شود بیشتر توطئه هایی که این رژیم علیه ایران مرتکب شده است، نظیر ترور مصطفی احمدی روشن -- دانشمند هسته ای – در خاک آذربایجان طراحی شده است.  در همین راستا، وزارت امور خارجه ایران، آذربایجان را به همدستی با موساد --سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی -- متهم و اعلام کرد آذربایجان به حیاط خلوت رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.  از سویی دیگر مجاورت آذربایجان با ایران، این امکان را به اسرائیل می دهد تا از خاک این کشور برای هدف قرار دادن مواضع ایران استفاده کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیه نیز بخش دیگری از پازل اتحاد آذربایجان و اسرائیل را تشکیل می دهد.  در گذشته، ترکیه، جمهوری آذربایجان و اسرائیل یک اتحاد مثلثی داشتند.  این اتحاد پس از حمله ارتش رژیم صهیونیستی به کشتی کمک های بشردوستانه سازمان ملل در سال 2010 (1389) -که به کشته شدن شش فعال ترک منجر شد- به تیرگی گرایید.  پس از این حادثه، جمهوری آذربایجان نیز مجبور شد سطح روابط خود را با اسرائیل کاهش دهد.

این گزارش می افزاید: هر چند ترکیه و جمهوری آذربایجان از لحاظ فرهنگی روابط بسیار نزدیکی را تجربه می کنند، جاه طلبی های منطقه ای آذربایجان باعث شده است باکو دل به اتحاد اسرائیل ببندد.

نگارنده این گزارش می افزاید: روابط نزدیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان نگرانی آمریکا را نیز در پی داشته است.  آمریکا نگران بود اسرائیل از آذربایجان برای هدف قرار دادن مواضع ایران استفاده کند و بدین ترتیب تلاش ها برای مذاکرات در خصوص پرونده هسته ای ایران را به بن بست کشاند.

در بخش نتیجه گیری این گزارش آمده است: با توجه به اینکه اسرائیل از لحاظ انرژی به جمهوری آذربایجان وابسته است و از سویی دیگر از باکو به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده می کند، تمایل ندارد با دخالت در امور داخلی این کشور روابط دوجانبه شان را دچار تنش کند.  اسرائیل در باکو سفارت دارد.  این درحالیست که جمهوری آذربایجان به دلیل نگرانی از خشم کشورهای مسلمان هنوز به بازگشایی سفارت در اراضی اشغالی فلسطین اقدام نکرده است.  چرا که در اینصورت، حمایت کشورهای مسلمان را از خود در مقابل ارمنستان از دست خواهد داد.  روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل تنها در صورتی دچار تنش خواهد شد که اسرائیل سکوت ادامه دار خود را در خصوص کشتار ارمنی ها بشکند.