به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

آلیک، گروه فرهنگی - جمعی از خبرنگاران ایرانی طی سفر خود به ارمنستان، كه به دعوت موسسه خصوصی "طرح توسعه و احیا ارمنستان (IDeA )" که در زمینه های بازسازی اماكن تاریخی و احیا قابلیت های گردشگری ارمنستان فعالیت می کند صورت گرفت، دكتر زارا نازاریان، استاد دانشگاه فرانسوی ایروان و مدیر روابط عمومی بنیاد IDeA كه میزبانی و همراهی گروه را برعهده داشت با صحبت در مورد فعالیت های بنیاد مذکور از طرح بازسازی دو مسجد شهر شوشی پرده برداشت.

وی با ذكر اینكه این مساجد جزئی از میراث برجای مانده از دوره حاکمان ایرانی در منطقه بوده اند، و لزوم قرار دادن بناهای مذکور در دستور كار بنیاد IDeA کاملا احساس می شد گفت: در حال حاضر امور آماده سازی نقشه ها و بررسی مصالح خاص در جریان است كه با توجه به علاقمندی های طرف ایرانی، لزوم بكارگیری كارشناسان ایرانی در طرح های فوق نیز مفید و اجتناب ناپذیر می نماید.

زارا نازاریان، ‌با بیان اینكه طی دوره بیست ساله ای كه از مناقشه آرتساخ (قراباغ) می گذرد ارمنیان بومی منطقه سعی در حفظ این میراث با ارزش آن هم با بودجه اندک و امكانات بسیار محدود داشته اند، اظهار داشت: با اجرائی شدن این طرح امكان بازسازی این میراث با ارزش به صورت اساسی فراهم خواهد شد که همزمان امكان ورود گردشگران خارجی را به منطقه سبب خواهد شد و این نیز به اقتصاد مردم بومی منطقه رونق خواهد بخشید. زارا نازاریان با اعلام این طرح آن را حرکتی مثبت در جهت اهداف بنیاد IDeA دانست.

یادآور می شود که معاون اول رییس جمهور در دیدار چند روز پیش خود از ایروان مسجد کبود ایروان را تنها یادگار معماری باقی مانده از ایران قرن 18 میلادی در ارمنستان دانست و گفت: قدمت این مسجد بیانگر هم زیستی مسالمت‌ آمیز ارمنیان و مسلمانان در طول تاریخ و از مهم ترین نمادها و مظاهر دوستی و استحکام روابط فرهنگی رو به گسترش بین مردم ارمنستان و ایران است .

اسحاق جهانگیری ضمن بازدید از مسجد کبود ایروان، در مراسم گرامی داشت دویست و پنجاهمین سالگرد احداث این مسجد حضور یافت و در این مراسم به سخنرانی پرداخت.