به نقل از سایت: www.irna.ir

معاون اول رییس جمهوری در ادامه سفر خود به ارمنستان به طور جداگانه با رییس جمهوری و رییس مجلس ملی این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اسحاق جهانگیری که از روز چهارشنبه در صدر هیاتی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به ارمنستان سفر کرده است روز پنج شنبه در دومین روز این سفر با سرژ سرکیسیان رییس جمهوری و گالوست ساهاکیان رییس مجلس ملی این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

پیش از این نیز جهانگیری با نخست وزیر این کشور دیدار کرده بود.

شرکت در همایش مشترک فعالان اقتصادی ایرانی و ارمنی و همچنین بازدید از موزه ماتناداران از دیگر برنامه های روز دوم سفر معاون اول رییس جمهوری به ارمنستان بود.

 

به نقل از سایت: www.irna.ir

جهانگیری: هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات تهران ـ ایروان وجود ندارد

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که ارمنستان از جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، گفت: در تمام سطوح تصمیم گیری هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات و گسترش روابط تهران ـ ایروان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز پنج شنبه در دیدار سرژ سرکیسیان رییس جمهوری ارمنستان ضمن ابلاغ سلام گرم حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به وی از میزبانی گرم این کشور نسبت به هیات ایرانی قدردانی کرد.

وی به پیوندهای عمیق و حسن همجواری میان ایران و ارمنستان تاکید کرد و اظهارداشت: دو کشور از روابط صمیمانه و دیرینه برخوردار هستند که این پیوندهای مشترک زمینه تعمیق روابط را فراهم کرده است.

وی به تبادل هیات های بلند پایه میان دو کشور در یک سال گذشته و سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران اشاره کرد و افزود: تصمیمات خوب و جدی در جهت گسترش روابط و توسعه ی همکاری ها اتخاذ شد و امروز نیز همایش خوبی از سوی تجار دو کشور برگزار گردید که می تواند نقش موثری در توسعه ی مناسبات اقتصادی داشته باشد.

جهانگیری گزارش کوتاهی از مذاکرات انجام شده با نخست وزیر ارمنستان در خصوص راهکارهای گسترش همکاری های تهران ـ ایروان ارایه کرد و پیشرفت های صورت گرفته در روند اجرای خط سوم انتقال برق و همکاری در زمینه توسعه حمل و نقل میان دو کشور را تشریح کرد.

وی با ابراز خرسندی از عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: عضویت ارمنستان می تواند ظرفیت جدیدی پیش روی توسعه ی مناسبات دو کشور ایجاد کند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: باید به این موضوع به عنوان یک فرصت خوب برای سرمایه گذاران و بخش خصوصی دو کشور نگاه کنیم و در جهت رفع موانع سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی گام برداریم.

جهانگیری در ادامه با یادآوری اوضاع و تحولات منطقه و اقدامات بیرحمانه ای که در برخی کشورها از سوی گروه تروریستی داعش انجام می شود، خاطرنشان کرد: داعش در سوریه کشتار و قتل عام مردم را در پیش گرفته و به هیچ کس رحم نمی کند که نتیجه این اتفاقات آن است که شرایط و اوضاع منطقه برهم خورده است و لازم است کشورهای منطقه تلاش بیشتری را برای حل این مساله در پیش گیرند.

 ارمنستان علاقمند به گسترش روابط با ارمنستان است

رییس جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار با بیان این که علاقمند هستیم روابط خود را با کشور دوست، جمهوری اسلامی ایران تعمیق و گسترش دهیم، گفت: زمان آن فرا رسیده است تا مناسبات میان دو کشور توسعه ی بیشتری پیدا کند و به سطح بالاتری ارتقاء یابد.

سرژ سرکیسیان ضمن درخواست از معاون اول رییس جمهوری برای ابلاغ سلام گرم وی به رییس جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: اطمینان دارم سفر جنابعالی به ارمنستان روند رو به رشد روابط تهران و ایروان را گسترش خواهد داد.

وی با تاکید بر لزوم رفع موانع پیش روی مناسبات اقتصادی میان دو کشور، خاطرنشان کرد: باید موانع پیش رو را شناسایی کنیم و در جهت رفع این موانع اقدام نماییم.

رییس جمهوری ارمنستان ضرورت اجرای پروژه های مشترک کلان و نیز فراهم کردن زیرساخت ها برای توسعه ی روابط را مورد تاکید قرار داد و بر لزوم سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه های مشترک میان دو کشور تاکید کرد.

وی همچنین رفع موانع فراروی مبادلات اقتصادی میان دو کشور را گامی در جهت توسعه ی روابط اقتصادی فی مابین برشمرد و گفت: ایجاد پنجره ی واحد و مشترک گمرک می تواند بخش زیادی از مشکلات در مبادلات اقتصادی را مرتفع سازد.

سرژ سرکیسیان به اوضاع منطقه و بحران سوریه نیز اشاره کرد و گفت: جمعیت زیادی از جامعه ارامنه در این کشور زندگی می کنند که متاسفانه آسیب فراوان دیده اند و بخش زیادی از میراث فرهنگی ارامنه نیز در این کشور در حال تخریب است.

 

به نقل از سایت: www.irna.ir

جهانگیری: همکاری مجالس ایران و ارمنستان نقش موثری در توسعه روابط دو کشور دارد

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم رفع موانع پیش روی توسعه همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان گفت: مجالس دو کشور می توانند نقش بسیار موثری در توسعه ارتباطات تجاری و بازرگانی فی مابین داشته باشند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز پنج شنبه در جریان سفر به کشور ارمنستان با گالوست ساهاکیان رییس مجلس ملی ارمنستان دیدار و گفت و گو کرد.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: به دلایل مختلف از جمله مشترکات فرهنگی و تاریخی میان دو کشور، روابط فی مابین همواره از سطح بسیار خوبی به ویژه در بخش سیاسی برخوردار بوده است.

جهانگیری ضمن ابلاغ سلام رییس مجلس شورای اسلامی به آقای ساهاکیان و دعوت از وی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: جنابعالی در سال هایی که رییس گروه دوستی پارلمانی دو کشور را بر عهده داشتید نقش موثری در گسترش روابط دوستانه میان دوکشور ایفا کردید و اطمینان دارم در دوره ریاست شما در مجلس ملی ارمنستان شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط میان دو کشور خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که باید برای توسعه روابط برنامه دقیقی تهیه و از ظرفیت های مختلف در این جهت استفاده کنیم، تصریح کرد: ایران از موقعیت ویژه ای در خاورمیانه و خلیج فارس برخوردار است و ذخایر و منابع بی نظیر انرژی و جمعیت بزرگ این کشور نیز فرصت منحصر به فردی است که می تواند زمینه گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایجاد کند.

جهانگیری همچنین به ظرفیت های مختلف توسعه ی همکاری که در کشور ارمنستان وجود دارد، اشاره کرد و گفت: مهم ترین ظرفیت در مقطع فعلی عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و ارمنستان تنها کشور عضو اوراسیا است که با ایران مرز خاکی دارد و این موضوع از اهمیت ویژه ای برای ایران برخوردار است چرا که می تواند زمینه دسترسی ایران به کشورهای عضو اوراسیا را فراهم کند.

وی با یادآوری همایش اقتصادی و تجاری میان ایران و ارمنستان که صبح امروز در ایروان برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش بتواند ظرفیت های همکاری میان دو کشور را بیش از گذشته فعال کند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که همکاری میان استان های مرزی دو کشور می تواند نقش پراهمیتی در توسعه روابط اقتصادی فی مابین ایفا کند بر لزوم شناسایی و رفع مشکلات پیش روی مناسبات اقتصادی تاکید کرد.

جهانگیری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به ارامنه ساکن ایران به عنوان اقلیت نگاه نمی کند بلکه آنها را هموطنان خوب خود می دانیم که در تمام سطوح تصمیم گیری حضور و نقش دارند.

وی تصریح کرد: ما در منطقه ای هستیم که متاسفانه ناآرامی های زیادی دارد و اتفاقاتی که در سوریه، یمن و عراق توسط گروه های تروریستی رخ می دهد و باعث کشتار مردم می شود، اتفاقاتی بسیار نگران کننده ودردناک است.

معاون اول رییس جمهوری افزود: کشورهای منطقه باید با همکاری یکدیگر در جهت حل مسائل منطقه از طریق گفتگو تلاش کنند تا از خونریزی و افراطی گری در منطقه جلوگیری شود.

جهانگیری تصریح کرد: ایران و ارمنستان باید از طریق مجامع بین المللی صدای مظلومیت مردم منطقه را به گوش جهانیان برسانند و از کشورهای دیگر برای حل مساله سوریه و یمن دعوت کنند.

وی با قدردانی از مواضع ارمنستان در مجامع بین المللی در قبال جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: ایران از مواضع ارمنستان به ویژه در خصوص حقوق بشر رضایت دارد.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه حل مسایل پیچیده بین المللی از طریق گفتگو امکان پذیر است، افزود: مهم این است که اراده ی سیاسی در این خصوص ایجاد شود و همه برای حل مسایل و مشکلات جهان به راهکار مسالمت آمیز و گفتگو رو آورند.

جهانگیری با یادآوری فشارهای کشورهای غربی که سالها به بهانه ی پرونده ی هسته ای علیه ملت ایران اعمال شده بود، گفت: دولت جدید ایران با روش گفتگو برای حل این مشکل پیچیده وارد عمل شد و با 6 کشور قدرتمند جهان در مدت 18 ماه مذاکرات پیچیده و دشواری را انجام داد و در نهایت به توافق خوبی در این زمینه دست یافت.

وی اضافه کرد: با وجود آن که برخی کشورها راهکارهای دیگری را برای حل این مسئله دنبال می کردند اما ایران مسیر گفتگو را ادامه داد و امیدوارم به زودی تحریم های ظالمانه علیه کشورمان برطرف شود.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: روش گفتگو که ایران در این مذاکرات انتخاب کرد، می تواند به عنوان الگویی مطرح شود و مشکلات سایر کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه نیز از همین طریق قابل حل است و می تواند از خونریزی ها و کشتارها جلوگیری کند.

 تهران و ایروان همواره در تحولات منطقه ای همسو و هم عقیده هستند

رییس مجلس ملی ارمنستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و صمیمانه دو جانبه میان ایران و ارمنستان گفت: این روابط خوب و رو به رشد از اعتماد دو جانبه میان دو کشور سرچشمه می گیرد.

گالوست ساهاکیان با تاکید بر لزوم ارتقاء سطح روابط اقتصادی درچارچوب روابط دو جانبه ی تهران ـ ایروان، تصریح کرد: استفاده مطلوب از امکانات و ظرفیت های موجود اقتصادی در دو کشور می تواند روابط اقتصادی و تجاری را به سطح بالاتری ارتقاء دهند.

وی، یکی از راه های مهم توسعه روابط اقتصادی را همکاری استان های هم مرز دو کشور عنوان کرد و اظهارداشت: با توسعه همکاری میان استان های هم مرز شاهد ارتقای سطح مناسبات اقتصادی میان دو کشور خواهیم بود.

رییس مجلس ملی ارمنستان با یادآوری این که روابط فرهنگی میان دو کشور بصورت فعالانه و در تمامی زمینه ها جریان دارد، گفت: توجه ایران نسبت به آثار تاریخی و فرهنگی ارمنستان اهمیت ویژه ای برای ما دارد. توجه ویژه ایران به آثار تاریخی و فرهنگی ارمنستان یک نمونه و الگو از رفتار مطلوب فرهنگی است که می تواند زمینه توسعه همکاری های فرهنگی میان دو کشور را فراهم کند.

گالوست ساهاکیان با قدردانی از رفتار دلسوزانه مقامات و ملت جمهوری اسلامی ایران نسبت به جامعه ارامنه ساکن ایران، گفت: این رفتار و احترامی که ایران برای جامعه ارامنه قائل است متاسفانه در دیگر کشورها وجود ندارد و ما همواره بر این موضوع در تمامی مجامع بین المللی تاکید می کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری پارلمان های دو کشور، تصریح کرد: گروه های دوستی پارلمانی یکی از زمینه های توسعه ی همکاری در زمینه های مختلف میان دو کشور هستند و همکاری های پارلمانی از جایگاه ویژه ای در چارچوب روابط سیاسی برخوردار است.

رییس مجلس ملی ارمنستان همچنین با تاکید بر این که تهران و ایروان همواره در تحولات منطقه ای همسو و هم عقیده هستند، افزود: دو کشور در شرایط بحران و تحولات منطقه ای همواره دارای رفتاری متوازن و شایسته هستند.

وی با اشاره به تحولات و بحران های منطقه که منجر به کشتار و نسل کشی می شود، گفت: دولت ارمنستان همواره در مجامع بین المللی بر جلوگیری از این مسائل و حل بحران های منطقه تاکید دارد.

وی افزود: متاسفانه در شرایط اخیر منطقه همه چیز و حتی ارزش های والای فرهنگی در حال نابودی است و این درگیری ها و خونریزی ها به هیچ یک از ادیان الهی ارتباطی ندارد چرا که تمام ادیان و مذاهب برای نیکی و خدمت به بشریت ایجاد شده اند.

وی با تاکید بر اینکه اگر مسایل و بحران های منطقه حل و فصل نشود، منطقه همواره در حالت ناآرام خواهد بود، اظهار داشت: کشورهای جهان باید تمام تلاش خود را برای حل این مسئله متمرکز کنند تا از کشتارها و نسل کشی ها جلوگیری شود.

وی سفر مقامات و تبادل هیات ها میان دو کشور را گامی مثبت در جهت پیشرفت روابط فی مابین توصیف کرد و افزود: امیدوارم به زودی سفری به جمهوری اسلامی ایران داشته باشم و با همتای خود در خصوص موضوعات مختلف گفتگو کنم.

معاون اول رییس جمهوری روز گذشته به همراه یک هیات برای دیدار با مقامات ارمنستان وارد ایروان شد.

 

به نقل از سایت: www.irna.ir

معاون اول رییس جمهوری: ارمنستان دروازه ورود کالای ایرانی به ارواسیا و اروپا است

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که ارمنستان تنها عضو اتحادیه اوراسیا است که با ایران مرز خاکی دارد، گفت: این کشور می تواند دروازه ورود کالای ایرانی به اوراسیا و اروپا باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز پنج شنبه در همایش مشترک فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان افزود: خوشحالم از این که امروز این همایش با هدف تحرک بخشیدن به روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ارمنستان با حضور فعالان اقتصادی دو کشور تشکیل گردیده و از حضور در جمع شما عزیزان بسیار خشنود هستم.

وی ادامه داد: ایران و ارمنستان دو همسایه دیرین و قدیمی هستند که از دیرباز، روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده ای داشته اند. این روابط در طول تاریخ، فراز و نشیب هایی داشته، ولی هیچگاه قطع نشده است.

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری زندگی ارامنه در ایران اضافه کرد: هم اکنون در ایران تعدادی از ارامنه زندگی می کنند که در نظر سایر هموطنان ایرانی، نه یک اقلیت، بلکه هموطنان خوب و قابل اعتمادی می باشند.

جهانگیری اظهار داشت: از زمان شکل گیری جمهوری ارمنستان، روابط مستقیم دو کشور از سر گرفته شد و تاکنون با روندی صعودی به جلو حرکت کرده است. هم اکنون روابط سیاسی دو کشور در عالی ترین سطح قرار دارد و ما، هیچ محدودیت و سقفی برای آن قائل نیستیم.

وی با تاکید بر این که روابط اجتماعی و فرهنگی دو کشور نیز در سطح مناسبی است، تصریح کرد: از سطح روابط اقتصادی و تجاری موجود هم نمی توانم ابراز رضایت کنم. قابل قبول نیست در شرایطی که در عالی ترین سطح دو کشور اراده سیاسی برای ارتقای روابط موجود است، سطح روابط اقتصادی و تجاری رضایتبخش نباشد. این یک نقیصه در روابط است و باید با کمک شما این مشکل را مرتفع کنیم.

معاون اول رییس جمهوری افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران، جمهوری ارمنستان به عنوان تنها عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا که با ایران مرز خاکی دارد، می تواند به دروازه ورودی کالاهای ایرانی به آن اتحادیه تبدیل شود.

جهانگیری ادامه داد: این امکان وجود دارد که تولید کنندگان ایرانی، بخشی از چرخه تولید محصولات خود را در ارمنستان انجام داده و با این کار، امکان توزیع در اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همچنین اتحادیه اروپا را به دست آورند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شناخت خوب بازرگانان ارمنی از بازار اتحادیه اقتصادی اورآسیا و به ویژه روسیه، می توانند به عنوان مکمل تولیدکنندگان ایرانی برای توزیع کالاهای آنها در اتحادیه اقتصادی اورآسیا عمل کنند.

جهانگیری در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر، نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت کالاهای ارمنی باید پررنگ تر شود و این امر نیازمند توجه همکاران محترم ارمنی است. در این راستا دو پروژه آزاد راه شمال – جنوب ارمنستان و همچنین راه آهن جنوب ارمنستان و اتصال راه آهن دو کشور از طرح های بسیار مهمی است که تأثیرات آن نه تنها دوجانبه، بلکه منطقه ای خواهد بود. لذا اینجانب حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از انجام دو پروژه مزبور را اعلام می کنم.

وی خاطرنشان کرد: خوشحالم اعلام کنم که مشکلات تأمین مالی پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران برطرف شده و در حالی که در داخل ایران، واحدهای تولیدی مختلفی به گرفتن وام نیاز داشتند ولی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت روابط با ارمنستان تصمیم گرفت منابع مالی پروژه را توسط بانک توسعه صادرات تا مین کند.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: عملیات اجرایی پروژه از سر گرفته شده و به یاری خداوند ظرف مدت 24 ماه انجام خواهد شد. تکمیل این پروژه موجب اجرای کامل قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو کشور خواهد شد که این مسئله تأثیر زیادی در بالا بردن مبادلات اقتصادی دو کشور خواهد داشت.

جهانگیری با تاکید بر لزوم رفع موانع بازرگانی در بخش خصوصی، اظهار داشت: باید تلاش کنیم قیمت تمام شده کالاهای صادره به کشور مقابل کاهش یابد و برای دستیابی به این هدف، امضای موافقتنامه تعرفه ترجیحی بین دو کشور در حال پیگیری است. پیش نویس این موافقتنامه به مراجع ذیربط ارمنستان ارایه شده است، معتقدم باید هر چه سریعتر کمیته دو جانبه ای تشکیل و این کار را به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: تبادل هیات های تجاری بین دو کشور که موجب آشنایی طرفین با ظرفیت های اقتصادی یکدیگر می شود، بسیار مهم است و بر انجام آن تأکید می کنم. قرار است یک ماه دیگر هیأت تجاری عالی رتبه ارمنستان به ایران سفر کند و همایش اقتصادی دو کشور با شرکت بازرگانان ایرانی و ارمنی برگزار شود. همایش مذکور در تهران، فرصت مناسبی برای تکمیل مباحث و تبادل نظرات همایش امروز در ایروان خواهد بود.

معاون اول دولت یازدهم به تشکیل پنجره واحد گمرکی در مرز دو کشور که تاکنون چند بار مطرح شده، اما هنوز اجرایی نشده است نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام، نقش بسزایی در کاهش تشریفات گمرکی فیمابین خواهد داشت.

جهانگیری تاکید کرد: استفاده از ظرفیت مناطق آزاد اقتصادی دو کشور، مقوله ای است که تاکنون استفاده چندانی از آن نشده است، منطقه آزاد اقتصادی ارس که هم مرز با جمهوری ارمنستان است، دارای ظرفیت بسیار گسترده ای است که بازرگانان و سرمایه گذاران ارمنستان می توانند از آن استفاده کنند. رییس محترم این منطقه در این همایش حضور دارند و می توانند ظرفیت های منطقه مذکور را تشریح کنند.

معاون اول رییس جمهوری روز چهارشنبه در صدر هیاتی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برای دیدار و گفت و گو با مقامات عالی رتبه ارمنستان عازم این کشور شد.

این سفر بنا به دعوت هویک آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان انجام شده است.

در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادی ایران و ارمنستان 300 میلیون دلار است.

 

به نقل از سایت: www.irna.ir

آیین دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس مسجد جامع کبود ایروان با حضور جهانگیری

آیین بزرگداشت دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس مسجد جامع کبود ایروان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، در این مراسم مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شماری از مسوولان و دست اندرکاران فرهنگی و میراث فرهنگی ایران و ارمنستان حضور داشتند.

جهانگیری پس از بازدید از بخش های مختلف این مسجد که به دست معماران ایرانی ساخته شده است، نهالی را در محوطه این مسجد غرس کرد و در جمع ایرانیان مقیم این کشور، برخی از سفرای کشورهای خارجی و فعالان اقتصادی فرهنگی مرتبط با ایران سخنرانی کرد.

مسجد جامع کبود که از سال 75 تا 79 توسط بنیاد مستضعفان ایران مرمت شده است، تنها مسجد شهر ایروان است.

این مسجد همچون فیروزه ای در قلب شهر ایروان می درخشد و دل های مومنین موحد را به خود جلب می کند. این مسجد توسط حسینعلی خان ایروانی والی ایروان حدود سال 1179هجری قمری، مطابق با سال های 65-1764بنا شده و بزرگترین مسجد شهر محسوب می شده است. علت نامگذاری آن را برخی شباهت ساختمان و ظاهر بنا به مسجد کبود تبریز و برخی دیگر کاشی های مینایی آبی رنگ آن می دانند.

مسجد جامع کبود ایروان تنها یادگار معماری باقی مانده از قرن هجدهم میلادی (سده دوازدهم هجری قمری ) ایران در ارمنستان است و مجموعه ای زیبا و آکنده از هنر آن دوران به شمار می رود که در مهم ترین خیابان شهر (ماشتوتس) قرار گرفته است که همچنان و به مرور بر اهمیت و ارزش مادی و معنوی آن افزوده می شود.

در موزه «ماتناداران» که از مراکز مهم علمی-تحقیقاتی ارمنستان است مخزن کتب دستنویس وجود دارد که در آن صفحاتی چند در مورد مسجد جامع کبود است.

این اسناد مبین قدمت و اهمیت آن است همچنین کتب تاریخی مصور ایروان حاوی تصاویر متعددی از مسجد مذکور و سایر مساجد این شهر می باشند که بیانگر همزیستی مسالمت آمیز ارامنه و مسلمانان و جاری بودن شور و نشاط فرهنگی و دینی در بین آنها است. بر اساس مدارک موجود در موزه ها و اسناد ملی ارمنستان، طی قرون متمادی در شهر ایروان حدود 7الی 8مسجد و تعداد دیگری نیز بناهای اسلامی و مذهبی توسط مسلمانان احداث شده است که اکثر آنها به دلیل شرایط ناشی از تغییر و تحولات سیاسی و نظام هـــای حاکم مورد بی توجهی و یا تخریب کامل قرار گرفته اند.

بر اساس نوشته ولادیمیر اربیتونیان از مورخان روسی ساخت این مسجد در سال 1760 آغاز و در دوره حسینعلی خان بین سال های 1764تا 1768تکمیل شده است. مسجد کبود در مجاورت میدان اصلی بازار، حمام های عمومی و کاروانسرای گرجی ها قرار داشته و در مجموع مرکز اصلی شهر تلقی می شده است (کتیبه های موجود درمسجد جامع نیز این ادعا را تایید می کند).

در مسجد سه محراب وجود دارد که بیانگر حضور پیروان مذاهب مختلف در شهر و نیایش مسالمت آمیز آنها بر اساس آئین خود دارد.کتیبه های سنگی مسجد از اصفهان آورده شده و به زیبایی بر روی آنان خطاطی شده است. شیوه معماری مسجد صفوی-قاجاری است. در کتاب گلشن مراد تالیف ابوالحسن غفاری کاشانی که به نوعی به اوضاع و احوال روزگار کریم خان زند پرداخته است، به نسب قاجاریه اشاراتی داشته می نویسد که این طایفه در اوایل دولت صفویه در گنجه و ایروان می زیسته اند. در همین کتاب در خصوص وقایع سال 1175هجری قمری از حسینعلی خان به عنوان بیگلر بیگی (امیر امیران) شهر ایروان نامبرده شده است که همان بانی مسجد جامع می باشد که آنرا با هزینه شش هزار تومان تاسیس نموده است. عکسها و تصاویر گرد آوری شده از موزه تــاریخ شهــر ایروان و اداره آرشیو ارمنستان نشان می دهد که مسجد جامع ایروان تا سال 1330هجری قمری همچنان فعال بوده و در آن طلاب به فراگیری علوم دینی و مسلمانان بـه انجام امور مذهبی مشغول بوده اند. این مسجد در فاصله سالهای 1907تا 1910میلادی برابر با 1325تا 1328هجری قمری بازسازی شده و برخی بخش های آن تعمیر گردیده است لیکن بــا حاکم شدن نظام کمونیستی و رویکرد دین ستیزانه آن، مسجد مذکور نیز مورد بی مهری واقع شده و در نتیجه برخی از بخشهای آن به مرور زمان تخریب گردیده اند. این عامل در کنار سیاست های جدید دولتهای کمونیستی شوروی در خصوص اجرای طرح های عمرانی و شهری همچون طرح جامع شهر ایروان و احداث خیابان های جدید مخصوصاً در کنار ضلع شمال غربی مسجد (که در حال حـاضــر ورودی اصلی آن است) موجب تخریب کامل قسمتی از مسجد شده است بطوریکه تنها راه ورودی از بین رفته و تبدیل به دهلیز تنگ و باریکی گردیده است. قابل ذکر است طی سال های 40-1921میلادی و در اوج مبارزات ضد مذهبی حکومت شوروی سابق، بسیاری از کلیساها، مساجد و بناهای مذهبی و تاریخی تخریب شدند و به جای آنان بناهایی از قبیل تئاتر، سینما و... ساخته شد لیکن خوشبختانه مسجد کبود ایروان با تدابیر مقامات هنردوست و دوراندیش از گزند تخریب های بی رویه مصون ماند و آنها توانستند با تبدیل حجره های همجوار مسجد به موزه آنان را از گزند آسیب در امان نگه دارند و بدین نحو که طی سال 1930میلادی همزمان با صدور حکم تخریب مسجد با تلاش فراوان روشنفکران، شعرا و نویسندگان شهیر ارمنی مانند: یقیشه چارِنتس، گِقام ساریان و دیگران جهت جلوگیری از اجرای حکم پیشنهاد ایجاد «موزه تاریخ ایروان» در محل مسجد را ارائه نمودند که خوشبختانه مورد قبول واقع شد و بدین ترتیب از تخریب و نابودی مسجد جلوگیری به عمل آمد.

با تبدیل مسجد به موزه تاریخ ایروان، بخش هایی در شبستان های متعدد مسجد دایر شد و نمونه هایی نفیس از اموال مسجد، مسکوکات، قالی های گوناگون، آثار هنری ایران، نسخه های خطی مزین به تذهیب و مینیاتور به معرض نمایش گذاشته شد. و طی سال ها کارکنان و خدمتگزاران موزه در پاسداری آثار تاریخی و نگهبانی از این مفاخر کوشیدند.

 

به نقل از سایت: www.irna.ir

بازدید جهانگیری از گنجینه کهن ماتناداران در ایروان

معاون اول رییس جمهوری در ادامه سفر به ارمنستان صبح روز پنج شنبه از بنیاد ماتناداران در شهر ایروان که گنجینه ای کهن از دستنوشته ها در جهان است، دیدن کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اسحاق جهانگیری به همراه یک هیات سیاسی و اقتصادی از روز چهارشنبه برای دیدار و گفت و گو با مقامات عالی ارمنستان به این کشور سفر کرده است.

گنجینه ماتناداران حاوی 17 هزار نسخ خطی در مورد فرهنگ و علوم، تاریخ، جغرافی، دستور زبان، فلسفه، حقوق، پزشکی، ریاضیات، نجوم، کیمیاگری و شیمی، ادبیات، واقع نگری، تاریخ هنر، مینیاتور، موسیقی به زبان های عربی، فارسی، یونایی، آشوری و لاتین، هندی و ژاپنی و دیگر زبان ها است.

گفته می شود برخی از این نسخ خطی متعلق به قرون پنجم و هفتم میلادی است. در این موزه آثاری دستنویس از شاهنامه فردوسی، کلیات سعدی وجود دارد. بسیاری از فرمان های فارسی از روزگار صفویان نیز در این گنجینه نگهداری می شود.

هسته نخستین این مجموعه سده ها پیش در سرمطران نشین اچمیادزین ماتناداران شکل گرفت. در سده ۱۷ میلادی اچمیادزین ماتناداران از کانون های بزرگ رونویسی دستنوشته ها در مشرق زمین شد، بعدها با گذشت زمان مجموعه های زیادی از گوشه و کنار به این گنجینه افزوده شد.

نام کامل این بنیاد، «ماتنادارانِ مسروپ ماشتوتس» است که به نام «ماشتوتس» مخترع الفبای ارمنی نامگذاری شده است.

به گزارش ایرنا، جهانگیری روز گذشته پس از ورود به ایروان با هویک آبراهیمیان نخست وزیر ارمنستان دیدار و در زمینه راه های دو جانبه گفت و گو کرد.

توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از اهداف سفر معاون اول رییس جمهوری به ارمنستان است.

جهانگیری قرار است امروز پس از بازدید از گنجینه باتناداران در همایش مشترک تجاری ایران و ارمنستان با حضور فعالان اقتصادی دو کشور شرکت کند.

دیدار با رییس جمهوری و رییس مجلس ملی ارمنستان از دیگر برنامه های دومین روز سفر جهانگیری در ایروان است.

 

به نقل از سایت: www.irna.ir

سلطانی فر: ارمنستان یکی از هدف های جذب گردشگری است

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ارمنستان یکی از 40 کشور هدف ایران برای جذب گردشگر خارجی است.

مسعود سلطانی فر که به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به ارمنستان سفر کرده است روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا افزود: تهران-ایروان حوزه فرهنگی تمدنی مشترک داریم و علاقمندان زیادی در این کشور هستند که دوست دارند از جاذبه های گردشگری ایران استفاده کنند و متقابلا هم همین طور است.

وی خاطرنشان کرد: بین دو کشور به لحاظ جغرافیایی فاصله کمی وجود دارد و فکر می کنیم با تلاش های انجام شده، بتوانیم فصل جدیدی را در توسعه روابط با ارمنستان در بخش گردشگری داشته باشیم.

وی با بیان این که بازار ایران برای سرمایه گذاری ارمنه بسیار خوب است، ادامه داد: با توجه به سیاست های دولت برای توسعه بخش گردشگری فکر می کنیم، بتوانیم در زمینه سرمایه گذاران ارمنی هم دستاورد خوبی داشته باشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمورد فعالیت های میراث فرهنگی هم گفت: ما یک حوزه فرهنگی و تمدنی و همچنین تاریخ دیرینه مشترک داریم، در زمینه میراث فرهنگی کارهای زیادی وجود دارد که باید دو کشور با همکاری یکدیگر انجام دهند. احیا، مرمت و بازسازی اماکن میراث فرهنگی و همکاری بین موزه ها در کنار همکاری مراکز مطالعاتی دو کشور اقداماتی است که باید انجام شود.

سلطانی فر درمورد ثبت مسجد کبود ایروان به عنوان یک اثر تاریخی فرهنگی گفت: پیگیری ثبت جهانی این مسجد در یونسکو را به عهده گرفتیم و متخصصان ما در این زمینه توانایی لازم را دارند. همچنین مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی کم نظیر همکاری خوبی را با ارمنستان داشته باشیم.

وی درباره لغو روادید بین دو کشور نیز اظهارداشت: قبل از این سفر در این باره گفت و گوهایی داشته ایم که امیدواریم با فراهم شدن شرایط متقابل در آینده نزدیک به نتیجه برسیم.

به گزارش ایرنا، دیدار و گفت و گو با وزیر امور گردشگری و نشست با هتل داران ایرانی و ارمنی از برنامه های سلطانی فر در این سفر دو روزه است.