به نقل از سایت: www.hoosk.net

 

مارک تواین در سال 1867م هنگامی که 32 ساله بود به عنوان خبرنگار روزنامه ساکرامنتو یونیون[2] به مدت شش ماه به اروپا سفر کرد.

دست نوشته های آن سفر در کتابی تحت عنوان "مردمان ساده در خارج" در سال 1869م به چاپ رسید.

در شهر دمشق ما را به تماشای گورستان 5000 مسیحی کشته شده توسط ترک ها در سال 1861 م. بردند. طبق گفته آنان در کوچه های تنگ شهر در زمان کشتار چندین روز سیلاب خون جاری بوده است. آنان با بی رحمی تمام زنان و کودکان و مردان را سلاخی می کردند. صدها جسد روزها در محله های ارمنی نشین پراکنده بودند و به طوری که بوی تعفن به صورت گسترده روزها در آن محله ها پراکنده بوده است.

به زودی تشنگان خونریزی وکشتار به نواحی هارمون و مناطق کوهستانی لبنان نیز کشیده شد در مدت کوتاهی درآن نواحی 25000 مسیحی دیگر نیز قربانی کشتار عثمانی ها گشتند و سرمایه آنان نیز به غارت رفت.

در دمشق و یا در تمام امپراتوری عثمانی نفرت عجیبی نسبت به مسیحیان وجود داشت. آنان برای کردار خویش هزینه بسیار گرانی خواهند پرداخت، آن زمان که روس ها لوله توپ های خویش را به سمت عثمانی نشانه روند، نفس راحتی خواهم کشید و پشیمان نخواهم بود از شرم آور خواندن و سرزنش فرانسویان و انگلیسیان، و اقداماتی که برای حفظ و نجات امپراتوری عثمانی بروز دادند. ترک ها به درستی به خاطر اقدامات شیطانی که در این دوره انجام داده بودند سزاوار نابودی بودند.

حس انسانی مرا به طغیان می کشاند، زمانی که می دیدم ترکان چگونه به غذاهایی که برای ما آماده کرده بودند دست نمی زدند، نگاه نمی کردند و نزدیک نمی شدند و لب به غذاهایی که ما می خوردیم نمی زدند.

هیچ چیزی مرا به اندازه ترکان و اعراب به نفرت نمی انگیزاند و من مطمئن هستم که روس ها آماده حمله به عثمانی شده اند و فرانسویان و انگلیسیان به واقعیات پی خواهند برد که میانجی گری و وساطت آنان برای حمایت عثمانی ها بی معنی و نابجا بوده است[3].

 

 

[1] Mark Twain

[2] The Sacramento Union

[3] www.alikonline.ir