به نقل از سایت: www.iranarmenia.org

 

سرگئی میناسیان، کارشناس سیاسی ارمنستانی گفت با توجه به اینکه در صورت از سرگیری جنگ در قره باغ کوهستانی، روسیه باید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، یکی را انتخاب کند، مسکو خواهان حفظ وضع موجود در قره باغ است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صداوسیما به نقل از «ارمن پرس» این کارشناس ارمنستانی گفت: «اگر جنگ روی دهد، روسیه باید میان ارمنستان که متحد روسیه و عضو پیمان امنیت جمعی مشترک المنافع است و جمهوری آذربایجان که اهمیت اقتصادی و ژئوپلتیک برای روسیه دارد، یکی را انتخاب کند».

سرگئی میناسیان افزود: «در صورت حفظ وضع موجود در قره باغ کوهستانی، ارمنستان نیاز به حمایت نظامی و فنی روسیه دارد و جمهوری آذربایجان نیز تلاش می کند که به شریک نظامی-فنی روسیه تبدیل شود. این شرایط کاملا به نفع روسیه است و این امکان را فراهم می کند که روسیه بر هر دو طرف نفوذ داشته باشد».

این کارشناس سیاسی ارمنی افزود: «روسیه صاحب نقش بسیار مهمی در امور امنیتی منطقه قفقاز است و حضور مستقیم در منطقه دارد و تنها قدرتی است که می تواند در هر تحولی در این منطقه از جمله تحولات نظامی دخالت کند. روسیه در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز نقش ویژه ای دارد».

همچنین کنستانتین کالاچئو، کارشناس سیاسی روس در گفتگو با پایگاه اینترنتی «آخار» گفت: «روسیه در قفقاز منافع خاص خود را دارد که باید آنها را تامین کند. اما، در وقایع قفقاز، هر کشوری آنطور که خود دوست دارد، می خواهد وقایع را ببیند. از جمله، ارامنه دوست دارند که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه مسأله جابجایی نیروهای نظامی (جمهوری آذربایجان) را حل کند و جمهوری آذربایجان نیز خواستار این است که روسیه برای بازگرداندن قره باغ به ارمنستان فشار وارد کند».

این کارشناس روس گفت: «روسیه در چارچوب منافع خود، آمادگی ندارد که انتخاب نهایی را در این زمینه انجام دهد. از نظر مسکو، ارمنستان متحد استراتژیک روسیه و جمهوری آذربایجان نیز شریک استراتژیک روسیه است. به این طریق روسیه منافع خود را در منطقه قفقاز جنوبی با موفقیت تامین می کند».

کالاچئو افزود: «مجتمع های نظامی روسیه سفارشهای تسلیحاتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان را اجرا می کنند. اما، جنگی در این منطقه رخ نخواهد داد. همانطور که برای طرفین مناقشه قره باغ کوهستانی، این جنگ ضرورتی ندارد، برای روسیه نیز وقوع جنگ لازم نیست. راه درازی به سوی حل دیپلماتیک مسأله قره باغ باقی مانده است. اما، حرکت در این مسیر در آینده نزدیک به مقصد منتهی نخواهد شد».