چهارشنبه، 18 شهریور 1394 «سباستین کورتز» وزیر امور خارجه اتریش که جوان ترین رییس دستگاه دیپلماسی در دنیا است، به همراهی اعضای سفارت اتریش در ایران، وارد دیر آمِناپرگیچ مقدس (کلیسای وانک) شدند.

وزیر امور خارجه در ابتدا در سالن تشریفات خلیفه گری با روحانی ارشد و مسئولین خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران دیدار و گفتگو نمودند.

روحانی ارشد آنانیا کوجانیان و رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران آقای ورِژ دِرماردیروسیان ضمن خوش آمدگویی به وزیر محترم و همراهان، مراتب تشکر خود را از دولت اتریش در خصوص حمایت از ارامنه و شناسائی نسل کشی ارمنیان ابراز نمودند و بر وجود همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان الهی، اقوام و مذاهب مختلف در ایران تاکید کردند. در ادامه خاطر نشان گردید که دولت جمهوری اسلامی ایران در حفظ، نگهداری و مرمت اماکن مذهبی و تاریخی ارامنه از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند و بودجه قابل توجهی به این امر تخصیص داده است، حال آنکه برخی کشور های همسایه، منجمله ترکیه و آذربایجان، در تخریب و محو کامل آنها کوتاهی نمی کنند و این مسئله باید مورد توجه مجامع بین المللی قرار گیرد.

سپس «سباستین کورتز» سوالاتی در رابطه با وضعیت سیاسی کشور مطرح نموند، اینکه ارامنه ایران چه دیدگاهی نسبت به توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 دارند، در آینده چه تغییرات و پیشرفتهایی را پیش بینی می کنند و این توافقات چه تاثیری بر زندگی ارامنه ایران خواهد داشت. همچنین سوالاتی در خصوص فعالیتهای حقوق بشر در ایران و اینکه جوانان ایرانی برای حل مشکل یافتن شغل به خارج از کشور مهاجرت می کنند مطرح کردند.

در پاسخ به سوالات وزیر امور خارجه اتریش، روحانی ارشد و رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران فرمودند که مطمئناً توافق هسته ای و بدنبال آن برداشته شدن تحریم ها تاثیر بسزائی در زندگی اجتماعی و بخصوص اقتصادی ملت ایران خواهد داشت و ارمنیان نیز به عنوان جزئی از ملت ایران بطور یکسان از آن بهره مند خواهند گردید. درباره مسئله حقوق بشر نیز بیان نمودند که متاسفانه اخبار کذبی در خصوص نقض حقوق بشر، به ویژه حقوق اقلیت های دینی در ایران، در دیگر کشورها انتشار می یابد که دور از واقعیت می باشد. مسئله بیکاری نیز یک مشکل بزرگ جهانی است و جوانانی که به کشورهای غربی مهاجرت می کنند نه به دلیل یافتن شغل، بلکه به جهت تصورات واهی که از زندگی در غرب دارند، اقدام به این کار می کنند.

در پایان دیدار طرفین هدایای یادبودی به یکدیگر اهدا کردند و سپس اعضای هیئت از کلیسای «هوسِپ آرِماتاتسی مقدس» دیدن کردند.

به گزارش فارس، «سباستین کورتز» وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ به دعوت محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و در راستای گسترش مناسبات وین-تهران وارد تهران شد. وی در مدت ۲ روز حضورش در تهران ضمن دیدار و گفت‌وگو با ظریف، با دیگر مقامات کشورمان نیز به رایزنی و تبادل نظر در خصوص مباحث دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌پردازد.