به نقل از سایت: www.yjc.ir

 

صندوق کودکان ملل متحد اعلام کرد بیش از 13 میلیون کودک به دلیل مناقشات گسترده در منطقه خاورمیانه از مدرسه محروم شده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یونیسف درگزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد اعلام کرد در کشورهایی که مستقیم و یا غیر مستقیم با مناقشه های مسلحانه درگیر هستند، بیش از 13 میلیون کودک از رفتن به مدرسه بازمانده اند.

این گزارش در مورد شش کشور بی ثبات و در حال جنگ (سوریه، عراق، یمن، لیبی ،سرزمین های اشغالی و سودان) و نیز سه کشور (اردن ، لبنان، ترکیه) است که شمار زیادی از پناهجویان سوری را در خود جای داده اند.

"پیتر سلامه" -- مدیر منطقه ای یونیسف برای غرب آسیا و شمال آفریقا – اظهار داشت: "تاثیر مخرب درگیری را کودکان سراسر منطقه احساس می کنند. این موضوع تنها آسیب های مادی به مدارس و تجهیزات آن را در پی ندارد، بلکه ناامیدی محصلان را نیز به دنبال دارد که امید و آینده خود را از بین رفته می بینند."

به گفته صندوق کودکان سازمان ملل متحد بیش از 8850 مدرسه در سوریه، عراق ، یمن و لیبی قادر به پذیرش دانش آموزان نیستند. چرا که این مدارس آسیب دیده اند، تخریب شده اند، میزبان خانواده های آواره هستند و یا به اشغال طرفین مناقشه درآمده اند. در نوار غزه نیز کودکان از مدارس به عنوان پناهگاه استفاده می کنند، زیرا خانه هایشان تخریب شده است. در عراق نیز مدارس میزبان حدود سه میلیون آواره است.

یونیسف در پایان اعلام کرد در سوریه، سودان، یمن و بخش های زیادی از لیبی خانواده ها از بیم شرایط امنیتی، فرزندان خود را به مدرسه نمی فرستند. یونیسف از 214 حمله علیه مدارس در سال 2014 خبر داده است.