چهارشنبه، 11 شهریور 1394، هیئتی اعتلافی متشکل از بیش از بیست تن از رهبران و نمایندگان احزاب مختلف لبنان اعم از حزب الله، حزب دموکرات، جنبش مردمی، حزب کارگران، حزب داشناکسیون ارامنه و دیگر احزاب اسلامی و مسیحی وارد دیر آمِناپرگیچ مقدس (کلیسای وانک) شدند.

این هیئت با دعوت مسئولین دولتی جمهوری اسلامی ایران با هدف تبادل نظر و گفتگو جهت توسعه همکاری های دو جانبه، تقویت روابط و حل بحران منطقه به کشورمان سفر کرده بودند.

اعضای هیئت در ابتدا از کلیسای «هوسِپ آرِماتاتسی مقدس» و موزه «خاچاطور گِساراتسی» دیدن کردند و در ادامه در سالن تشریفات خلیفه گری با روحانیون و مسئولین خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران دیدار و گفتگو نمودند.

روحانی ارشد آنانیا کوجانیان، کشیش وازگِن کِوشکِریان و رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران آقای ورِژ دِرماردیروسیان ضمن خوش آمدگویی به میهمانان محترم از تلاش آنان جهت برقراری صلح و رفع بحران منطقه قدردانی کرده و اطمینان دادند که کشور جمهوری اسلامی ایران و ارامنه جهان به عنوان حامیان صلح و وحدت همواره پشتوانه و مشوق آنان خواهند بود. آقای دِرماردیروسیان مراتب تشکر خود را از احزاب لبنان در خصوص حمایت از ارامنه و «مسئله ارمنی» ابراز کردند.

در ادامه اعضای هیئت میهمان توضیحات جامعی در مورد اهداف اعتلاف و فعالیت های خود دادند و خوشنودی خود را از ارامنه به عنوان ملت حامی و پشتیبان صلح و دوستی اعلام نمودند.

پس از پایان دیدار، هیئت نمایندگان احزاب لبنان در برابر بنای یادبود نسل کشی ارامنه توسط دولت ترکیه عثمانی در سال 1915م حاضر شده و با نثار گل به روح شهیدان ارامنه ادای احترام کردند.