به نقل از سایت: www.irna.ir

 

مدیرکل میراث فرهنگی تهران با ارسال نامه ای به شهردار منطقه 11 تهران خواستار توقف سریع عملیات در حریم اثر تاریخی باشگاه ارامنه شد.

به گزارش دریافتی روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، رجبعلی خسروآبادی در این نامه با اعلام آنکه گودبرداری غیراصولی موجب تخریب ساختمان باشگاه اجتماعی ارامنه تهران ارامنه شده تاکید کرد: پیگیری حقوقی برای برخورد با عوامل آسیب به این بنای تاریخی و با ارزش در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نظارت بر رعایت اصول ساخت و ساز و گودبرداری های سطح شهر بر عهده شهرداری تهران است، افزود: اجازه نخواهیم داد هویت تاریخی پایتخت قربانی ساخت و سازها در حریم بناهای تاریخی شود.

در ادامه این نامه خسروآبادی بیان کرده: تا زمان اظهار نظر نهایی کارشناسان میراث فرهنگی نمی توان میزان خسارت و آسیب به باشگاه تاریخی ارامنه تهران را اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران افزوده: ضوابط حفاظت از میراث فرهنگی در بناهای تاریخی پایتخت بارها از سوی سازمان میراث فرهنگی به مناطق شهرداری تهران اعلام شده است.

وی تاکید کرد: قصور در رعایت اصول ایمنی و استحکام بخشی این پروژه بر عهده ناظران ساخت ساز در منطقه 11 شهرداری تهران است.

باشگاه اجتماعی ارامنه تهران با قدمتی حدود یکصد سال از ساختمان های ساخته شده توسط رستم وسکانیان است که گفته شده به علت ساختمان سازی و گودبرداری غیراصولی پارکینگ طبقاتی مجتمع جدید علاء الدین فروریخت و در این فرو نشست بخشی از باشگاه و سالن ورزشی قوه قضاییه نیز آسیب دیده است.

ساختمان باشگاه اجتماعی ارامنه تهران که در تقاطع خیابان نوفل لوشاتو و خارک قرار داشت، لوکیشن بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی همچون سرزمین کهن، شهریار و ... بود و به گفته یکی از اعضای هیات امنای انجمن؛ تا یک روز قبل از این حادثه گروهی 50 نفره در بخشی از ساختمان در حال برداشت تصاویری برای فیلمی مستند با عنوان تاریخ شهر تهران بودند که اگر این حادثه در روز قبل اتفاق افتاده بود، احتمال فاجعه ای انسانی را در پی داشت.

رستم وسکانیان معمار، نقاش و ... ارمنی تبار در سال 1331 در شهر تبریز به دنیا آمد و از دانش آموختگان ممتاز دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فارغ التحصیل از دانشگاه هنرهای زیبای پاریس (بوزار) بود که از سال 1354 تا 1359 به عنوان دانشیار و مدیر گروه معماری دانشکده هنرهای زیبا تهران مشغول به فعالیت بود.

از آثار وسکانیان می توان به بناهایی از جمله کودکستان ارامنه تبریز سال 1350، ورزشگاه آرارات تهران بین سال های 1349 ـ 1354، بنای کودکستان ارامنه تبریز سال 1350 و مرکز هنری شوشی، در قره باغ در سال 1383 اشاره کرد.

مرمت قره کلیسا در چالدران (1355) و کلیسای سرکیس مقدس در نزدیکی دیر استپانوس مقدس(1364) و بسیاری از آثار ملی دیگر کشور نیز به عهده وسکانیان بود.

براساس این گزارش، با پیگیری های قانونی بخش حقوقی شهرداری در شعبه سوم دیوان عدالت اداری، در چند روز پیش؛ این مرجع رأی صادره از کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری را در خصوص تخریب بنای تجاری غیرمجاز مستحدثه در طبقه هفتم پاساژ اصلی علاء الدین و تغییر کاربری های غیرمجاز از جمله تبدیل انباری های تجاری به واحد تجاری را تأیید کرده اما هنوز زمان اجرای حکم از سوی شهرداری تهران مشخص نیست.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران درباره پرونده پاساژ اصلی علاءالدین گفته بود: با هرگونه تخلفات غیرمجاز ساختمانی به ویژه آن دسته از برج ها و مجتمع های اداری و تجاری که نفس شهر را گرفته اند و حقوق شهروندان و قانون را زیرپا گذاشته اند، بدون اغماض برخورد می کنیم.

بنای جدید علاء الدین در خیابان نوفل لوشاتو که از شانزدهم بهمن سال 91 کار اجرایی آن شروع شده 17 طبقه دارد که هشت طبقه آن در زیرزمین و 9 طبقه آن در رو بنا خواهد شد.