به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس گفت: روز جهانی مساجد در منطقه بهترین فرصت برای پرچم‌داری و برگزاری آموزش‌ها و تبلیغات علیه تروریست‌ها و تندروهایی است که تحت عنوان دین، جنایت مرتکب می شوند.

کارن خانلری نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی در آستانه روز جهانی مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تخریب‌های داعش و تفکیری‌ها در اماکن مقدس منطقه گفت: ‌در سال‌های اخیر متأسفانه تحت نام دین یا مذهب مساجد، کلیساها و معابد زیادی در منطقه مورد بی حرمتی قرار گرفته است و این امر بسیار جای تأسف و تأمل دارد.

وی با اشاره به اینکه اماکن مقدس پیروان ادیان چون مساجد جایی است که موحدین در آن دور هم جمع می‌شوند نه اینکه بنام دین دست به تخریب این مکان‌ها بزنند و خود را دیندار هم بنامند، افزود: بنابراین این تخریب‌ها کار دینمداران نیست و هیچ دین توحیدی اجازه چنین چیزی را به پیروانش نمی‌دهد.

خانلری اظهار داشت: جریانات تندرو تحت عنوان دین یا مذهب کلیساها و مساجد را بمب‌گذاری و تخریب و بی حرمتی می‌کنند باید یک همت جهانی از ملل آزاده تشکیل داده و واکنش اساسی در این راستا صورت بگیرد.

وی با اشاره به جسارت تروریست‌ها و تکفیری‌ها به معابد شیعیان در عراق و کنیسه‌ها توضیح داد: اینها نشانه جریانات تفرقه برانگیز در جهان ادیان است که تنها هدفشان چیزی جز تسلط امپریالیسم جهانی در منطقه نیست دقیقا همان اتفاقی که توسط صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی رخ داد اینها همه واکنش ما را می‌طلبد به ویژه حرکت‌هایی که تحت لوای دین انجام می‌شود.

خانلری در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی برای برپایی روز جهانی مساجد در سطح منطقه و در ایران دارد، ‌گفت: بنده تصورم این است که تبلیغات و آموزش‌ها بیشتر باید متوجه خارج از کشور باشد چرا که ایران قرنهاست که مسجد، کلیسا و کنیسه را در کنار هم و با صلح و آرامش حفظ کرده است و مشکلی از این جهت نداشته و ندارد به ویژه پس از انقلاب اسلامی حتی یک نمونه واقع گرایانه آن هم مربوط به انشعابات آب، گاز و برق در مساجد و دیگر عبادتگاه‌های مسیحیان و ادیان دیگر است.

این عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایرانیان فارغ از مسائل منطقه اصول پایه‌ای خود را حفظ کرده و همیشه نیز بدان وفادار بودند و در قانون اساسی نیز این مسائل ذکر شده است، توضثی داد: بنابراین بهتر است این آموزش‌ها و تبلیغات تحت عنوان مساجد که حاوی آموزش‌هایی مناسب است برای معابد موحدین دیگر کشورها صورت گیرد و بیشتر متوجه کشورهای منطقه شود تا در دیگر کشورها ازجمله ترکیه، پاکستان، عراق و ... رعایت شود.

وی همچنین گفت: نمونه همزیستی مسالمت آمیز و پررنگ بین ادیان در ایران مشاهده می‌شود این آموزه‌ها باید با توجه به فرهنگ دیرین ایرانی براساس آموزه‌های توحیدی در دیگر کشورها هم منتقل شود و ایران پرچمدار این آموزش‌ها و تبلیغات مثبت در سطح جهانی و منطقه‌ای باشد تا در نهایت بتوان تندروها و افراطیون را که تحت عنوان دین جنایت می‌کنند، از منطقه محو کرد و روز جهانی مسجد نیز بهترین فرصت برای چنین فرهنگ‌سازی در منطقه است.