مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی صلح و وحدت ویژه کودکان و نوجوانان ادیان الهی با شعار «کودک، صلح و وحدت» صبح امروز سه شنبه، 27 مرداد 1394، در سالن اجتماعات «آلِنوش طِریان» مجتمع آموزشی ارامنه اصفهان برگزار گردید.

این جشنواره از 27 لغایت 29مرداد با همکاری استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، شهرداری، آموزش و پرورش و دبیرخانه ادیان توحیدی اصفهان برگزار می شود. تاکید بر وجود همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان الهی، اقوام و مذاهب مختلف، مناسبت های فرهنگی بین ادیان، انجام فعالیت های حقوق بشری در ایران، معرفی ایران به عنوان یک کشور صلح طلب و مبارزه با ایران هراسی از اهداف این جشنواره می باشد.

در آیین افتتاحیه این جشنواره که از ساعت 9:20 صبح با شرکت بیش از یکصد کودک و نوجوان میهمان از کشور ارمنستان و ادیان توحیدی ساکن در شهرهای اهواز، شاهین شهر و اصفهان آغاز گردید، شهردار محترم اصفهان جناب آقای دکتر مهدی جمالی نژاد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی و مسئولین خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، نمایندگان ادیان توحیدی و مدعوین دولتی حضور داشتند.

مراسم با تلاوت آیاتی از قران مجید شروع گردید و با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران و اجرای سرود ملی ایران با مشارکت کودکان و نوجوانان ادامه یافت.

در طول برنامه آقایان دکتر ارزانی و دکتر مهدی جمالی نژاد ایراد سخنرانی نموده و هر کدام بر نقش ارزشمند کودکان در ساختن آینده ای استوار و مبتنی بر صلح و همزیستی و تعامل مسالمت آمیز تاکید کرده و تربیت این قشر آسیب پذیر جامعه و توجه همه جانبه در جهت رشد سالم آنان را به عنوان اهم وظایف والدین، مربیان و مسئولین معرفی نمودند. در ادامه نوجوانان شرکت کننده در جشنواره به زبان مادری و با ترجمه قسمت هایی از کتب مقدس خود در خصوص صلح، همزیستی و ساختن جهانی زیبا پرداختند.

پس از اتمام سخنرانی ها، پیام پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان توسط رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران جناب مهندس ورِژ دِرماردیروسیان قرائت گردید. عالیجناب اسقف اعظم در پیام خود بر اهمیت پرورش صحیح نسل جدید تاکید نموده و خواستار فعالیت همه جانبه و گسترده برای حمایت از حقوق کودکان شده بود. ایشان کشور ایران را حامی و حافظ صلح معرفی کرده و از آن به عنوان الگویی برای همه جهان یاد کرده بود.

پایان مراسم افتتاحیه جشنواره با پرواز کبوتران صلح همراه گردید که با حضور تمامی حاضرین در برنامه در حیاط مدرسه «آرمِن» انجام شد.

کودکان و نوجوانان شرکت کننده در همایش، پس از پذیرایی توسط میزبان، در کارگاه هایی که در سالن و کلاس های مجتمع آموزشی ارامنه تشکیل شده بود فعالیت سه روزه خود را جهت خلق آثاری با موضوع  کودک، صلح و وحدت، تحت نظر مربیان و مسئولین جشنواره آغاز نمودند. کارگاه های نقاشی، ماسک سازی، بازی های محلی، کلاژ، قصه گویی و نمایش و سرود، کتاب سازی، کاغذ و تا، از برنامه های جشنواره بین المللی صلح و وحدت اصفهان می باشد که در پایان نمایشگاهی از آثار خلق شده توسط کودکان و نوجوانان در محل مدرسه دایر خواهد شد.

لازم به ذکر است که برنامه ریزی و اجرای این همایش توسط موسسه «کودک و صلح پایدار» و همکاری خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران انجام گرفته است.