به نقل از سایت: www.irna.ir

 

با تامین مالی 83 میلیون یورویی توسط بانک توسعه صادرات ایران، قرارداد احداث خط سوم انتقال برق دو مداره 400 کیلوولتی بین این بانک و شرکت هایون به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، این قرارداد را علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و آنانیان مدیرعامل شرکت هایون عصر یکشنبه به امضا رساندند.

براساس این قرارداد بانک توسعه صادرات ایران 83 میلیون یورو از 107 میلیون و 900 هزار یوروی هزینه احداث این خط را برعهده می گیرد تا این پروژه طی 18 ماه آینده برای تبادل برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری برسد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: زمینه های امضای این قرارداد در سفر به ارمنستان و مذاکره با مقامات وزارت نیرو و نخست وزیر این کشور فراهم شد و امروز با جمع بندی این مساله این قرارداد با شرکت هایون ارمنستان به امضا رسید.

صالح آبادی افزود: ایران و ارمنستان تاکنون در زمینه تهاتر گاز و برق با یکدیگر همکاری های خوبی داشته اند به طوری که مناسبات دو کشور نیز همزمان با افزایش حجم مبادلات تجاری توسعه یافته است.

وی گفت: با بهره برداری از پروژه خط انتقال برق از ایران به ارمنستان مناسبات تجاری دو کشور استحکام می یابد و گرجستان نیز می تواند از این خط برای تبادل برق بین سه کشور منطقه استفاده کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات یادآور شد: با امضای این قرارداد عملیات اجرایی احداث این خط توسط شرکت ایرانی صانیر آغاز می شود تا این پروژه خط انتقال برق بتواند به توسعه همکاری ها میان دو کشور در زمینه تجاری بیش از پیش کمک کند.

آنانیان مدیرعامل شرکت هایون ارمنستان نیز گفت: مسوولان بلندپایه دو کشور بر امضای این قرارداد که از سه سال پیش امضای آن متوقف مانده بود تاکید کردند و امروز شاهد امضای این قرارداد در تهران هستیم.

وی اظهار داشت: خطوط فعلی انتقال برق بین دو کشور انتقال 300 مگاوات ظرفیت دارد و بیش از این نمی توان از آن در مبادله برق بین دو کشور استفاده کرد.

وی اظهار داشت: با اجرای خط سوم، انتقال برق دو مداره 700 کیلوولتی بین دو کشور فراهم می شود که این کشورها می توانند در مجموع یک هزار مگاوات برق بین خود مبادله کنند.

وی با بیان آنکه با احداث خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان شبکه برق ایران به کشورهای ارمنستان، گرجستان، روسیه و ترکیه وصل می شود، افزود:

با بهره برداری از این خط شبکه برق ایران از طریق ارمنستان و گرجستان به خطوط برق ترکیه نیز وصل می شود.