به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

سیدمحمد حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارامنه استان مرکزی طیفی از ارامنه گریگوری هستند که در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران در پهنه مرکزی کشور پراکنده شدند و در مدت زمان اقامت خود آثار و رسوم فرهنگی متعددی را که نشانگر همزیستی مسالمت آمیز با مسلمانان است به جای گذاشته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: یادمان های ارامنه در قالب هنر معماری، نوع لباس، زبان و گویش، خدمات اجتماعی، هنرهای دستی، رسوم و باورها، ابزار زیستی و نوع خوراک و رفتار است که گردآوری آن ها در قالب موزه به عنوان بخشی از سرمایه فرهنگی استان در حوزه اقلیت های دینی محسوب می شود.

حسینی گفت: بنای کلیسای مسروپ مقدس ارامنه که یکصد سال پیش با همیاری ارامنه مناطق مختلف استان مرکزی با هدف ایجاد کانون دینی، اجتماعی و آموزشی ایجاد شده آرایه های منحصر به فرد معماری دارد و بنایی دیدنی و جذاب برای گردشگران است.

وی افزود: این بنا به تازگی تعمیرات اساسی شده و استحکام بخشی و مرمت بخش های مختلف آن زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: میراث فرهنگی استان این آمادگی را دارد که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، مدرسه کلیسا را که هشت سال است به دلیل نداشتن دانش آموز تعطیل شده به موزه ارامنه تبدیل کند.

وی توضیح داد: 430 میلیون ریال اعتبار صرف استحکام بخشی و مرمت دیوار شمالی کلیسا مسروپ مقدس اراک که احتمال ریزش داشت، شده است.

در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اعتبار میراث فرهنگی در سال گذشته 30 میلیارد ریال بود، گفت: اعتبار این بخش در سال جاری نسبت به مدت مشابع قبل 30 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: با این میزان اعتبار برنامه های اولویت دار میراث فرهنگی که مرمت اضطراری و فوری بناهای تاریخی است شامل بازار اراک، مسجد جامع ساوه و قلعه سالار محتشم انجام می شود.