به نقل از سایت: www.farsnews.com

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشور ارمنستان دارای دانشگاه‌هایی است که در آن اساتیدی مشغول به تدریس و آموزش زبان فارسی هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد تا به تقویت و گسترش زبان فارسی در ارمنستان همت گمارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در دیدار با سفیر ارمنستان در تهران با تاکید بر این مطلب گفت: برنامه‌های اجرایی همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور تا پایان سال 94 اعتبار دارد و باید آن را عملی کرد و برای ادامه آن در سال آینده تاکید داشت.

وی افزود: بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی ارمنستان نیز تفاهم نامه همکاری امضا شده است و باید مدت اعتبار آن را تمدید کرد. کشور ارمنستان دارای دانشگاه‌هایی است که در آن اساتیدی مشغول به تدریس و آموزش زبان فارسی هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد تا به تقویت و گسترش زبان فارسی در ارمنستان همت گمارد.

جنتی ضمن قدردانی از ثبت مسجد کبود در یونسکو از سوی دولت ارمنستان  ادامه داد: اهتمام دولت ارمنستان برای ترمیم و نگهداری این مسجد و ثبت آن در سازمان جهانی یونسکو اقدام ارزنده‌ای است و ایران آمادگی تبادل گروه‌های فرهنگی و هنری از جمله گروه‌های موسیقی با این کشور را دارد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در نزدیک کردن دو ملت به یکدیگر نقش به سزایی دارد، اعزام هیات‌های مطبوعاتی، رادیو و تلویزیونی دو کشور است تا از این طریق مردم دو کشور بیشتر و بهتر بتوانند با آداب، سنن و میراث فرهنگی یکدیگر آشنا شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر اسکن و دیجیتالی کردن کتاب‌های خطی زبان فارسی که در کتابخانه‌های ارمنستان موجود است تاکید کرد.

جنتی گفت: ارامنه در ایران از شهرت خوشنامی برخوردارند و با رهبران مذهبی آنها به مناسبت‌های مختلف دیدارهایی برگزار می‌شود و وجود این رهبران نیز در نزدیکی دو کشور ایران و ارمنستان می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.

در ادامه سفیر ارمنستان در تهران گفت: ایران و ارمنستان دو کشوری هستند که دارای تاریخ مشترکی با یکدیگر هستند و بعد از استقلال ارمنستان این رابطه عمیق‌تر هم شد.

آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان ادامه داد: در آغاز روابط سیاسی ارمنستان با دیگر کشورها، اولین تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شد در زمینه تفاهم نامه‌های فرهنگی بود و روابط فرهنگی این کشور با دیگر کشورها در سطح بالایی قرار دارد.

وی افزود: روابط مستحکم فرهنگی با کشورها باعث می‌شود که بتوانیم روابط در تمامی زمینه‌ها را نیز گسترش دهیم و ارمنستان می‌تواند در حوزه‌های تئاتر، سینما، ادبیات، هنر و... با کشور ایران همکاری‌های لازم را داشته باشد.

سفیر کشور ارمنستان گفت: دو کشور در مجامع بین المللی از جمله یونسکو همکاری‌های بسیاری دارند و لازم است این همکاری‌ها عمیق‌تر و گسترده‌تر شود.