به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

به تازگی علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی در دیداری با آرداشس تومانیان سفیر ارمنستان در ایران بر لزوم عضویت کشور ارمنستان در اتحادیه کشورهای اوراسیا و بر ارتقاء روابط اقتصادی بین ایران و ارمنستان تاکید کرده‌است. وی در این نشست اعلام کرد که علیرغم روابط و فرصت های سیاسی موجود بین دو کشور روابط اقتصادی و تجاری در جایگاه شایسته و مناسب خود قرار ندارد. ایران از توسعه روابط با ارمنستان استقبال کرده و با توجه به فرصت های بسیاری که برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی - تجاری وجود دارد باید از این فرصت‌ها بهره جست.

به گزارش اقتصادنیوز طیب‌نیا در این دیدار با اشاره به توانایی شرکتهای ایرانی توانایی در حوزه خدمات فنی و مهندسی و آمادگی آنها برای اجرای پروژه های مختلف در ارمنستان، گفت: ایران آمادگی کامل دارد تا در زمینه رفع موانع موجود هر اقدامی که لازم است انجام دهد و در زمینه رفع موانع ترجیحی نیز می توان باب گفت و گو را باز کرد.

اما میزان و حجم روابط تجاری بین ایران و ارمنستان چقدر است؟ در سال گذشته بالغ بر 100 میلیون دلار صادرات غیر نفتی ایران به کشور امنستان بوده‌است. این کالاها عمدتا شامل قیر نفت، روغن‌های سبک، روغن‌های معدنی قیری، نیترات آلمینیوم، محصولات فولاد و آهن، جوجه یک‌روزه گوشتی، گرید نساجی، سولفور سدیم، حلال‌ها و رقیق‌کننده‌های آلی مرکب، کاشی و سرامیک، پیاز و موسیر، گرید باطری، انگور بی‌دانه، انواع کلم، کربنات کلسیم، ماشین‌های خرد کردن و یا ساییدن خاک، رب گوجه فرنگی، مواد دباغی، میله‌های آهنی یا فولادی، لوستر و وسایل روشنایی، کیوی، خیار، کف‌پوش و غیره بوده‌است.

اما در این سال میزان واردات کالا از ارمنستان به ایران تنها در حدود 19 میلیون دلار بوده‌است. در این سال عمدتا تلمبه‌های هوا، قراضه و ضایعات باطری‌ها، قراضه و ضایعات باطری‌ها، لاشه و شقه حیوانات، آلیاژهای آلمینیوم، گوسفند، واکسن دامپزشکی، ماشین کشباف، ماشین‌های خم کردن و تا کردن، ضایعات مس، چوب اره، چرخ‌های دندانه‌دار، ماشین‌های قیچی کردن، لاشه و شقه بره، پوست خام حیوانات و غیره بیشترین واردات را به ایران داشته‌اند.

در سال 92 صادرات به ارمنستان در حدود 87 میلیون دلار و واردات بیش از 28 میلیون دلار بوده است. در سال 91 صادرات رقم 101 میلیون دلار و واردات 32 میلیون دلار را شامل می‌شده‌است. در سال 90 مجموعا 88 میلیون دلار کالا به ارمنستان صادر و معادل 32 میلیون دلار کالا از این کشور به ایران آمده است.