به نقل از سایت: www.isna.ir

 

ترکیه از نخست‌وزیر بلژیک به خاطر آنکه قتل‌عام ارامنه به دست نیروهای ترک عثمانی در جریان جنگ جهانی اول را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، چارلز میشل، جوان‌ترین نخست‌وزیر در تاریخ بلژیک اخیرا در جریان یک نشست پارلمانی گفت: قتل‌عام ارامنه در سال 1915 میلادی باید یک نسل‌کشی خوانده شود.

در همین حال وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اظهارات قابل قبول و توجیه‌پذیر نیستند و نخست‌وزیر بلژیک این مساله را سیاسی کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است: این اظهارات حقایق تاریخی را تحریف کرده و قوانین را نادیده گرفته است.

وزارت امور خارجه ترکیه هشدار داد، این مساله می‌تواند پیامدهایی برای روابط آنکارا با بروکسل داشته باشد.

اظهارات چارلز میشل پس از آن منتشر شد که پارلمان اروپا در آوریل سال جاری میلادی لایحه‌ای را تصویب کرده و نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت؛ مساله‌ای که باعث خشم و عصبانیت ترکیه شد.

ترکیه می‌گوید در غم و درد ارامنه در خصوص این رویدادها شریک است اما همواره استفاده از واژه نسل‌کشی را رد کرده و تاکید می‌کند در این تراژدی زمان جنگ صدها هزار مسلمان و مسیحی ازهر دو طرف کشته شدند.

آنکارا در ماه‌های اخیر با هدف جلوگیری از پارلمان‌ها برای به رسمیت شناختن این کشتارها به عنوان نسل‌کشی در صدمین سالروز این تراژدی در حالت تهاجمی دیپلماتیکی بوده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در آوریل سال‌جاری میلادی پس از آنکه این کشتارها را به عنوان «نخستین نسل‌کشی قرن بیستم» توصیف کرد، باعث خشم و عصبانیت ترکیه شد. در نتیجه این اظهارات آنکارا سفرای خود را از واتیکان، اتریش، برزیل و لوکزامبورگ فرا خواند.