به نقل از سایت: www.icana.ir

 

نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی در دیدار با سفیر نروژ تاکید کردند که مطابق قانون اساسی نمایندگان اقلیت‌ همانند سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده کل مردم ایران تلقی می‌شوند و حق اظهارنظر در کلیه امور کشور در چارچوب وظایف نمایندگی خود را دارند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت اودلیسه نورهیم سفیر نروژ در تهران عصر روز گذشته- 24 خرداد - با نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار روبرت بگلریان نماینده ارامنه جنوب کشور با اشاره به جایگاه نمایندگان اقلیت‌های دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: مطابق قانون اساسی نمایندگان اقلیت‌ همانند سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده کل مردم ایران تلقی می‌شوند و حق اظهارنظر در کلیه امور کشور در چارچوب وظایف نمایندگی خود را دارند.

بگلریان در ادامه این دیدار اقلیت‌های دینی ایران را بخشی از جمعیت یکپارچه ساکنان ایران توصیف کرد و گفت: با توجه به ادغام اقلیت‌های دینی ایران با اکثریت مسلمانان و زندگی مسالمت‌آمیز دیرینه میان این گروه‌ها با یکدیگر، اقلیت‌های دینی از نظر حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی جایگاهی برابر با سایر شهروندان دارند ون همه اقلیت‌های ساکن ایران ضمن حفظ هویت دینی و آزادی برگزاری مراسم آیینی‌شان،‌خود را جدا از مسلمانان ایرانی نمی‌دانند.

کارن خانلری نماینده ارامنه شمال کشور نیز در این دیدار با اشاره به تحریم‌های ظالمانه اعمال شده غرب علیه کشورمان گفت: امروز مشکلات اقلیت‌های کشور ایران همانند سایر شهروندان به طور عمده ناشی از تحریم ناعادلانه غرب است و قسمت عمده تلاش نمایندگان اقلیت‌ها حل مشکلات موکلان خود در این‌خصوص است.

اختیاری نماینده زرتشتیان کشور نیز در این دیدار زندگی دیرینه مسالمت‌آمیز ادیان و قومیت‌های مختلف در کنار یکدیگر را ویژگی بارز تمدن ایرانی خواند و گفت: این پیشینه مثبت و تجربه گرانبها موجب شده تا هر ایرانی فارغ از هر دین و نژادی که دارد منافع خود را در سطح کلان تعریف نموده و پیشرفت خود را پیشرفت کشور و توسعه کشور را متعلق به خود بداند.

یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوریان کشور نیز که در این دیدار حاضر بود، ضمن اشاره به گزارشات خلاف واقع افرادی چون احمد شهید درخصوص مشکلات اقلیت‌ها در ایران گفت: جوامع اقلیت ساکن در جمهوری اسلامی ایران امروزه با آزادی کامل در ایران به احوال شخصیه خود می‌پردازند و کسانی که هیچگاه در کشور ایران نبوده و با جوامع اقلیت دیدار و گفت‌وگو نداشته‌اند صلاحیت اظهارنظر در این‌خصوص را ندارند.

اودلیسه نورهیم سفیر نروژ در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی گفت: نقش اقلیت‌ها و جایگاه آنها در جوامع مختلف یکی از مسائل مهم جامعه بین‌الملل می‌باشد و از آنجا که یک مسئله حاکمیتی است حساسیت‌های خاص خود را دارد.

اودلیسه نورهیم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زندگی گروه‌های اقلیت در کشورش گفت: در نروژ نیز گروه‌های اقلیتی زندگی می‌کنند، از این‌رو گفت‌وگو با این گروه‌ها، نقش آنها در جوامع مختلف و نحوه تعامل آنها با دولت مرکزی مورد توجه دولت نروژ است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای مستمری با نمایندگان اقلیت دینی مجلس شورای اسلامی داشته باشد.