به نقل از سایت: www.irna.ir

 

مدیر پایگاه کلیساهای تاریخی ایران گفت: طرح جامع مرمت و بازسازی دو کلیسای تاریخی طاطائوس یا قره کلیسا و استپانوس مقدس آماده شده است.

طرح جامع کلیساهای تاریخی طاطائوس و استپانوس مقدس آماده شد

شرلی آودیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح جامع مرمت دو کلیسای تاریخی شمالغرب کشور طی دو هفته آینده به تصویب کمیته فنی هیات راهبردی پایگاه کلیساها و نیز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی می رسد.

وی اظهار کرد: با تصویب این طرح فاز اول و دوم مرمتی این دو بنای جهانی با پیش بینی اعتبار 20 میلیارد ریال آغاز می شود.

آودیان ادامه داد: سال گذشته مرمتهای جزئی در دو کلیسای تاریخی طاطائوس و استپانوس مقدس صورت گرفته که برای هرکلیسا حدود سه میلیارد ریال هزینه شد.

وی با بیان اینکه اغلب گردشگران خارجی که به کشور وارد می شوند علاقه مند به بازدید از این دو بنا هستند گفت: در سال 93 بیش از 67 هزار گردشگر از کلیسای استپانوس و 46 هزار نفر نیز از کلیسای طاطائوس مقدس بازدید کرده اند که 30 درصد آنان خارجی بوده اند.

مدیر پایگاه کلیساهای تاریخی ایران در باره زیرساختهای موجود در دو کلیسای تاریخی طاطائوس و استپانوس مقدس گفت: با توجه به به اینکه این بناها ثبت جهانی شده اند باید استانداردهای جهانی در مورد زیرساختهای موجود رعایت شود.

آودیان ادامه داد: با توجه به اعتبارات موجود سعی می کنیم به استانداردهای جهانی برسیم.

وی گفت: 400 کلیسا در کشور وجود دارد که از این تعداد 93 کلیسا در ردیف آثار تاریخی ملی و 9 کلیسا در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده اند که کلیسای طاطائوس مقدس در آذربایجان غربی و کلیسای استپانوس مقدس در آذربایجان شرقی جزو این دو کلیسا هستند.

وی اظهار کرد: قدیمی ترین کلیسای تاریخی ایران کلیسای طاطائوس مقدس و کلیسای ننه مریم در آذربایجان غربی هستند.

قره کلیسا، کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطائوس، نام کلیسایی تاریخی دراستان آذربایجان غربی است.

این کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است.

قره کلیسا در تاریخ هفتم ژوئیه 2008، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این کلیسا در زبان ارمنی سورپ تادئوسی وانک به لاتین (Surb Tadeosi vank) کلیسای مقدس تاتووس نامیده می شد.

تادئوس مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح است که برای تبلیغ دین مسیحیت به منطقه جنوب فلات ارمنستان آمدند. در سال 66 میلادی، تادئوس مقدس به همراه ساندوخت، دختر پادشاه و تنی چند که به دین مسیحیت ایمان آورده بودند، به دستور پادشاه وقت ارمنستان دستگیر شدند و پس از شکنجه به شهادت رسیدند و تادئوس مقدس در مکان فعلی دیر مدفون شد.

کلیسای استپانوس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره کلیسا قرار می گیرد. این بنا در استان آذربایجان شرقی در 17 کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله سه کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده است.

این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده است ولی به علت زلزله دچار آسیب های جدی شده بود که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

کلیه محوطه کلیسا در قلب کوه ها و در میان طبیعت سبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

استپانوس برگرفته شده از نام استپانوس شهید اول راه مسیحیت است و در اغلب کشورهای جهان کلیساهای متعددی با همین نام وجود دارد.