به نقل از سایت: www.iranarmenia.org

 

در صبح روز سه شنبه 15/2/94 استاد شیخ حسین انصاریان به اتفاق هیأت همراه با حضور در مقرر پیشوای مذهبی ارامنه جهان با جناب اسقف ناتان هوانسیان معاون روابط خارجی این کلیسا دیدار و ملاقات نمود.

در این دیدار اسقف هوانسیان ضمن ابلاغ سلام گرم جناب گارگین دوم پیشوای مذهبی ارامنه ی جهان که در سفر خارجی به سر می برند خدمت حضرت استاد انصاریان، از رایزن فرهنگی کشورمان به دلیل فراهم نمودن زمینه این ملاقات تشکرو سپاسگزاری نمود و برقراری هر چه بیشتر این گونه ملاقات ها را موجب تحکیم روابط طرفین و نزدیکی دیدگاه ها و دلها به یکدیگر دانست.

معاون روابط خارجی کلیسای اچمیادزین در ابتدای این دیدار اعلام داشت: برای ما سفر نمایندگان دین اسلام بسیار مهم است تا به دنیا نشان دهیم که مسلمانان و مسیحیان به راحتی می‌توانند در کنار هم زندگی کنند چرا که دنیای امروز نیازمند وحدت ادیان است.

وی اضافه نمود: برای ما بسیار سخت است که فجایع دنیا به اسم دین صورت گیرد و عالمان ادیان باید با این تفکر مبارزه کنند، و تحولات سوریه و عراق از نمونه‌های بارز آن است.

جانشین پیشوای مذهبی ارامنه همچنین بیان داشت: فرهنگ، مرز‌ها را بر می‌دارد و پیوند دهنده ملت‌هاست و ما نمایندگان دو دین اسلام و مسیحیت این موضوع را باید به پیش ببریم که طرفدار صلح و آرامش هستیم نه چیز دیگر. ما از شما می‌خواهیم که در دعا‌هایتان ما و ملت ارمنستان را فراموش نکنید که دعای به یکدیگر نشانه عشق و علاقه و محبت است.

در ادامه ی جلسه حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان با سپاس از استقبال انجام گرفته، به نزدیکی اشتراکات دینی بین اسلام و مسیحیت اشاره نمود و با استفاده از آیات سوره ی مبارکه بروج در قرآن مجید اظهار داشت: «قرآن کریم ضمن اشاره به کشتار مسیحیان مؤمن به دست پادشاهی قبل از اسلام، ضمن تقبیح و نکوهش این عمل جملات مهم و مرثیه ای سوزناک را برای این کشتگان بیان و قتل و غارت آنان را ظلم آشکار به انسان ها قلمداد نموده است». ایشان در ادامه ضمن یادآوری قطعاتی از تاریخ اسلام مبنی بر اینکه پیامبر عظیم الشأن اسلام مسیحیان، یهودیان و حتی کفار و مشرکین را در مسجد نبوی به حضور می پذیرفتند و نیز امیرالمؤمنین علی(ع) اولین قانون بازنشستگی را در مورد یک فرد مسیحی وضع نموده و دستور داد از بیت المال مسلمین زندگی وی را اداره نمایند، به برخی از برخوردهای غیرمنطقی و نابخردانه ی تعدادی انسان نما به نام اسلام اشاره کردند و فرمودند: «این افراد نه تنها مسلمان نیستند بلکه انسان هم نیستند. از نظر اسلام هر فردی که به قوانین الهی احترام بگذارد در مسیر انسانیت قدم برمی دارد و هر کس که قوانین الهی را زیر پا بگذارد و قتل و غارت انسان را پیشه و روش خود بنماید، بنام هر دینی که باشد، انسان نیست».

وی با اشاره به این حقیقت که اسلام دین رحمت و پیامبر آن رحمة للعالمین است فرمودند: «ما هر دولت و ملتی را که خلاف این تعلیمات عمل نمایند گرچه خود را مسلمان معرفی کند مسلمان نمی‌دانیم و نیز پیروان ادیان دیگر که از مفاهیم دینی جدا افتاده باشند را یهودی و مسیحی نمی‌دانیم».

در این دیدار حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد انصاریان با بیان اینکه اسلام هیچ وقت جنگ ابتدایی نداشته و همیشه جنگ ها در زمان پیامبر دفاعی بوده است، اقدمات خشونت بار داعش و همفکران آنان را به شدت محکوم نمودند.

خطیب توانمند کشورمان در ادامه اظهار داشت: این نگاه مشترک اسلام و مسیحیت به انسان است که باید جهانی شود و اهل ظلم هر دو آیین باید توسط همکیشان خود دفع شوند تا پاکی دین در دنیا چهره خود را نشان دهد.

در پایان این گفتگو و دیدار صمیمی که حدود دو ساعت به طول انجامید، جانشین پیشوای مذهبی ارامنه ضمن ابراز خشنودی از این دیدار خواستار تکرار چنین دیدارهایی شد و گفت: شما بسیار زیبا پیام قرآن را به من منتقل کردید و من با مطالب عالمانه و بیان شیوای شما شیرینی کتاب آسمانی قرآن را چشیدم.

وی در جمع خبرنگاران محلی گفت: ما در مقابل شما دست یکدیگر را به نشانه محبت می‌فشاریم تا جهانیان به محبت و علاقه ما به یکدیگر پی ببرند و دشمنان با دیدن این ارتباطات صمیمانه از غصه جان دهند.