به نقل از سایت: www.iranarmenia.org

 

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در مصاحبه با خبرنگار «واشنگتن پست» در توجیه علت پیوستن ارمنستان به اتحادیه اقتصادی اورآسیایی و صرفنظر کردن از توافقنامه همگرایی با اتحادیه اروپا گفت برخی از تولیدات ارمنستان مشتری در اروپا نداشته اما در بازارهای روسیه طرفداران بسیاری دارند.

فرد هایات خبرنگار «واشنگتن پست» با اشاره به توجیه سرژ سرکیسیان نوشت: «به عبارت دیگر سرکیسیان تاکید کرد وی تصمیم پراگماتیکی اتخاذ کرده است».

در عین حال سرژ سرکیسیان در این مصاحبه تاکید کرده است ارمنستان همچنان علاقه مند به داشتن روابط خوب با اتحادیه اروپا است. وی همچنین افزود در شرایطی که هنوز مرزهای ارمنستان با ترکیه بسته است امضای توافقنامه مربوط به منطقه آزاد تجاری با اروپا نمی توانست هیچ نفعی برای ارمنستان در پی داشته باشد.

سرژ سرکیسیان گفت اکنون ارامنه بدلیل تنش های ایجاد شده میان غرب و روسیه با مشکلاتی در سه زمینه مواجه شده اند. حجم صادرات ارمنستان به روسیه، حجم سرمایه گزاری روسیه در ارمنستان و همچنین حجم پول هایی که از طریق کارگران مهاجر ارمنی از روسیه به ارمنستان منتقل می شد و یک پنجم تولید ناخالص ملی را تشکیل می داد، کاهش یافته است.

سرژ سرکیسیان افزود: «اگر ما به عضویت اتحادیه اقتصادی اورآسیایی در نمی آمدیم با مشکلات حادتری مواجه می شدیم».

سرژ سرکیسیان با اشاره به این موضوع که در سفر به آمریکا با باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور دیدار نخواهد داشت، در پاسخ به سئوال خبرنگار «واشنگتن پست» در رابطه با بکار برده نشدن واژه «نسل کشی» از سوی اوباما گفت: «بنظر من اگر ایشان از این واژه استفاده می کردند بهتر بود. ایالات متحده آمریکا باید ارزش ها را برتر از منافع خود بداند».