به نقل از سایت: www.irna.ir

 

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در آینده نزدیک همکاری سه جانبه بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری گرجستان و جمهوری ارمنستان جهت مبادله برق ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، هوشنگ فلاحتیان در دیدار خانم مریم والیشویلی معاون وزیر انرژی گرجستان در ساختمان وزارت نیرو، با بیان اینکه وزارت نیرو آماده است همکاری های خود را در زمینه برق با گرجستان گسترش دهد، افزود: وزارت نیرو آماده است در صورت نیاز، نسبت به سرمایه گذاری و احداث نیروگاه و خطوط انتقال برق در گرجستان اقدام کند.

وی با بیان اینکه در بحث مبادله برق با آذربایجان و ارمنستان و گرجستان مشکلی نداریم، ادامه داد: با همکاری ارمنستان می توانیم بین گرجستان و ایران از طریق ارمنستان مبادله انرژی داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به احداث خط انتقال 170 کیلومتری در خاک ارمنستان و تامین اعتبار مالی آن ازطریق بانک های ایرانی که به صورت وام در اختیار ارمنستان قرار خواهد گرفت، گفت: این پروژه در زمان حاضر با 10 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است و حدود دو سال به طول خواهد انجامید که با اتصال جدید بین ارمنستان و ایران، تبادل انرژی با تاجیکستان نیز میسر خواهد شد.

فلاحتیان اظهار داشت: در صورتی که تاجیکستان در امر احداث خط ارمنستان بخشی از اعتبار این پروژه را تامین کند و تسهیلات لازم را در اختیار ارمنستان قرار دهد، عملیات اجرایی پیشرفت سریعتری خواهد داشت، در غیر این صورت نیز ظرف دو سال آینده این خط به بهره برداری می رسد.

وی با ارایه پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک سه جانبه بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری تاجیکستان و جمهوری آذربایجان و تشکیل نشستی در تفلیس پایتخت گرجستان، گفت: کارگروه دیگری نیز باید بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گرجستان و جمهوری ارمنستان تشکیل شود تا راه های توسعه برقی و همکاری های فیمابین بررسی و تصمیم های نهایی اتخاذ شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه وزارت نیرو آمادگی دارد در گرجستان نیروگاه برق آبی و خطوط انتقال ایجاد کند، تاکید کرد: در صورت بررسی کارشناسان گرجی و اعلام پتانسیل ها و ظرفیت های نیروگاه های برق آبی از سوی گرجستان و همچنین پیشنهاد قیمت فروش برق و شرایط آن به جمهوری اسلامی ایران، وزارت نیرو آمادگی هرگونه مراوده و مبادله برقی با جمهوری گرجستان را دارد.

معاون وزیر انرژی گرجستان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، با بیان اینکه درباره احداث نیروگاه های برق آبی در این کشور، وزارت انرژی گرجستان هیچ مشارکتی ندارد و این نیروگاه ها توسط شرکت های مختلف احداث می شوند، گفت: متاسفانه تاکنون شرکت های ایرانی در این مناقصه ها حضور نداشته اند که امیدواریم از این پس این حضور پررنگ تر شود و شاهد فعالیت بیشتر شرکت های ایرانی در گرجستان باشیم.

مریم والیشویلی ضمن ابراز تمایل از تشکیل کارگروهی به منظور تسهیل در ایجاد گسترش همکاری های برقی با جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد: هیات ایرانی هرچه زودتر به گرجستان سفر کرده و ضمن آشنایی با ظرفیت های گرجستان و پتانسیل سنجی و برآورد میزان فروش برق، راه های عملیاتی کردن پروژه های اجرایی را بررسی و ارایه کنند.

وی با استقبال از نشست سه جانبه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری گرجستان و جمهوری اسلامی ایران در مردادماه سال جاری در شهر تفلیس پایتخت گرجستان، گفت: در حاشیه نشست سه جانبه، فرصت خواهیم داشت تا جنس و شرایط سرمایه گذاری در گرجستان را بررسی و راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت ‎های موجود در آذربایجان و گرجستان ارایه کنیم.