به نقل از سایت: www.irna.ir

 

گارو وارطانیان مدیر موزه ادبیات و هنر شهر ایروان، با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه ایران و ارمنستان تاکید کرد قدمت مناسبات فرهنگی و تاریخی دو ملت بسیار زیاد است و تهران و ایروان باید با تکیه بر این میراث فرهنگی مشترک، روابط دوجانبه خود را توسعه دهند.

این مقام فرهنگی ارمنی و مسئول غرفه ارمنستان در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: من سومین بار است که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارم. گرچه نمایشگاه تهران در مقایسه با سایر نمایشگاه های مشابه در لندن یا پاریس کوچک تر است، اما بازدیدکنندگان بسیار علاقمند و مشتاق هستند و استقبال از آن واقعا فوق العاده است. ما از برگزاری این نمایشگاه خیلی راضی هستیم.

غرفه ارمنستان امسال حدود 300 جلد کتاب عرضه کرده است. این آثار شامل داستان کوتاه، رمان، کتاب هایی درباره هنر و تمدن ملت ارمنی و مجموعه اشعار شعرای ارمنی است که برخی از آنها به فارسی هم ترجمه شده است. همچنین تعدادی از این کتاب ها درباره نسل کشی ارمنی ها در سال 1915 میلادی است که این فاجعه تاریخی را تشریح می کند.

وارطانیان که خود از نویسندگان و چهره های ادبی ارمنستان و مولف 5 کتاب است و مقالات ادبی و پژوهشی متعددی در نشریات ارمنی زبان منتشر کرده است، با اشاره به روابط دیرینه ایران و ارمنستان که همواره دوستانه و صلح آمیز بوده است، افزود:جمهوری ارمنستان به عنوان یک کشور مستقل عمر زیادی ندارد و کشور تازه تاسیسی محسوب می شود اما قدمت روابط فرهنگی و تاریخی ایرانی ها و ارمنی ها بسیار زیاد است. ما باید با استفاده از این میراث مشترک و اشتراکات فرهنگی، روابط دوجانبه را توسعه دهیم.

در برهه زمانی کنونی و با توجه به شرایط منطقه ای و بین المللی، ضرورت شناخت هرچه بیشتر دو ملت از یکدیگر بسیار زیاد است و ایرانی ها و ارمنی ها باید فرهنگ و تمدن غنی طرف مقابل را هرچه بیشتر بشناسند. خوشبختانه سفارت ایران در ایروان فعالیت های فرهنگی مشترک با ارمنستان را بسیار جدی پیگیری می کند و روابط خوبی با موزه ها و مراکز و موسسات فرهنگی ارمنستان دارد.

در حال حاضر ارمنی ها چندان با چهره های ادبی معاصر ایران آشنا نیستند و تعداد کمی از آثار ادبی نویسندگان معاصر و کهن ارمنی نیز به فارسی ترجمه شده است. ترجمه آثار ارمنی و فارسی باید بیشتر شود تا ملت ایران و ارمنستان یکدیگر را بشناسند.

متاسفانه برخی از کشورها سعی می کنند بزرگان ادب و هنر سایر ملت ها را به نام خود ضبط کنند و این در مورد برخی از چهره های ادبی و هنری ایران نیز روی داده است، مثلا مولوی یا نظامی گنجوی، اما ملت ارمنستان این ادیبان بزرگ را صد در صد ایرانی می داند و ما فرهنگ ایرانی را به مردم خودمان معرفی می کنیم.

موزه ادبیات و هنر که وارطانیان مدیریت آن را بر عهده دارد، بزرگ ترین مجموعه هنری در ارمنستان است که کتاب ها و آثار هنرمندان 300 سال گذشته آن کشور را در خود جای داده است. در این موزه که اکنون یک مرکز تحقیقاتی و انتشاراتی برجسته است آثار نزدیک به 600 شاعر، نویسنده، موسیقیدان و نمایشنامه نویس ارمنی نگه داری می شود.

جمهوری ارمنستان از کشورهای منطقه قفقاز جنوبی و از همسایگان شمالی کشورمان است. این کشور از سال 1920 میلادی تا سال 1990 میلادی که اتحاد شوروی فروپاشید، با نام جمهوری سوسیالیستی ارمنستان شوروی یکی از 15 جمهوری تشکیل دهنده شوروی بود. ارمنستان در شهریور ماه سال 1370 شمسی (اوت 1990 میلادی) اعلام استقلال کرد. این کشور جاذبه های گردشگری متنوعی دارد که کلیسای جامع اجمیادزین یکی از آنهاست. این کلیسا مقر کلیسای ارمنی و نخستین کلیسا در جهان است.

ایران و ارمنستان در طول تاریخ روابط دوستانه ای با یکدیگر داشته اند و جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به مناقشه قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان که در سال های 1992 تا 1994 به اوج خود رسید، تلاش های دیپلماتیک موثری صورت داد.