به نقل از سایت: www.irna.ir

 

سرژ سرکیسیان رییس جمهوری ارمنستان در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواستار همکاری این اتحادیه با ایران شد.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، سرکیسیان روزجمعه در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کاخ کرملین خاطرنشان کرد: محدوده جغرافیایی همکاری های کشورها در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید درجهت جنوب گسترش یابد.

وی افزود: این هدف ازجمله باید با برقراری همکاری های نزدیک تر با ایران تحقق یابد.

اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ریاست ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برگزار و در آن قرقیزستان بطور رسمی با امضای سندی به عضویت این اتحادیه پذیرفته شد.

پوتین در این اجلاس با بیان این که کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای توسعه همکاری های فیمابین مصممند، خاطرنشان کرد: توسعه همکاریهای کشورهای عضو اتحادیه در عرصه های بازرگانی و سرمایه گذاری به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشورهای منطقه کمک می کند.

وی افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا کارایی بالای خود را نشان می دهد و حجم مبادلات بازرگانی میان کشورهای عضو حدود 20 میلیارد دلار افزایش یافته و ساختار بازرگانی آنها بهبود یافته و سهم کالاهای با ارزش افزوده در مبادلات بازرگانی افزایش و مواد خام کاهش یافته است.

رییس جمهوری روسیه گفت: شرکای خارجی به همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا علاقمند شده اند و در ماههای اخیر سازمان های تابعه سازمان ملل با این اتحادیه رابطه برقرار کرده اند.

وی افزود: در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر آینده اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید به عنوان ناظر پذیرفته شود.

در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا مسایل و موضوعات مربوط به همکاری های کشورهای عضو و چشم انداز گسترش آن بررسی شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز 29 ماه می سال 2014 با امضای توافقنامه ای توسط روسیه، بلاروس و قزاقستان تاسیس شد و از ابتدای سال جاری میلادی آغاز بکار کرد.

ارمنستان هم از آغاز سال جاری میلادی با امضای سند مربوطه به عضویت این اتحادیه درآمده است.