به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

هرموند آراطونیان ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز افزود:این موضوع را بارها با مسوولان ذی ربط در میان گذاشته ایم اما تاکنون هیچ اقدامی در این مورد نشده است.

وی اظهار داشت:این بنای تاریخی قبلا به ثبت میراث فرهنگی رسیده و ما اجازه هیچ دخل و تصرفی در آن نداریم.

رییس انجمن ارامنه شیراز بیان کرد:هم اکنون دغدغه بسیاری از ارامنه به ویژه ارامنه شیراز ، حفظ این بنای تاریخی و فرهنگی است اما گویا هیچ اراده قاطعی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد.

آراطونیان ادامه داد:بازسازی ساختمان این کلیسا هزینه بالایی دارد که پرداخت آن از عهده این انجمن خارج است و برای جلوگیری از تخریب آن این انجمن فقط دوبار مبادرت به ایزوگام کردن سقف آن کرده است.

رییس انجمن ارامنه شیراز افزود:این بنای تاریخی در صورت بازسازی می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری به ویژه برای گردشگران خارجی تبدیل شود.

آراطونیان ادامه داد:این ملک ارث پدری هیچ یک از ارامنه نیست و با توجه به روند کاهش تعداد ارامنه در شیراز فقط سعی ما بر این است تا از خود برای آیندگان یادگاری باقی گذاریم.

اکنون که رییس جمهوری و اعضای دولت تدبیر و امید در استان فارس حضور دارند ارامنه شیراز امیدوارند تا این گره نیز به دست توانای دولتمردان باز شود.

شانزدهمین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت روز چهارشنبه نهم اردیبهشت به استان فارس آغاز شد و تا پنجشنبه(دهم اردیبهشت) ادامه داشت.

کلیسای مریم مقدس شیراز 353 سال قبل در سال ۱۶۶۲میلادی (۱۰۷۲ هجری) قبل از سلطنت شاه عباس دوم بنا شده است.

این کلیسا نزدیک مسجد مشیر شیراز، جنب بازارچه ارامنه واقع شده است.

تالار نماز خانه این کلیسا یکی از بناهای ظریف باستانی و هنری قرن هفدهم میلادی است که به وسیله هنرمندان ارمنی و مسلمان شیراز ساخته شده است.

در تالار این کلیسا گچبری هایی که می توان آن را از شاهکارهای قرن یازدهم دانست، وجود دارد. از همه مهم تر این که از داخل تالار و نمازگاه سقف نقاشی و گچبری شده و گنبدی شکل است. حال آن که از خارج و در روی پشت بام اثری از گنبد مدور و گنبدی شکل مشاهده نمی شود.

پشت بام تالار نمازگاه چهارگوش است و بدینوسیله هر گونه اثری که حکایت از کلیسا بکند از خارج حتی از روی پشت بام های مجاور دیده نمی شود.