به نقل از سایت: www.mehrnews.com

 

رژیم صهیونیستی وجهموری آذربایجان چند سالی است که به توسعه روابط نظامی وامنیتی خود اقدام کرده اند، برخی معتقدند آذربایجان به عنوان یک پایگاه برای فعالیت نظامی وامنیتی دراختیارصهیونیستها قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر-گروه سیاست: در سالهای اخیر صنعت هوافضای رژیم صهیونیستی بعنوان یکی از پیمان کاران اصلی کشورهای در حال توسعه برای گسترش صنایع هوایی نظامی آنها بوده است. یکی از این کشورها جمهوری آذربایجان است که همکاری های بسیار زیادی با رژیم اشغالگر قدس در زمینه ی تجهیزات و تاسیسات نظامی داشته است. در واقع پشت پرده ی این همکاری برنامه های سیاسی پیچیده ای است که توسط قدرت های بزرگ برای گسترش نفوذ و قدرت عمل خود در منطقه به وجود آمده است.

انتقال تجهیزات و تکنولوژی نظامی بین جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی در حالی افزایش یافته که این موضوع  یک تهدید عمده برای روابط آذربایجان و ارمنستان به حساب می آید. به طوریکه خرید پهپادهای جاسوسی و تاکتیکی توسط آذربایجان از اسرائیل مناسبات نظامی بین دو کشور را شدیدا تحت تاثیر قرار داده. همچنین انتقال تجهیزات جاسوسی سیگنالی(SIGET) و جاسوسی الکترونیک (ELINT) هم بخشی دیگر از تجهیزات منتقل شده از اسرائیل به جمهوری آذربایجان است.

ارتقاء جنگنده های سوخو-۲۵ آذربایجان توسط صنایع Elbit رژیم صهیونیستی گامی دیگر در همکاری های نظامی جمهوری آذربایجان و اسرائیل است. این جنگنده های سبک که ماموریت پشتیبانی از نیروهای زمینی را به عهده دارند بازمانده از دوران شوروی بودند که به وسیله ی سیستم های جنگ الکترونیک، کابین خلبان تمام دیجیتالی و سامانه دفاع در برابر موشک های حرارتی ارتقاء داده شدند.

اخیرا هم تایید شده که جمهوری آذربایجان قصد احداث تاسیسات کشتی سازی به کمک مستشاران صهیونیستی را دارد که این اولین بار پس از سقوط  شوروی خواهد بود که یک کشور تا به این اندازه صنایع نظامی خود را گسترش خواهد داد. موشک های ضد تانک اسرائیلی "اسپایک" هم چندی پیش در سواحل دریای خزر تست شد که از نسل چهارم موشک های ضد تانک و از نوع (Fire&Forget شلیک کن و فراموش کن) می باشد که این موشک ها یک نسل از موشک های ضد تانک ارمنستان جدیدتر و مدرن تر است.

آنچه که روشن و شفاف است این است که همکاری های نظامی جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی از طرفی باعث تشدید تنش ها بین آذربایجان و ارمنستان در مناقشه مرزی قره باغ است و از طرفی دیگر حضور مستشاران و نفرات رژیم صهیونیستی در آذربایجان باعث بدبینی و حساسیت از سوی جمهوری اسلامی ایران است و برای روابط دوستانه دو کشور و دو ملت بسیار مخرب است.

مرداد ماه ۹۳ بود که خبر سرنگونی پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی در ایران موجی از واکنش ها را در سرتاسر جهان به دنبال داشت، پهپادی که بسیاری معتقدند مبداء پرواز آن خاک جمهوری آذربایجان بوده است!

مرز کوهستانی قره باغ یکی از نظامی ترین مرزها در اروپا می باشد که توجه بسیاری از اتاق فکرها، سازمان های اروپایی و قدرت های جهانی را به خود جلب کرده، خطوط مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تکرار سنگرهای جنگ جهانی اول است که در بعضی قسمت ها فاصله آنها به کمتر از ۵۰۰ متر می رسد. اما در این مناقشه این رژیم صهیونیستی است که سود کلانی را نصیب خود می کند.