به نقل از سایت: www.irna.ir

 

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دیدار گئورگ گئورگیان مدیرکل مرکز ملی فیلم ارمنستان بر گسترش همکاری های سینمایی این دو کشور همسایه تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد فارابی، علیرضا تابش در این دیدار به حضور چند صد ساله ارامنه در ایران و خلق ارزش‏های فرهنگی و هنری و تأثیر متقابل آن در ارتباطات این دو کشور اشاره کرد و گفت: حضور فیلم‏های ایرانی به همراه عوامل تولید فیلم و همچنین هنرمندان سینمای ایران به عنوان داوران جشنواره زردآلوی طلایی کشور ارمنستان و بالعکس حضور فیلم‏های آن کشور در ایران زمینه‏های خوبی را برای همکاری بوجود آورده است.

وی ضمن یادآوری تأثیرگذاری این بنیاد در جریان فرهنگی سینمای کشور تصریح کرد: در هر دو کشور جشنواره فیلم‏های کودکان و نوجوانان برگزار می‏شود که می تواند زمینه ساز حضورهای بیشتر و تولیدات مشترک فیلم شود.

تابش همچنین با قدردانی از مشارکت کشور ارمنستان درزمینه تولید فیلم سینمایی «کارواجار» درمورد خانم آناهید آباد که پس از سال ها حضور موثر در بخش تولید سینمای ایران، اولین فیلم سینمایی خود را با سمت کارگردان تولید می ‏کند، افزود: حضور زنان در سینمای پس از انقلاب، حضوری مؤثر و معنادار بوده و یکی از سیاست ‏های سازمان سینمایی و بنیاد فارابی نیز حمایت از فیلم سازان زن سینمای ایران است.

گئورگ گئورگیان مدیرکل مرکز ملی فیلم ارمنستان نیز در این دیدار ضمن یادآوری این که جشنواره بین ‏المللی فیلم فجر، یکی از دلایل حضورش در ایران و تولید مشترک فیلم سینمایی است، یادآور شد: سینمای ایران در شاخصه‏های فرهنگی، انسانی و آموزشی پیشرفت‏های خوبی داشته که قابل احترام است.

گئورگیان خاطرنشان کرد: مسوولان سینمایی کشور ارمنستان موقعیت‏ های معتبری نیز برای فیلمسازان مهیا کرده اند تا انگیزه‏های لازم را برای تولید فیلم ‏های ارزشمند ایجاد کنند و سینمای ارمنستان در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.

مدیر مرکز ملی فیلم ارمنستان ادامه داد: بیشترین تولید فیلم سالیانه با 6 فیلم در دوره شوروی سابق بوده است ولی از دو سال پیش تاکنون با تشویق فیلمسازان برای تولید و همچنین حضور در مجامع بین‏ المللی و جشنواره‏ های جهانی از جمله جشنواره کن تولیدات سینمایی به 10 فیلم در سال افزایش یافته است.

وی با بیان این که در طی این سال ها بیشترین همکاری مشترک با کشور روسیه بوده است، ابراز امیدواری کرد: همزمان با اکران فیلم «کارواجار» در دو کشور تفاهم نامه همکاری تولید مشترک با بنیاد سینمایی فارابی امضاء شود.

گئورگ گئورگیان مدیرکل مرکز ملی فیلم ارمنستان از جمله مهمانان خارجی شرکت کننده در سی و سومین جشنواره بین‏المللی فیلم فجر است که در حاشیه این سفر با حضور در بنیاد سینمایی فارابی با مدیرعامل و مسئولان این بنیاد دیدار و گفتگو کرد.

بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از شنبه گذشته (پنجم اردیبهشت) برای نخستین بار به صورت مستقل از بخش ملی (که بهمن ماه سال گذشته برگزار شد) آغاز شده و تا روز شنبه 12 اردیبهشت ماه در تهران ادامه دارد.

در این جشنواره 42 فیلم در سه بخش سینمای سعادت (فیلم های سینمایی جهان)، جلوه گاه شرق (فیلم های کشورهای اسلامی و منطقه) و هنر و تجربه رقابت می کنند.