بعد از ظهر پنجشنبه، 10 اردیبهشت 1394، معاون وزیر امور خارجه روسیه ایگور مـُرگولـُف و سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران لِـوُن جاقاریان از کلیسای «هُوسِپ آرِماتاتسی» و موزه «خاچاطور گِساراتسی» دِیر آمِناپرگیچ مقدس (کلیسای وانک) بازدید کرده و سپس در سالن تشریفات با پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان و رییس شورای خلیفه گری ارامنه آقای نوئل میناسیان دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان ضمن ابراز خرسندی از حضور میهمانان، تاکید کرد که گسترش و استحکام روابط همه جانبه بین ایران، روسیه و ارمنستان نقش موثر و سرنوشت سازی در ثبات منطقه و حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات و مسائل مربوطه خواهد داشت. پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران با اشاره به یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه، از روسیه و رییس جمهور آن کشور به جهت حضور در مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه در ایروان در تاریخ 24 آوریل 2015، همچنین سخنرانی وی در خصوص محکوم نمودن نسل کشی ارامنه توسط دولت ترکیه عثمانی تشکر و قدردانی نمود. عالیجناب اسقف اعظم نقش روسیه را در اجرای عدالت، به عنوان قدرتی مطرح در منطقه، مهم و ضروری دانست.

عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان در ادامه سخنان خود تصویر جامعی از جامعه ارامنه اصفهان و جنوب ایران و امکانات گسترده اجتماعی و فرهنگی ارامنه در ایران ارائه نمود.

ایگور مـُرگولـُف معاون وزیر امور خارجه روسیه در رابطه با دیدار خود از کلیسا و موزه ابراز رضایت نموده و در ادامه تاکید کرد که کشور روسیه همواره برای صلح و عدالت، تقویت روابط با دو کشور ایران و ارمنستان و حفظ منافع منطقه تلاش می کند. معاون وزیر روسیه گسترش روابط با ایران و ارمنستان را امری مهم برای روسیه تلقی کرد. وی همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تاسیس نیروگاه های هسته ای، حل و فصل ناآرامی های منطقه و همچنین حضور رییس جمهور روسیه در مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد  نسل کشی ارامنه در ایروان را از پیامدهای این سیاست دانست. ایگور مـُرگولـُف در پایان سخنان خود به نقش سازنده جامعه ارامنه در ایجاد گسترش و استحکام روابط بین کشورهای روسیه و ایران اشاره نمود.

رئیس شورای خلیفه گری آقای نوئل میناسیان، با یادآوری نقش مثبت، موثر و سازنده جامعه ارامنه ایران در زمینه های فرهنگی، هنری، صنعت، اقتصاد، سیاست و مشارکت فعال آنان در تمامی عرصه های تاریخ کشور چه در گذشته و چه در حال، تاکید کردند جامعه ارامنه ایران به همراه مسئولین خود به منظور برقراری صلح و آرامش و گسترش روابط حسنه در منطقه از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.