به نقل از سایت: www.isna.ir

 

رهبران جهان در مراسم ویژه گرامیداشت صدمین سالگرد کشتار 1.5 میلیون ارمنی توسط ترکهای عثمانی در شهر ایروان شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این حادثه که در زمان جنگ جهانی اول به وقوع پیوست عمدتا توسط مورخان به عنوان «نسل کشی» قلمداد می شود با این حال مقامات ترکیه این موضوع را رد می کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه و دیگر رهبران و چهره های شناخته شده جهان امروز(جمعه) در بنای یادبود نسل کشی ارامنه در شهر ایروان پایتخت ارمنستان حضور پیدا کردند تا صدمین سالگرد این نسل کشی را گرامی بدارند.

هر یک از این رهبران با در دست داشتن یک شاخه گل رُز از کنار این بنای یادبود عبور کرده و آن را در مرکز دسته گلی بزرگ قرار دادند.

درهمین راستا، پوتین ضمن اعلام دیدگاه ثابث روسیه درخصوص کشتار ارامنه تاکید کرد، هیچ توجیهی برای این نسل کشی وجود ندارد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، رئیس پارلمان آلمان اعلام کرد که کشتار ارامنه توسط ترکهای عثمانی «نسل کشی» است.

نوربرت لامرت، رئیس پارلمان آلمان امروز به نمایندگان این پارلمان گفت: ما آلمانی ها نمی توانیم به کسی یاد دهیم چطور با گذشته شان روبرو شوند اما ما می توانیم از طریق تجارب خودمان دیگران را تشویق کنیم تا با تاریخشان حتی اگر دردناک باشد روبرو شوند.

این در حالی است که پارلمان آلمان بحث درباره یک قانون غیرالزام آور درباره «نسل کشی» خواندن کشتار ارامنه را از امروز آغاز کرد.